Avatar billede ossi Nybegynder
15. januar 2004 - 21:49 Der er 9 kommentarer

Box i bunden

Jeg har en tabel, række og kolonne, hvor jeg har en <div> stående. Den div danner en boks med noget indhold, og jeg vil gerne haven den div ned i BUNDEN af <td>'en... Pga. en <td> som er ved siden af, vil  den <td> med boksen altid være længere, og jeg kan ikk få den boks til at gå derned...

Undskyld min halvdårlige forklaring...
Avatar billede viciodk Praktikant
15. januar 2004 - 21:50 #1
post noget kode :)
Avatar billede viciodk Praktikant
15. januar 2004 - 21:51 #2
umiddelbart vil jeg tro du bare skal smide noget valign="bottom" på din td
Avatar billede ossi Nybegynder
15. januar 2004 - 21:53 #3
Det er ikke en td, men en div som skal smides i bunden AF en td ;) Kode ka jeg ikk lige komme med, og tror som ikk det vil gavne... Jeg har ikke kunne få det til at virke, så det er blevet noget slam nu...
Avatar billede viciodk Praktikant
15. januar 2004 - 22:09 #4
Det er bare fordi jeg ikke er helt med på hvad du vil :)
Avatar billede ossi Nybegynder
15. januar 2004 - 22:19 #5
http://n-club.dk/upl.png

Den box med knapperne i toppen skal ned i bunden, somehow...
Avatar billede frkolsen Nybegynder
16. januar 2004 - 13:09 #6
Det ville jo være lidt nemmere om du smed noget kode op og ikke en png, men har du prøvet med position:relative; bottom:0
Avatar billede ossi Nybegynder
17. januar 2004 - 14:37 #7
<div style="position: static; top: auto; bottom: 0; width: 380px; background-color: #A8B4C0;">[snippet]</div>

Det er det jeg kører med ligenu... Jeg har også på et tidspunkt fået den til at lægge den i bunden - dog i bunden af SKÆRMEN og ikke i bunden af den <td> den står i...

bottom ka (så vidt jeg husker) ikke bruges sammen med position: relative, og det virker da heller ikke.. :(
Avatar billede frkolsen Nybegynder
17. januar 2004 - 18:21 #8
Har kigget lidt på det positioning-halløj, det problem er til at få grå hår i hovedet af

Om positioning siger w3c:

"static
    The box is a normal box, laid out according to the normal flow. The 'left' and 'top' properties do not apply."

De skriver ikke noget om 'bottom', men det betyder formentlig at man ikke kan ændre i 'normal flow'. Det lader det i al fald ikke til at man kan

"relative
    The box's position is calculated according to the normal flow (this is called the position in normal flow). Then the box is offset relative to its normal position. When a box B is relatively positioned, the position of the following box is calculated as though B were not offset."

"absolute
    The box's position (and possibly size) is specified with the 'left', 'right', 'top', and 'bottom' properties. These properties specify offsets with respect to the box's containing block. Absolutely positioned boxes are taken out of the normal flow. This means they have no impact on the layout of later siblings. Also, though absolutely positioned boxes have margins, they do not collapse with any other margins."

Jeg har prøvet det af med
<td style="position:relative">
<div style="position: absolute;left: auto; top: auto; right: auto; bottom: 0">indhold<\div>
<\td>

Det virker fint i IE, div'et kommer i bunden af td'en. Mozilla og Opera derimod har åbenbart ingen "respect to the box's containing block", for de placerer også hos mig div i bunden af /skærmen/ selv om jeg bruger position:absolute. Jeg kan overhovedet heller ikke få Mozilla og Opera til at makke ret. Så med mindre der viser sig en (rigtig) ekspert på banen må du nok lave en tr mere med en td til dine knapper.

Hvis du også vil have din tabel til at fylde hele skærmens højde uanset om dens indhold også gør det, så god fornøjelse ;-)
Avatar billede nak-m Nybegynder
19. januar 2004 - 10:02 #9
Det ville have været lettere, hvis du lavede det i divs, men hvis det skal være vha. en table, kunne du eventuelt lave bundmenuen som tabledata og smide en rowspan="2" på din højre td. Hvis du kigger dig omkring på et par forummer, vil du se at det er metoden de bruger.

Det ville i hvert fald være den lette metode.