Avatar billede nybegynderen Nybegynder
22. januar 2001 - 22:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Flere markeringer i liste eller combo-box

Jeg har oprettet en tabel, samt en tilhørende formular. I tabellen er er indeholdt et felt der slår en et projektnavn op i en anden tabel. Formularen der er baseret på den første tabel indeholder en liste hvor jeg ønsker at brugeren skal kunne foretage flere markeringer. Egenskaben er også indstillet til det, men markeringer bliver ikke gemt i tabellen ?? - Håber der er en der kan hjælpe !
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
23. januar 2001 - 15:35 #1
Er feltets datatype \"Ja/Nej\" og refererer dit felt i formularen til det? Hvis ikke så prøv det.

mvh. Tony
Avatar billede poulh Nybegynder
23. januar 2001 - 20:06 #2
Hvis din db ikke er for stor så prøv at send den til,
phnielsen@jubiipost.dk , så vil jeg kikke på det.

mvh
poulH
Avatar billede kru Nybegynder
27. januar 2001 - 15:52 #3
Grunden til værdien ikke bliver gemt og du sandsynligvis får en fejl er, at når listen står til flere markeringer bliver Value egenskaben automatisk sat til NULL og værdierne bliver gemt i en array istedet. Selve referencen til værdierne får ved at loope igennem listeindekset og se om en given række er valgt eller ej. Her er noget eksempelkode der gør det:

Private Sub KnapVisNavne_Click()
Dim i As Integer, strListe As String
strListe = \"Du har valgt : \" & Chr(13) & Chr(13)
For i = 0 To Minliste.ListCount - 1
        If Minliste.Selected(i) Then
            strListe = strListe & Minliste.Column(0, i) & Chr(13)
        End If
Next i
MsgBox strListe
End Sub

Private Sub Minliste_AfterUpdate()
Dim i As Integer, Total As Integer
Total = 0
For i = 0 To Minliste.ListCount - 1
        If Minliste.Selected(i) Then
            Total = Total + Minliste.ItemData(i)
        End If
Next i
TotalPoint = Total
End Sub

Rækkekilden til listeboksen er en tabel bestående af Navn og Point. Navn er det der vises, point er den virkelige værdi \"bag\" listen.

Det er måske lidt uklart hvad jeg mener, men hvis jeg skal uddybe det mere kommer jeg til at skrive en mindre bog herinde. Jeg vil meget hellere sende dig et kort eksempel - så du kan se hvordan det i praksis virker. Hvis du giver mig dim email mailer jeg et eksempel med det samme.

Og det er forresten ikke helt newbie stof ;o)))

Håber det hjælper...

(Min mail står under mine egenskaber)
Avatar billede kru Nybegynder
27. januar 2001 - 15:57 #4
iøvrigt hvis du vil se nogen flere eksempler på \"leg\" med listebokse, kan du kigge i eksempeldatabasen \"Solutions\" 8Medfølger med Access)

De kludrer lidt rundt inde i den, men med lidt god vilje og tålmodighed kan man godt finde noget brugbar inspiration.

Se iøvrigt egenskaben Selected og ListIndex i hjælpfilen....
Avatar billede kru Nybegynder
28. januar 2001 - 12:38 #5
,jeg kan simpelthen ikke holde kæft idag....... ;o) Hvis du skal gemme værdierne i en tabel kan du med fordel tilknytte en række af binære værdier til listboksens datakilde, således at hver tekst har en talværdi jvf.:

\"Jespersens salg\", 1
\"Petersens salg\", 2
\"Mortensens salg\", 4
\"Jensens salg\", 8
\"Hansens salg\", 16
etc....

Derefter gemmer du Summen af valgene i et skjult felt der er tilknyttet en værdi i en tabel. Ved  at bruge binære værdier er det nemt at rekonstruere valgene. En værdi på 11 vil altid betyde valg 1, 2 og 4. Alternativt kan du gemme det som f.eks en \";\"-separeret tekststreng, men den første vil klart være den \"lækreste\" :o)))

Det er en skæg lille opgave, og jeg vil gerne hjælpe dig med at banke et eksempel sammen......
Avatar billede hnteknik Novice
13. juni 2001 - 15:00 #6
Hej KRU - jg faldt lige over jeres korrespondance.
Jeg har en søgeformular som leverer indput til et søgekriterie.

Jeg vil gerne lave en dynamisk dannet underrapport til mine rapporter. Denne skulle gerne vise søgekriteriet i menneskeligt sprog, så man kan se, hvad grundlaget for søgningen har været.

I søgeformen er der en række combobokse og liste, hvor man kan vælge en og/eller flere værdier. Det har jeg styr på.

F.eks. me.lkupA.value = 1 går til søgekriteriet.
Det - jeg vil have fat i - er teksten vist i formen i den/de valgte rækker.

Hvis nu col 0 er den, der går videre men er skjult og col 1 er det, der vises på formen f.eks. \"Borgergade 25, 2. sal\" for lkupA.value = 1

Har du eller andre et godt forslag. Jeg satser 100 points for et brugbar svar.

Henrik
Avatar billede hnteknik Novice
14. juni 2001 - 09:55 #7
Øh - jeg fandt selv ud af det:
\'dette gælder for combobokses viste indhold, hvis column 0 er skjult.

Private Sub Knapvisnavne2_Click()
Dim i As Integer, strListe As String
strListe = \"Du har valgt : \" & Chr(13) & Chr(13)
            strListe = strListe & minliste2.Column(1, minliste2.ListIndex) & Chr(13)
MsgBox strListe
End Sub

henrik