Avatar billede phovring Nybegynder
11. januar 2004 - 01:12 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

script til streaming

Jeg har valgt at streame video til mac (.mov) og windows (wmv). Jeg vil frygtelig gerne embedde filmene i en side, hvor der ellers er tekst og billeder.

Hvem har et script, der selv kan snuse, hvilken platform der besøger siden - og som kan vælge om det skal være wmv eller mov, der skal placeres på siden?

Så behøver jeg nemlig ikke at tilbyde quicktime til windows og windows media player til mac-brugerne, for selv om disse players findes, er de ikke så udbredte - og virker ikke nær så godt som de proprietære.

hilsen Peter
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. januar 2004 - 07:25 #1
Sådan her ?

<script>
function writeWmv(){
    alert("windåse");
    document.write('<object.......></object>');
}

function writeMov(){
    alert("ikke windows");
    document.write('<object.......>min kode til quicktime</object>');
}

if (typeof(navigator.platform) != "undefined") {
    if(navigator.platform.indexOf("Win")!=-1) {
        writeWmv()
    }else{
        writeMov();
    }

</script>
Avatar billede phovring Nybegynder
16. januar 2004 - 08:17 #2
Nu lige ordet "windåse" - er det en joke, betyder det noget med det 'å'? kan man erstatte det med windows - eller hvad?
Behøver man i det hele taget alert-linien???
Ellers ser det da fornuftigt ud - lad mig lige teste det
hilsen peter
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. januar 2004 - 08:19 #3
Du behøver overhovedet ikke alert linien - Det var bare for at understrege hvilken der blev valgt.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. januar 2004 - 08:20 #4
Husk også at

document.write('<object.......></object>');

Skal stå på én linie. Vil du have flere så del dem op :

document.write('<object>');
document.write('<param bla bla>');
document.write('</object>');
Avatar billede phovring Nybegynder
16. januar 2004 - 14:07 #5
det sidste var især nyttigt, for hvis man skal embedde et videoklip, skal der stå meget. Jeg giver mig i kast med det med stor lyst - og du får dine point
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. januar 2004 - 14:21 #6
Ja der skal stå en del og jeg kan bedst overskue det på flere linier.

Du spørger bare videre hvis du har problemer.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. januar 2004 - 14:47 #7
tak for point :))
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
16. januar 2004 - 15:08 #8
nikolajdu, så kan du jo også lige smide den kommentar, at din kode tager højde for den forventede opgradering af IE 6.0 som vil afstedkomme promptning af bruger i relation til EOLA-patenterne ... ;-)
Avatar billede phovring Nybegynder
16. januar 2004 - 15:31 #9
den skal du vist lige uddybe, tony
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. januar 2004 - 17:04 #11
Tony Tak det vidste jeg godt, men men men jeg kan nu ikke se forskellen om man skriver det direkte eller ej - Jo i den her forbindelse....

Synes faktisk det meste er gået hen og blevet et patent show.

http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArtikelID=4854

Og en god dansk side om patenter og diskussion heraf.

Specielt den her giver et godt billede af hvor sjovt det er : http://softwarepatenter.dk/introduktion/case-videoshop/view

http://softwarepatenter.dk

/Nikolaj
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
21. januar 2004 - 08:15 #12
Ja Nikolaj - Enig, helt enig! ... der udkæmpes nogle store slag med industrialiseringens mest benyttede våben. Skørt i et videnssamfund, men det kan jo være der kommer een en dag og siger: 'Gud, han har jo ingen tøj på!' og så vågner vi alle op til realiteten at videnssamfundet (måske) kun er en lille appendiks på industri-ditto ... :o)

Ja, træls vi skal igennem det JS-halløj for noget så banalt som at smide et objekt ind i et html-miljø ... endnu et søm til Internettets kiste (i dets nuværende form) :(
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. januar 2004 - 11:12 #13
Det værste er at jeg på ingen måder kan se forskellen i om der scriptes ind med : document.write('<object>') eller om det bare skrives.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. januar 2004 - 11:23 #14
nå det havde jeg allerede skrevt så vil jeg hellere udtale: "Det værste er at man hverken kan se eller huske selv hvad man har skrevet!"
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
21. januar 2004 - 16:46 #15
Tjaa, jeg bruger en ’funktion’ i en ekstern JS:

function establishPlayer()
{
        document.write('<object id="player" \n');
        document.write('width="320" \n');
        document.write('height="304" \n');
        document.write('classid="CLSID:6BF52A52-394A-11d3-B153-00C04F79FAA6" \n');
        document.write('standby="Loading Microsoft Windows Media Player components..." \n');
        document.write('type="application/x-oleobject"> \n');
        document.write('<param name="URL" value="mms://server/file.asx"> \n');
        document.write('<param name="uiMode" value="Full"> \n');
        document.write('<param name="AutoStart" value="True"> \n');

        document.write('<embed \n');
        document.write('type="application/x-mplayer2"  \n');
        document.write('src=" mms://server/file.asx " \n');
        document.write('name="player" \n');
        document.write('width="320" \n');
        document.write('height="304" \n');
        document.write('AutoStart="1" />\n');
        document.write('</embed></object> \n');
}

og så ruller jeg den ud ( i et <div></div>) med:

<script language="JavaScript" type="text/javascript">establishPlayer();</script>

P.s. Jeg burger ikke codebase i dette eks., da jeg har noget validering af WMP9 inden …

Man kan vel næppe kalde det en ’funktion’ for det er jo bare en håndfulde tekststrenge der smides ud fra JS’n … men pyt med det, det virker udmærket :)