Avatar billede mj1988 Nybegynder
14. januar 2004 - 12:24 Der er 10 kommentarer

Skal formatere min com. men vil gerne gemme nogle filer

Jeg har windows 2000 pro og ved ikke helt hvad jeg skal gøre. som der står vil jeg gerne gemme nogle filer fra min com til efterfaormateringen og jeg har hørt noget om backup men ved ikke helt. Noglederkan hjælpe????

Hilsen Michael

På forhånd tak
Avatar billede jps6kb Novice
14. januar 2004 - 12:27 #1
Hvor mange filer drejer det sig om ?? Kan du ikke bare brænde dem ud og så smide dem ind bagefter ??
Avatar billede bartfreak Nybegynder
14. januar 2004 - 12:28 #2
du kan dele dit drev op, og ligge de filer du vil gemme på den nye partition.
Og formater med feks. f-disk, eller med cdén
http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=247
Avatar billede bojohansen Nybegynder
14. januar 2004 - 12:47 #3
Hvis du geninstallere Win 2000 uden formatering, så er det kun alle de filer som har med windows at gøre som bliver slettet og reinstalleret, din bruger mappe bliver liggende og selvom du opretter den samme bruger igen overskrives den gamle ikke men der oprettes automatisk en der hedder feks. "1bruger" i stedet for "bruger"

Du kan derved bare oprette en ny mappe i roden a C: som du evt. kalder Backup og for en sikkerheds skyld ligge alle filer derind.

Men hvis du skal formatere så er det ud på CD eller over på en anden partition som tidligere nævnt
Avatar billede zhark Nybegynder
14. januar 2004 - 12:52 #4
Nu er det jo sådan, at du skal have spec. værktøj som f.eks. PM (partition Magic) for at dele en disk op - som der ER OS på!
Det der Fdisk kan ikke dele en disk med data på, så i det tilfælde mistes alt.
Altså har du kun een partition nu er der 3 muligheder:
1) PM - det prg. koster jo $
2) Brænde filer over på en CD, hvis du har en brænder?
3) Indsætte en HD (mere) som slave og gemme der på, medens du formaterer og evt. dele
  din (gl) HD op.
Avatar billede mj1988 Nybegynder
14. januar 2004 - 13:17 #5
Hvordan sætter man en hardisk til slave???
Avatar billede zhark Nybegynder
14. januar 2004 - 13:43 #6
Altså du skal jo have en "ekstra" disk (evt. lånt til formålet)!
Så stiller man en jumper der sidde bagpå HDen!
Oven på HDen er vist og beskrever hvordan den jumper skal sidde, når HDen er master eller slave.
Generelt gælde det at piller man jumperen af, så er den slave (men gem så den lille jumper) - som jo bare er en form for "klemme" som gaber over 2 små "ben"
Der er som regel 3 muligheder, Master, CS og slave, CS vil sige = cabel select og er OK, for så finder den selv ud af om den er primær eller slave :)
Avatar billede mj1988 Nybegynder
14. januar 2004 - 14:09 #7
Tusinde tak zhark. giver dig nogle point hvis jeg havde nogle men jeg har på en eller anden måde mistet alle min point så.......
Avatar billede zhark Nybegynder
14. januar 2004 - 14:23 #8
Det er OK, held med det
Mvh. zhark
PS.: Laver lige svar, så spm. kan lukkes :)
Avatar billede bojohansen Nybegynder
14. januar 2004 - 14:33 #9
Hmmmmmmm ville lige checke dit point regenskap da du siger at du har mistet alle dine points :

http://www.eksperten.dk/toplist.phtml?s_username=mj1988

men den finder dig slet ikke..........

Måske du lige skulle oprette en lille besked til Admin herinde :

http://www.eksperten.dk/spm/Eksperten/Fejl/
Avatar billede zhark Nybegynder
14. januar 2004 - 14:34 #10
Lige en ting jeg er lidt i tvivl om, når du har 2 diske er jeg ikke sikker på de BEGGE 2 kan være jumpet som CS = Cabel Select!
Generelt er en ny HD altid jumpet som master fra firmaet, meen det holde ikke altid, den sidste jeg købte var jumpet som CS, det var jo OK i mit tilfælde, fordi min anden var jumpet som master.