Avatar billede jherle Nybegynder
16. januar 2004 - 23:16 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Dynamic 4 noobs

forestil jer at i skal forklare en noob hvordan han får en tekst ind i et dynamic textfield... og bagefter får lavet et par scroll knapper....
Avatar billede pyroman Nybegynder
16. januar 2004 - 23:34 #1
Skal vi nøjes med at forestille os det??? :)

Hvad er det præcis du er ude efter?
Avatar billede jherle Nybegynder
17. januar 2004 - 00:17 #2
en helt fra bunden forklaring... uden at regne med at jeg ved noget...
Avatar billede pyroman Nybegynder
17. januar 2004 - 00:20 #3
Altså man laver et dynamisk tekstfelt - håber du kan finde ud af det...
Her er der to måder du kan få teksten ind i det:

1. I properties-vinduet angiver du en variabel i feltet "variable". Herefter kan du skrive teksten som en actionscriptvariabel i et frame i tidslinien. fx:

minTekst = "Det er meget sejt at spille tuba";

2. I properties-vinduet angiver du et instancenavn i feltet "instancename". Denne måde er næsten den samme - men du skal skrive dette i stedet:

minTekst.text = "Det er meget sejt at spille tuba";

Scroll knapper kan ligeledes laves på to måder:

1. Den nemmeste er at bruge flash's medfølgende scrollbar-komponent. Du åbner vinduet "Components", her trækker du "scrollbar"-komponentet ind oven på dit tekstfelt - og vupti du har en scrollbar...

2. Denne metode er ved at bruge en lille smule simpel actionscript og knapperne "op" og "ned":

on(release){
  minTekst.scroll -= 1;
}

on(release){
  minTekst.scroll += 1;
}

Du kan også kombinere disse koder med 'minTekst.maxScroll' som er værdien for hvor mange linier der er udover dem der kan vises i tekstfeltet (maxScroll er 1, ved ingen scroll)
Avatar billede jherle Nybegynder
17. januar 2004 - 00:25 #4
hmm scroll tror jeg at jeg har fattet... men med dynamic mener jeg så den henter teksten fra en fil på disken...
Avatar billede pyroman Nybegynder
17. januar 2004 - 00:41 #5
nååh - det kunne du jo have sagt fra starten...

det gør du med dette smarte lille script:

loadedVars = new LoadVars();
loadedVars.load("minfil.txt");
loadedVars.onLoad = function(success){
  if(success){
    minTekst.text = this.minVariabel;
  }else{
    minTekst.text = "Læsning af fil mislykkedes";
    trace("failed");
  }

I txt-filen skal der stå følgende:

minVariabel=Det er meget sejt at spille tuba

Hvis du vil have flere variabler i txt-filen skal du adskille dem med et "&" fx:

minVariabel_1=Det er meget sejt at spille tuba&minVariabel_2=pislortfuck
Avatar billede jherle Nybegynder
17. januar 2004 - 00:43 #6
og så skal det så laves om til fx.
loadedVars = new LoadVars();
loadedVars.load("news.txt");
loadedVars.onLoad = function(success){
  if(success){
    news.text = this.news;
  }else{
    news.text = "Læsning af fil mislykkedes";
    trace("failed");
  }

og news=Det er meget sejt....
Avatar billede pyroman Nybegynder
17. januar 2004 - 00:45 #7
jep...
Avatar billede jherle Nybegynder
17. januar 2004 - 00:47 #8
i frame actions?

og textboks står til dynamic + multiline + HTML + Wordwrap og Variable er news
Avatar billede pyroman Nybegynder
17. januar 2004 - 00:56 #9
Du er smartest at sætte alt ind i allerførste frame undtagen "loadedVars.load()" - denne kan du sætte overalt når du vil have at din tekst skal blive hentet, på knapper, i movieclip, men du kan også bare lade den være som den er - så bliver teksten hentet med det samme...

En god ide er at sætte denne kode ind ligeledes i første frame:

System.useCodePage = true;

Den er ikke integreret i flash mx 2003 - så måske bliver den ikke blå... men den gør at tegn som æ, ø og å kommer med fra txt-filen og ikke kun vises som #...
Avatar billede jherle Nybegynder
17. januar 2004 - 00:59 #10
okæ bruger flash 5 godt nok
Avatar billede jherle Nybegynder
17. januar 2004 - 01:04 #11
der sker bare absolut intet.... der kommer ikke noget  frem
Avatar billede pyroman Nybegynder
17. januar 2004 - 01:09 #12
årh doh - det er sådan noget du skal sige...
Så kan du slet ikke bruge det smarte LoadVars objekt...
Her er flash 5 metoden:

loadVariables("news.txt");
newsTekst = news;

Denne kan ikke finde ud af om variablerne er blevet hentet korrrekt og den ligger ikke i noget objekt - så den laver bare nogle variabler i samme tidslinie som koden ligger i.

Hvis dit tekstfelt har variablen "news" behøver du sådan set ikke skrive andet end den første linie...
Avatar billede jherle Nybegynder
17. januar 2004 - 01:15 #13
siger etelelrandet med at den ikke kan blive sat ind i norml mode... og når jeg selv vil lave den sætter den loadvariablenumb ind
Avatar billede pyroman Nybegynder
17. januar 2004 - 01:17 #14
der skal også stå:

this.loadVariables();
Avatar billede jherle Nybegynder
17. januar 2004 - 01:31 #15
det virker sq... tak for det...
Avatar billede pyroman Nybegynder
17. januar 2004 - 01:32 #16
det var så lidt - tak for points - og godnat!!!
Avatar billede jherle Nybegynder
17. januar 2004 - 01:34 #17
natnat