Avatar billede movement Nybegynder
22. januar 2001 - 18:47 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Oprettelse af Mailing-Liste

jeg søger nogen med kendskab til mailinglister : jeg har støvet flg. mailing-script op(i Perl) - jeg har bare et par spørgsmål som jeg håber at nogen kan besvare -

**nedenunder et uddrag af pl-filen der skal uploades til cgi-bin**

1) Hvordan sættes \"permission\" ?, jeg kan se \"permissions\" i FPT programmet jeg bruger men hvordan sætter man f.ex permission til 755 ?

2) Der hvor man skal sætte stien til \"mail programmet\" :
$mailprog = \"|/usr/lib/sendmail -t -oeq\";
jeg bliver forviret for : hvilket program er der tale om ?

Det skulle vist være det for at få det til at køre

Movement

Instructions:
##
## 1) Change the first line of this file to the correct path to Perl, if required.
## 2) Set the User Information variables in the next section.
## 3) Upload d-mail.pl (this file) into your cgi-bin in ASCII mode and set the permissions to 755.
## 4) Use the following subscribe/unsubscribe form in your HTML (do not change the NAME/VALUE items):
##
## <FORM ACTION=\"/cgi-bin/d-mail.pl\" METHOD=\"POST\">
##    <CENTER>
##    <TABLE WIDTH=\"200\" BORDER=\"2\" cellpadding=\"2\">
##        <TR><TD WIDTH=\"100%\" ALIGN=\"CENTER\">
##            <B>Mailing List:</B>
##            <INPUT TYPE=\"TEXT\" SIZE=\"15\" NAME=\"email\" VALUE=\"\"><BR>
##            <INPUT TYPE=\"RADIO\" NAME=\"subscribe\" VALUE=\"subscribe\" CHECKED>
##            <FONT size=\"1\">Subscribe &nbsp; <INPUT TYPE=\"RADIO\" NAME=\"subscribe\" VALUE=\"unsubscribe\">Unsubscribe</FONT><BR>
##            <INPUT TYPE=\"SUBMIT\" VALUE=\"Submit\"><BR>
##        </TD></TR>
##    </TABLE>
##    </CENTER>
## </FORM>
##
## 5) You\'re done!
##
########################################################################

# EDIT USER INFORMATION BELOW
########################################################################

# Type the full path to your Mail program
$mailprog = \"|/usr/lib/sendmail -t -oeq\";

# Type your email address between the quotes.  Make sure to place a \\ in front of the @
# As an example:  d-mail\\@dankaplan.com
$admin_email = \"you\\@domain.com\";

# Email addresses to send subscribe and unsubscribe requests to.
# Make sure to place a \\ in front of the @
$subscribe = \"sign-on\\@listaddress.com\";
$unsubscribe = \"sign-off\\@listaddress.com\";

# Type the name of your mailing list
$list_name = \"Your List Name\";

# Type your website URL (example: http://www.yoursite.com)
$site_url = \"http://www.yoursite.com/\";

Avatar billede Thomas Nybegynder
22. januar 2001 - 19:25 #1
Er du på en unix/linux server??? Og hvem hoster din side?

//Thomas
Avatar billede breum Nybegynder
22. januar 2001 - 20:37 #2
Det er forskelligt fra ftp-program til ftp-program hvordan man chmod 755

Hvis du kan telnette eller ssh kan du skrive
chmod 755 skriptnavn.pl

I ftp-programmer skal du som regel højreklikke på filnavnet og vælge chmod/rettigheder

hvis du ikke ser tal, men rettighedsnavne er det
owner: read,write, execute
grp: read, execute
world/all: read, execute

med hensyn til postprogram kan du hvis du kan telnette skrive \"which sendmail\" så får du stien (hvis det er en unix/linux server) Eventuelt kan du kigge på din udbyders hjemmeside og se stien til dit mailprogram

Avatar billede movement Nybegynder
23. januar 2001 - 15:45 #3
(Til Thomas :
Den ligger på en såkaldt \"linux-box\" jeg går ud fra at det er en server, udbyderen er NET-site )

På deres side står der detaljer om cgi-scrips såsom :

Udbyderen har oplysrt flg :

Perl: /usr/bin/perl
Sendmail: /usr/sbin/sendmail

og

Stien vil være /www/domæne.dk/ F.eks. ville /www/netsite.dk/web/ være stien til roden på www.netsite.dk

FTP programmet jeg benytter har ikke mulighed for at ændre på \"permission\" så jeg vil downloade et nyt-

Så mangler jeg bare flg. at de rigtige \"stier\" ind i flg. et par spørgsmål også der :

# Type the full path to your Mail program
$mailprog = \"|/usr/lib/sendmail -t -oeq\";

- /www/\"domæne\".dk/web/usr/sbin/sendmail
formoder jeg så ?

# Type your email address between the quotes.  Make sure to place a \\ in front of the @
# As an example:  d-mail\\@dankaplan.com
$admin_email = \"you\\@domain.com\";

- er det bare den ens almindelige email adresse man her skal indtaste ?

# Email addresses to send subscribe and unsubscribe requests to.
# Make sure to place a \\ in front of the @
$subscribe = \"sign-on\\@listaddress.com\";
$unsubscribe = \"sign-off\\@listaddress.com\";

Og hvad her - bare alm. email ?

Movement

Avatar billede Thomas Nybegynder
23. januar 2001 - 18:52 #4
Ahh.. Netsite.. bruger jeg også (o:

Følgende kan være brugbart:

$mailprog = \"|/usr/sbin/sendmail -t\";
ved ikke hvorfor der står -oeq - normalt behøver det ikke være der.

Hvordan du sætter permissions har breum svaret fint på... husk at din e-mail adresse... fx.
$admin_email = \"dig\\@ditsite.dk\";

//Thomas
Avatar billede movement Nybegynder
23. januar 2001 - 20:56 #5
admin_email- er det en man bare sådan kan oprette, f.ex abp\\@themovement.dk ?
eller skal man bruge en standard email som
movement@hotmail.com ?
og det samme med signon signoff emails ?

der står at man skal ændre den første linie i .pl filen til den korrekte sti af Perl-

#!/usr/bin/perl

står der i forvejen-

/usr/bin/perl

siger net-site-

skal jeg fjerne #! for at det forståes af Perl !?

Avatar billede breum Nybegynder
23. januar 2001 - 21:13 #6
Ja admin email finder du selv på

Nej Du skal lade #!/usr/bin/perl  stå som det er
Avatar billede breum Nybegynder
23. januar 2001 - 21:15 #7
men som raivo så fint har skrevet skal du indsætte en ekstra skråstreg i email-adressen
Avatar billede movement Nybegynder
23. januar 2001 - 21:26 #8
Nu har jeg prøvet at downloade 3 FTP programmer og der er ingen af dem hvor man kan højreklikke eller andet og ændre retigheder/permission-
og det er tilsyneladende det der mangler:
www.themovement.dk/Noname1.html
kender du et download-able FTP program der understøtter dette !?, da jeg ikke ved hvordan jeg \"telnetter\" som breum skriver -

hilsen

Movement
Avatar billede Thomas Nybegynder
23. januar 2001 - 21:42 #9
Prøv at kalde filen .cgi i stedet for.. (ved ikke om det hjælper - men det kunne være en nem løsning hvis det nu var det).

Ellers så log på med dit ftp program og find en QUOTE kommando, eller en SITE kommando (eller et eller andet sted hvor du kan udstede kommandoerne selv.

Derefter skriver du så (altså der hvor du selv udsteder dine kommandoer):
Allerførst skal du selvfølgelig stå i samme directory .... (o:
SITE chmod 755 d-mail.pl
eller selvf. d-mail.cgi hvis du omdøber den!!!

//Thomas
Avatar billede Thomas Nybegynder
23. januar 2001 - 21:42 #10
Btw; hvis du finder en SITE kommando, så skal du selvfølgelig IKKE skrive SITE chmod ... men bare chmod ...!
Avatar billede breum Nybegynder
23. januar 2001 - 21:46 #11
i WS_FTP højreklikker man på filen og så er der blandt andet en kommando der hedder CHMOD
Avatar billede breum Nybegynder
23. januar 2001 - 21:49 #12
Og det er såmen ikke svært at telnette, hvis din udbyder lader dig.

Klik på \"START\" i nederste venstre hjørne
Klik på Kør/Run
skriv
telnet www.ditsite.dk

Så bliver du bedt om brugernavn og pasword

så skriver du
cd denmappesomditscriptliggeri
og
chmod 755 scriptnavn.pl
Avatar billede movement Nybegynder
23. januar 2001 - 21:50 #13
Nå jeg fandt et program hvor man kan ændre chmod ved at højreklikke  : LeapFTP på Tucows hedder det-
nu er der så en ny fejlmelding når jeg prøver at skrive en email ind-hmmn
Avatar billede breum Nybegynder
23. januar 2001 - 21:53 #14
Du finder link til download af ws_ftp på
http://www.netsite.dk/support-ftp.html
Avatar billede breum Nybegynder
23. januar 2001 - 21:55 #15
husk den extra skråstreg i emailen!
Avatar billede breum Nybegynder
23. januar 2001 - 21:56 #16
dinemail@hotmail.com skal skrives som dinemail\\@hotmail.com
Avatar billede Thomas Nybegynder
23. januar 2001 - 21:57 #17
...ja.. eller også skal det skrives i enkelte \' i stedet for \".
Avatar billede movement Nybegynder
23. januar 2001 - 22:02 #18
Pyha

Det ser ud som om den lægger en email på serveren nu - hvordan checker man så listen ?
Avatar billede breum Nybegynder
23. januar 2001 - 22:08 #19
Det ved jeg ikke, kender ikke scriptet, de svar jeg gav var dækkende for dit spørgsmål, og gennerelle svar der passer til mange forskellige scripts, dit nye spørgsmål kræver vist at svareren kender scriptet, så det bliver du nok nødt til at oprette et nyt spørgsmål til.
Avatar billede movement Nybegynder
23. januar 2001 - 23:09 #20
Tak for de gode råd , ja jeg opretter et nyt spørgsmål, for at finde ud af hvordan jeg checker listen-
Avatar billede breum Nybegynder
24. januar 2001 - 13:49 #21
Håber du får det afklaret, beklager at jeg ikke kan hjælpe, men det er nok en fordel at svareren kender scriptet!