Avatar billede skywalkerdk Nybegynder
10. januar 2004 - 17:18 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Afvikling af HTML

Hvordan undgår jeg at browseren parser HTML tags?
Altså hvis man f.eks. skal opstille eksempler på HTML kode, hvordan gør man så det uden at replace i strengen?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
10. januar 2004 - 17:19 #1
HVilket program bruger du til at kode i ?
Avatar billede skywalkerdk Nybegynder
10. januar 2004 - 17:20 #2
Ultraedit - men det er vel ligemeget?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
10. januar 2004 - 17:22 #3
Nu kender jeg ikke Ultraedit. Men i dreamweaver som jeg sidder og arbejder i, kopiere man blot koden man vil anvende fra kode-delen, og skifter til design-delen. Når man så sætter koden ind her, vil Dreamweaver selv konveretere de forskellige tegn til Html-kode, og det vil stå som tekst på ens side.
Avatar billede avlund Nybegynder
10. januar 2004 - 17:22 #4
Er det ikke nemt nok at replace < med &lt; og > med &gt; ? Tror ikke der findes en indbygget funktion til at slå parseren fra og samtidig vise teksten.
Avatar billede skywalkerdk Nybegynder
10. januar 2004 - 17:23 #5
jeg kan ikke replace i strengen der indsættes. Jeg ved der findes nogle specifikke tags man kan sætte omkring strengen så den ikke afvikles, jeg ved bare ikke hvad de hedder.
Avatar billede avlund Nybegynder
10. januar 2004 - 17:24 #6
Altså, i UE kan du bare vælge det område du vil vise og laver en search & replace på de to tegn.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
10. januar 2004 - 17:24 #7
<!--  Kode -->

Så vil koden blive opfattet som en kommentar
Avatar billede avlund Nybegynder
10. januar 2004 - 17:29 #8
Ups, havde ikke lige set dit svar.

Men der findes så vidt jeg ved ikke nogle HTML-tags der kan det du skriver. Kig selv: http://www.w3schools.com/html/html_reference.asp
Avatar billede fet321 Nybegynder
10. januar 2004 - 17:29 #9
Skriv
<XMP></XMP>
rundt HTML'en.
Avatar billede avlund Nybegynder
10. januar 2004 - 17:30 #10
<xmp> er udgået. Det svarer i øvrigt til <pre>.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
10. januar 2004 - 17:31 #11
skywalkerdk >>

Kan <!-- --> ikke bruges ?
Avatar billede fet321 Nybegynder
10. januar 2004 - 17:34 #12
Korrekt at den er udgået.
Men den virker - dog ikke helt ligesom PRE.
PRE er til preformateret tekst. Med PRE bliver skrevet med  en fixed size font, så opstillingen holder. Men HTML-kode bliver afviklet i en <PRE></PRE>. Det gør det ikke i en XMP.
Avatar billede fet321 Nybegynder
10. januar 2004 - 17:34 #13
Med PRE bliver skrevet med = Med PRE bliver teksten skrevet med
Avatar billede ellebaek Nybegynder
10. januar 2004 - 17:36 #14
<%
function fncTextChange(strText)
fncTextChange = Replace(strText,">","&gt;")
fncTextChange = Replace(fncTextChange,"<","&lt;")
End function

Set FS = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set filen = FS.OpenTextFile(server.mappath("navnpåfil.html"))

Do While not filen.AtEndOfStream
  streng = streng & filen.ReadLine
Loop

filen.Close
response.write fncTextChange(streng)
%>

Hvis alt andet ikke virker, kan det laves i asp på denne måde...
Avatar billede avlund Nybegynder
10. januar 2004 - 17:40 #15
Vent, tagget fungerer åbenbart lidt anderledes. Fet's svar er rigtigt, så længe du ikke vil have din kode valideret.
Avatar billede avlund Nybegynder
10. januar 2004 - 17:46 #16
Nådada. Tak for points, selvom jeg vist ikke helt fortjente dem.