Avatar billede zeebion Nybegynder
09. januar 2004 - 22:22 Der er 10 kommentarer

Problemer med win 32

Hej.

  Nu er det tredje gang at jeg har problemer med noget fra min win32 tutorial nemlig: http://www.winprog.org/tutorial/dialogs.html

  Dette fører mig frem til 2 ting jeg gerne vil have at vide.

  1. Hvordan får man eksemplet til at virke?

  2. Findes eksemplerne ikke i mere dev-cpp venlige udgaver så jeg ikke behøved at spørge herinde hele tiden?
Avatar billede bertelbrander Novice
10. januar 2004 - 00:02 #1
Er det stadig det samme eksempel du har problemer med, eller?

Jeg kan godt lave nogle dev-cpp projekter til dig, men jeg bruger cygwin og ikke mingw, så der kan godt være små forskelle.
Avatar billede zeebion Nybegynder
10. januar 2004 - 00:16 #2
Det er et nyt eksempel. Er bare ved at være træt af jeg skal herind til hvert eksempel efterhånden. Samtidig synes jeg også man lærer mest hvis man sidder med en kode og eksperimenterer med den (det er sjovere end at læse om hvordan den virker) mens man læser om hvordan den virker.

  Vil gerne have et dev-cpp projekt men vil endnu hellere have et link til en tutorial hvis koder kan bruges under dev-cpp
Avatar billede bertelbrander Novice
10. januar 2004 - 01:17 #3
Jeg lavede en lille .bat-fil som jeg kan bruge til at kompilere eksemplerne med:

set Proj=bmp_two
windres %proj%.rc %proj%rc.o
gcc -mwindows -c -W -Wall %proj%.c -o %proj%.o
gcc -mwindows %proj%rc.o %proj%.o -o %proj%.exe

Jeg ændrer så første linie efter den mappe det ligger i og som det skal bygge.
Du skal måske tilpasse argumenterne så de passer til mingw.

Jeg har ikke haft andre problemer end dem vi så under http://www.eksperten.dk/spm/448902

Hvilket project forsøger du at bygge og hvilke fejl får du?

Jeg kender ikke andre tutorials.
Avatar billede bertelbrander Novice
10. januar 2004 - 01:44 #4
I app_four skal du linke med libcomctl32.a, det kan du f.ex. gøre ved at tilføje følgende til sidste linie i .bat-filen:

\Win32App\cygwin\lib\libcomctl32.a

Ellers får du nok en:
"app_four.c: undefined reference to `_imp__InitCommonControls@0'"

Nogle af projekterne har ikke nogen .rc-fil, så sletter du blot linien med windres og %proj%rc.o fra sidste linie.
Avatar billede bertelbrander Novice
10. januar 2004 - 20:58 #5
Glemte lige at sige, nogle af .rc filer definerer en bitmap, noget i stil med:

IDB_BALL BITMAP DISCARDABLE "ball.bmp"

Dem må du ikke slette.
Avatar billede bertelbrander Novice
11. januar 2004 - 00:44 #6
Jeg har samlet den modificerede source kode og projectfiler til dev-cpp her:

http://home20.inet.tele.dk/midgaard/winprog_tutorial.zip

Bemærk at app_three og app_four skal linke med libcomctl32.a, da dev-cpp indsætter hele stien til lib'et i project filen skal du modificere denne.
Det gøres ved at åbne "Project Options" og i "Parameters" tab'en slette det der står under linker og så tilføje libcomctl32.a igen med den rigtige sti, ved at trykke på "Add library or object" knappen.
Avatar billede zeebion Nybegynder
16. januar 2004 - 23:21 #7
Har slet ikke fået sagt tak. Synes virkelig det er en stor hjælp du der har givet mig.
Avatar billede bertelbrander Novice
17. januar 2004 - 00:05 #8
Hvis du har testet at projekterne virker vil jeg lave en link til zip-filen fra min hjemmeside, så er der måske andre der kan få nytte af projektet.
Avatar billede zeebion Nybegynder
17. januar 2004 - 14:10 #9
App_3 og app_4 virker ikke hos mig, men de ligger først et stykke længere fremme i tutorialen, så til den tid burde jeg selv finde ud af det. Men mange tak for hjælpen igen.
Avatar billede zeebion Nybegynder
17. januar 2004 - 14:13 #10
så ikke lige det af dine indlæg hvor du forklare det. De virker også fint nu :)