Avatar billede mulan Nybegynder
09. januar 2004 - 21:46 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Backup af MSDE SQL2000

Jeg har en Windows 2000 server, hvor der kører Microsofts "fri" SQL server MSDE 2000.

Serveren backes up af Backup Exec 8.6, men den tager ikke databaserne med, da disse er åbne.

Jeg har prøvet at installere SQL agenten til Backup Exec, men den kan ikke anvendes, når det "kun" er MSDE der kører på serveren. Hvordan klarer jeg dette? Helst uden at stoppe servicen under backup.

Hvordan stopper jeg evt. servicen automatisk? Jeg skal vel bruge net stop/start kommandoerne,men hvad hedder servicen?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2004 - 21:53 #1
Du kan se servicens navn i Service Manager (navnet afhænger af hvordan den
er installeret).
Avatar billede trer Nybegynder
10. januar 2004 - 00:27 #2
Det er bedre at bruge SQL Servers indbyggede backup til at tage backup af databaserne.

Det gøres ved at schedulere et job der blot kører en BACKUP DATABASE med jævne mellemrum. Backupen kan du så tage til fil og lade backup exec håndtere efterfølgende. Backup-filer fra sql server komprimerer godt - typisk ned til 15-30% Husk at få backup af system databaserne MASTER og MSDB sammen med dine egne baser.

Du *kan* også blot stoppe databaseservicen (mssqlserver - evt. mssqlserver$instansnavn) - men det svarer til at abortere sql serveren og den skal så lave recover ved opstart. Der er sjældent problemer - men der er absolut mulighed for at ende med en suspect database.
Avatar billede mulan Nybegynder
10. januar 2004 - 00:36 #3
Jeg kan ikke se, hvordan man kan køre en SQL backup af en MSDE SQL, da jeg ikke kan se, at der findes nogle manager programmer, som man f.eks. finder i den rigtige SQL server (Enterprise Manager). Er det mig, der ikke kigger de rigtige steder?
Avatar billede trer Nybegynder
10. januar 2004 - 00:43 #4
Du kan gå på via OSQL - kommandolinje adgang.

Syntaksen for en backup er

BACKUP DATABASE [navn] TO DISK='c:\mybackup.bck'
GO

evt. kan du tage samtlige db'er således

declare @navn varchar(128), @sql varchar(800)
declare crsr cursor local fast_forward for
  select name from master.dbo.sysdatabases
open crsr
fetch next from crsr
into @navn
while @@fetch_status=00 begin
  set @sql = 'backup database ['+@navn+'] to disk='''c:\'+@navn+'.bck'
  exec (@sql)
  fetch next from crsr
  into @navn
end
close crsr
deallocate crsr
go
Avatar billede trer Nybegynder
10. januar 2004 - 00:45 #5
Schedulering og oprettelse af jobs håndterer du ved hjælp af de forskellige job stored procedures : sp_add_job, sp_add_job_step etc. Du kan finde mere om syntaks på microsofts hjemmeside under SQL Server - der er bl.a. en online version af Books Online - samt (svjv) mulighed for at downloade den.
Avatar billede mulan Nybegynder
10. januar 2004 - 23:32 #6
Det lyder meget godt alt sammen, men OSQL siger mig ikke noget. Kan du beskrive mulighederne på en mere brugervenlig måde? Hvad med Restore? Kan man installere Enterprise manager programmet, så det virker sammen med MSDE SQL? Så ville det være til at gå til.
Avatar billede trer Nybegynder
10. januar 2004 - 23:49 #7
OSQL er en kommandolinje version af Query Analyzer (ISQL). Den ligger i BINN folderen under din SQL Server installation.

Mht EM: Enhver Enterprise Manager kan forbinde til en MSDE. Så hvis du har den andetsteds (fx fra en SQL Server Evalueringspakke) så kan du bruge den. Du kan også prøve http://www.aspenterprisemanager.com/ - men vær obs på det er en Beta.
Avatar billede badedyr Nybegynder
12. januar 2004 - 22:46 #8
mulan: du kan godt installere EM, men der er en hage: det koster licens. Hvis du installerer EM til din MSDE er det det samme som at ha licens til en Standard MSSQL server, men rent praktisk vil det stadig virke fint, som trer nævner.

jeg har et komplet backup scenarie som SP hvis det kunne have interesse.
Avatar billede mulan Nybegynder
12. januar 2004 - 23:00 #9
Badedyr: Jeg er meget interesseret i dette scenarie. Du kan maile til bse34294@vip.cybercity.dk eller skrive det her. På forhånd tak!
Avatar billede trer Nybegynder
13. januar 2004 - 19:28 #10
Licensen badedyret nævner er en CAL - Client Access License. Jeg mener at en
evalueringslicens må dække brugen til MSDE'en, i hvertfald så længe evalueringsperioden løber.

Men en løsning baseret på sp'er er at foretrække.