Avatar billede oz2kas Nybegynder
15. januar 2004 - 18:23 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Pureftp med MySQL-understøttelse. Fejl ved databasetilslutning.

Jeg har installeret pure-ftpd med mysql understøttelse med Debians apt-arkiv. (apt-get install pure-ftpd-mysql)
Min "tilslutningsfil" kan ses her:
http://soleklart.dk/pureftpd.conf
Jeg starter Pure-ftp med følgende linie:
pure-ftpd-mysql -l mysql:/etc/pure-ftpd/pureftpd-mysql.conf
Men når jeg prøver at connecte får jeg følgende error:
[ERROR] The SQL server seems to be down

Jeg har oprettet en bruger (test) med password. (test)

# Data dump for tabellen `users`
#

INSERT INTO `users` VALUES ('test', 'test', 0, 0, '/data');

Jeg er gået lidt i stå herefter.

Et sidespørgsmål, jeg skal have oprettet en struktur så jeg har x antal admins, og x antal brugere.
Brugerne skal kunne logge ind i et dir som de har fået specificeret (eg. ~) samt have RW adgang til det.
Admins skal have deres eget dir (RW) + Adgang til brugernes dir (igen RW).
Hovedprioriteten er at få serveren til at køre.

På forhånd tak.

/Kasper.
Avatar billede lirekassemanden Nybegynder
15. januar 2004 - 18:26 #1
er med på en lytter..
Avatar billede oz2kas Nybegynder
15. januar 2004 - 22:25 #2
ok, men det er skam nok bare at trykke en gang på knappen send, så modtager du også mails når der kommer nyt :-)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
15. januar 2004 - 22:41 #3
jeg har prøvet både 127.0.0.1, maskinens ip på eth0 og ipen på en anden maskine med en fungerende MySQL server.

MySQL serveren er forresten velfungrende i andre sammenhænge (php eg.)
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2004 - 00:10 #4
Normalt lytter MySQL ikke på IP. Du skal bruge dens Unix-socket. På min (også Debian) ligger den her:

/var/run/mysqld/mysqld.sock

Så, du skal rette disse to linier:

MYSQLServer    192.168.1.2
MYSQLPort      3306
#MYSQLSocket    /tmp/mysql.sock

til:

#MYSQLServer    192.168.1.2
#MYSQLPort      3306
MYSQLSocket    /var/run/mysqld/mysqld.sock
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2004 - 00:11 #5
Og der var jo tre linier, ikke kun to ;-)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
16. januar 2004 - 01:18 #6
jeg har rettet til så det stemmer overens med dine "3" linier ;-)
men stadig kommer den med den samme fejl i sysloggen (The SQL server seems to be down).

Loggen for MySQL-Serveren siger:
040116  1:15:35    128 Connect    root@localhost on pureftpd
040116  1:15:50    129 Connect    root@localhost on pureftpd

ved ikke om det kan hjælpe mere?

Jeg har opdateret
Avatar billede oz2kas Nybegynder
16. januar 2004 - 01:21 #7
Sorry.

Jeg har opdateret min konfigurationsfil og lagt den her:
http://soleklart.dk/pureftpd1.conf

Tak for hjælpen indtil nu.
Jeg er på herrens mark :-)
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2004 - 01:30 #8
Kan det være, at MySQL kun er sat til at godtage brugeren root uden hostnavn?
Avatar billede oz2kas Nybegynder
16. januar 2004 - 01:32 #9
Den tror jeg du bliver nødt til at forklare?
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2004 - 01:58 #10
Kør følgende kommando som root på en terminal:

echo "SELECT User,Host FROM mysql.user;" | mysql

Hvis der ikke er en linie med brugernavnet 'root' og hostnavnet 'localhost', så kan du ikke logge ind. Så skal du tilføje denne kombination i MySQLs brugerdatabase.

(Bemærk: MySQL-brugere er ikke det samme som normale system-brugere.)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
16. januar 2004 - 02:06 #11
Jeg får blot dette tilbage:
ERROR 1045: Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: NO)
Jeg er ny i MySQL.

Hvis jeg sætter -p mysql efter, så spørger den efter password, og kommer derefter med følgende output:
emma:/etc# echo "SELECT User,Host FROM mysql.user;" | mysql -p mysql
Enter password:
User    Host
        emma.int.bahh.dk
root    emma.int.bahh.dk
        localhost
debian-sys-maint        localhost
ftp    localhost
root    localhost

Jeg ville tro, uden at vide det med sikkerhed, at root måtte connecte fra localhost?
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2004 - 02:26 #12
Din liste ligner min. Det er tilsyneladende ikke det, der er galt. Jeg må indrømme, at jeg er ved at være blank.

Tabellen er vel oprettet korrekt?
Avatar billede oz2kas Nybegynder
16. januar 2004 - 02:32 #13
Jeg skulle mene at tabellen er korrekt.
Jeg har oprettet herfra: http://www.pureftpd.org/README.MySQL
og et dump af tabellen ser således ud:
CREATE TABLE `users` (
  `User` varchar(16) NOT NULL default '',
  `PASSWORD` varchar(64) NOT NULL default '',
  `Uid` int(11) NOT NULL default '-1',
  `Gid` int(11) NOT NULL default '-1',
  `Dir` varchar(128) NOT NULL default '',
  PRIMARY KEY  (`User`)
) TYPE=MyISAM;

#
# Data dump for tabellen `users`
#

INSERT INTO `users` VALUES ('test', 'test', 0, 0, '/data');
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2004 - 03:06 #14
Har du set denne i README?

If a MySQL user entry has a root (0) uid and/or gid, Pure-FTPd will refuse to log him in.

Prøv at lave begge tal i tabellen om til 1000 (Så de er magen til de numre, der vil blive brugt alligevel.

Og måske skal du også sørge for, at der er en bruger på systemet, der har dette UID/GID.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
16. januar 2004 - 04:07 #15
har ændret det til 1000 (som en eksisterende bruger har).
det ændrer desværre stadig ikke noget :-(
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2004 - 05:07 #16
Så er der bare mappen /data: Hvilke rettigheder er der på den?
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2004 - 05:07 #17
Hvis mapperettighederne heller ikke giver bid, tror jeg ikke, jeg kan finde på mere.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
16. januar 2004 - 14:22 #18
drwxr-xr-x    4 xavier  adm
brugeren xavier har UID 1000.

Har du en pure-ftpd kørende med mysql på din maskine, eller evt. et andet løsningsforslag til min problemstilling mht. brugere kontra admins?
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2004 - 16:28 #19
Mapperettighederne ser også OK ud.

Nej, jeg har ikke en ftpd på min server. Og jeg synes, det virker som om du prøver på det rigtige.

Stod der forresten ikke noget i en af README-filerne om at den ikke ville køre, hvis /etc/pure-ftpd/pureftpd-mysql.conf var worldreadable? (Er ikke sikker, griber bare efter den mindste mulighed nu. Det kan være, at det var en af de andre brugeropsætninger, der opførte sig sådan.)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
17. januar 2004 - 11:00 #20
Jeg får stadig det samme :-(

Nogen ide til anden ftp-server?
Den behøver ikke nødvendigvis køre over MySQL, men det vil klart være en fordel.
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2004 - 18:54 #21
Jeg har hørt om wuftp og proftp tit.

Dem har jeg dog heller ikke noget konkret kendskab til. Jeg er alene om min server, og hvis folk skal sende mig noget, kan de smide en mail. Hvis jeg skal give noget til folk, kan de hente på min webserver.
Avatar billede dank Nybegynder
18. januar 2004 - 23:35 #22
5 dobbel check dine connect linier til MySQL

post din config fil i en skrabet udgave hvor du har fjernet alt du ikke benytter.. så det er lidt lettere at finde rundt i
Avatar billede dank Nybegynder
18. januar 2004 - 23:36 #23
Dit problem ligner udelukkende et MySQL connect problem.. ikke noget med UID/GID og den slags.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
19. januar 2004 - 00:29 #24
MYSQLSocket      /var/run/mysqld/mysqld.sock

MYSQLUser      root

MYSQLPassword    password

MYSQLDatabase  pureftpd

MYSQLCrypt      cleartext

MYSQLGetPW      SELECT Password FROM users WHERE User="\L"

MYSQLGetUID    SELECT Uid FROM users WHERE User="\L"

MYSQLGetGID    SELECT Gid FROM users WHERE User="\L"

MYSQLGetDir    SELECT Dir FROM users WHERE User="\L"

MYSQLDefaultUID 1000
MYSQLDefaultGID 1000

Kan det hjælpe dig nærmere?
Avatar billede oz2kas Nybegynder
19. januar 2004 - 01:25 #25
Jeg har som dank foreslog, gennemgået alle konfigurationerne igen.
Jeg har ved denne lejlighed set at jeg har defineret at min database hedder pureftpd, men jeg har oprettet databasen som pureftp, altså uden d.
Det er jo meget pinligt, og kunne jeg give kvajebajer, så gav jeg det. Tro mig ;o)

Jeg takker mange gange for hjælpen Sandbox og Dank.
Sandbox > Du skal have point for at have hjulpet mig frem.
Dank > Kan jeg bede dig om at lægge et svar så skal du også have et par point for at have bedt mig gøre det jeg skulle have gjort "5" gange inden jeg oprettede spm? :o)

Igen, pinligt og undskyld min fejl.

(Kvajebajer er en mulighed ;-)
Avatar billede dank Nybegynder
19. januar 2004 - 01:27 #26
.. tak som byder

:)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
19. januar 2004 - 01:31 #27
Igen, Undskyld :o)
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2004 - 05:28 #28
Det kan ske for enhver. Tag det ikke så tungt.