Avatar billede sperling Nybegynder
20. september 1999 - 16:27 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Sideskift i HTLM

Er der nogen kender til en HTLM-kode der giver mig et tvungen sideskift?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
20. september 1999 - 17:07 #1
<BR> giver et tvungent linieskift...

hvad mener du med sideskift?

der er ikke noget der hedder sider når man snakker HTML dokumenter...
Avatar billede skjoldby Nybegynder
20. september 1999 - 17:47 #2
Sådan laver man tvungen sideskift:
side1.htm
side2.htm
side3.htm

:-)

skjoldby

Avatar billede cyberesben Nybegynder
20. september 1999 - 19:04 #3
hehe ja lav nogle enkelte side hvor hver side i bunden har en link til næste side... easy...
Avatar billede sperling Nybegynder
21. september 1999 - 09:07 #4
Probelmet er at jeg har en dagsorden med en række bilag. I det system jeg laver skal det være muligt at lave en selekteret udskrift, hvor man eksempelvis udskriver punkterne 3, 6 og 9. Hvert af punkterne skal starte øverst på en side. Jeg har lavet det sådan at brugeren vælger de punkter vedkommende vil have skrevet ud og der så bliver genereret en preview side inden udskrift. Problemet er så at når brugeren udskriver kommer dokumentet - naturligvis - i et fortløbende dokument.
Avatar billede mora Nybegynder
21. september 1999 - 13:29 #5
kan du ikke lave 2 rammer, hvor du i venstre skriver de forskellige punkter, og så kan brugeren printe dem ud ved at vælge dem og derefter højreklikke i rammen og vælge udskriv(eller højreklikke direkte på linket, og vælge udskriv dest...)

kode til at lave en ramme skal være i en fil for sig selv, og du skal oprette en fil med dine links, samt en fil til hver del.

kode til ramme sæt:

<html><FRAMESET FRAMEBORDER="1" FRAMESPACING="5" COLS="20%,*">
<FRAME Name="menu" SRC="links.htm" SCROLLING="NO">
<FRAME NAME="right" SRC="velkomst.htm" SCROLLING="auto" MARGINWIDTH="5"></frameset>
</html>

Du kan ændre border(linje ved siden af rammen)
name(navn, bruges til at fortælle siderne fra links.htm hvor de skal være)
src(startside til rammen)

For at få filen test.htm i rammen skrives et link således:

<a href="test.htm" target="right">
(hvor target kan have et andet navn)
Avatar billede sperling Nybegynder
21. september 1999 - 14:03 #6
Ideen er god nok. Problemet er blot at mine brugere ønsker at kunne skrive ud direkte - i et klik - fra deres preview.

Jeg havde egentligt en idé om at - hvis der ikke fandtes en HTLM-kode - kunne man liste alle de previewede dokumenter og derefter bruge IE's udskriftsfunktion "Udskriv alle sammenkædede dokumenter". Men hvordan man får til at vide at den skal bruge denne funktion på netop denne side aner jeg ikke.
Avatar billede mora Nybegynder
21. september 1999 - 14:06 #7
Hvis nu du bruger en "skjult ramme" til at gemme deres valg, eller checkboxes og derefter et script til at vise dem på en side(eller en anden ramme) så er dee jo sammen kædeje ik?
Avatar billede sperling Nybegynder
21. september 1999 - 14:08 #8
Jovist, men så skal de stadig ind og positivt vælge "Udskriv alle sammenkædede dokumenter" under udskriftsfunktionen.
Avatar billede mora Nybegynder
21. september 1999 - 14:25 #9
jep... Ellers kan jeg ikke hjælpe, hvad med at lave et javascript??? men det er lidt nyt for mig...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. september 1999 - 19:02 #10
lav det i PHP eller CGI
Avatar billede janbb Juniormester
03. oktober 1999 - 01:39 #11
Sperling:
  Som foreslået kunne du jo
lave en banal menu og så genbruge
totaldokumentet i forskellige versioner:
1+3+7 osv, men det er ikke særlig profft det kan jeg godt se medmindre det er et overskueligt antal kombinationer.
Avatar billede skjoldby Nybegynder
03. oktober 1999 - 02:12 #12
Jeg har fandt tilfældigt et lille JavaScript tegn som måske kan bruges:
\f
På dansk kaldes det sideskift-tegnet, FormFeed(angiver en ny side på printeren)

Men det vil nok sige du skal bruge javascript til at vise det tekst der skal udskrives... hvordan????

Jeg ved det, ikke... :)

skjoldet
Avatar billede gertnissen Nybegynder
03. oktober 1999 - 21:29 #13
skjoldet > hvor fandt du oplysningen om \f ?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. oktober 1999 - 21:39 #14
sk>> \f og \n er ikke JS koder, men C koder
Avatar billede skjoldby Nybegynder
03. oktober 1999 - 21:40 #15
Bogen: JavaScript, af Laura Lemay og Michael Moncur, udgivet af Teknisk Forlag. Er desuden oversat til dansk...
Avatar billede skjoldby Nybegynder
03. oktober 1999 - 22:05 #16
Avatar billede sperling Nybegynder
04. oktober 1999 - 09:29 #17
Herligt! Det ser jo lovende ud. Jeg afprøver det - og vender tilbage!!!
Avatar billede gertnissen Nybegynder
17. oktober 1999 - 14:04 #18
sperling> Hvad fandt du ud af ????
Avatar billede sperling Nybegynder
18. oktober 1999 - 08:54 #19
Ups, jeg har været væk et stykke tid og har vist glemt mit spørgsmål!!! I'll be back a.s.a.p.
Avatar billede skjoldby Nybegynder
07. januar 2000 - 09:30 #20
hvad med at acceptere eller lukke det her?
Avatar billede wieser Nybegynder
28. april 2000 - 09:20 #21
Hvis man bruger præformatteret tekst - altså skrevet i en monospaced font, courier f.eks. kan man lave en tvungen side skift således:

<PRE style="PAGE-BREAK-AFTER: always">
Indholdet af siden
Bla Bla Bla                    1
Bla Bla Bla                    2
</PRE>
Avatar billede gertnissen Nybegynder
28. april 2000 - 10:11 #22
>>WISER - Jeg har prøvet dit forslag, og det virker udemærket i MIE 5, men ikke i NN 4.6
Ved du om det kan komme til at virke i Netscape, eller understøttes denne style ikke i NN ?

>> SPERLING, when will you be back !!!!
Avatar billede wieser Nybegynder
28. april 2000 - 10:46 #23
Her er en løsning der virker med html-koder
Fundet på:
http://www.webreference.com/js/tips/000201.html

<HTML>
<HEAD><TITLE>Dynamic Styles: Page Breaking</TITLE>
<STYLE>
  P.page {page-break-after: always}
</STYLE>
</HEAD>
<BODY>
<P CLASS=page>
    .
  content on page 1
    .
</P>
    .
  content on page 2
    .
</P>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede wieser Nybegynder
28. april 2000 - 10:47 #24
men kan også bare gøre det sådan

<div style="PAGE-BREAK-AFTER: always">
Side 1
</div>

<div style="PAGE-BREAK-AFTER: always">
Side 2
</div>

Avatar billede wieser Nybegynder
28. april 2000 - 10:53 #25
Til Gert Nissen,

Nej det virker desværre ikke i Netscape.
Det er en W3C extenstion til css1, der skulle virke i IE 4.0 og frem

http://www.hwg.org/resorces/fazs/2cssFAQ.html

MVH Melissa
Avatar billede wieser Nybegynder
28. april 2000 - 10:57 #26
Avatar billede gertnissen Nybegynder
28. april 2000 - 11:13 #27
>>WISER - hvad sker der hvis brugeren har sat sin browser op til at køre med en helt vild stor font størrelse ved udskrifter, hvordan styrer man så sideskift ?