09. januar 2004 - 17:44Der er
21 kommentarer og 1 løsning
3 tabeller/forespørgseler i en rapport?
Hep hey til alle eksperter som læser dette.
Ja - det er nok temmelig grundlæggende dette spørgsmål så jeg håber på et hurtigt godt svar.
Jeg er igang med en Access Database (Ren access intet ASP eller andre spændende ting).
Opbygningen:
Tabel 1 (Navn: Deltagere) Felter: Navn Status osv. osv. osv.
Tabel 2 (Navn: Ledelse) Navn Status osv. osv. osv.
Tabel 3 (Navn: Gratis deltagere) Navn Status Osv. osv. osv.
Tabellerne skal være delt op som de er. Nu skal jeg så have lavet en rapport som kan vise feltet "Navn" fra alle 3 tabeller og sorterer den alfabetisk... ikke noget med beregninger eller noget, blot alfabetisk.
Men hvordan søren får jeg alle 3 tabeller ind i en enkelt rapport?
Jeg antager, at feltet Navn der er gentaget i tabellerne omhabdler forskellige navne. D.v.s. at navnet på en Deltager ikke eksisterer i Tabel2 og Tabel3 o.s.v. Hvis dette er tilfældet har du de samme data flere steder i din db, og så opstår der redundans. Denne redundans skal først fjernes før din db fungerer optimalt. Men et fint udtryk hedder det at normalisere db. Men det er svært at give yderligere råd inden vi kenjder den nærmere opbygning af db.
Hej mugs. Det er jo lige det. Det er forskellige data der ligger i tabellerne, altså der er ingen dubletter. Jeg har forsøgt at lave en relation mellem de 3 tabeller men når jeg gør det tror forspøgslen at den skal finde felter der matcher hinanden... så kan du hjælpe lidt mere?
Du skal som minimum have primære nøgler i tabellerne 2 og 3. I tabel1 kan du nøjes med at have 2 felter, nemlig primære nøgler fra tabellerne 2 og 3. Derefter laver du kombinationsbokse, hvor du "plukker" den primnære nøgle fra tabellerne 2 og 3.
Det lyder meget godt. Men hvordan gør jeg, der er jeg i tvivl. Skal jeg lave en forespørgelse og bruge den kode du har givet mig. Hvor skal jeg sætte den kode ind? I hvilket felt? Jeg er ikke den mest erfarne med databaser.
Ja må jo tilstå at det virker, så selvom mugs har gjort meget arbejde tilfalder premien dig. 1000 tak for hjælpen.
Men hvis du lige kan give et enkelt svar mere... kan nok godt selv finde ud af det.
I en fomular har jeg to felter: Startdato og Slutdato. Startdatoen indtaster jeg, så vil jeg godt have at slutdatoen automatisk er om et år. Jeg kan naturligvis sige +365 men så misser den skudår og den slags. Har du lige formlen til at regne et år frem?
1: make a query for table 1 ('Deltagere') 2: Open the query in SQL view (View+SQL View menu) 3: Remove the ; from the end of the SQL 4: Add UNION to the end of the SQL 5: Select (mark) ALL of the SQL and copy and paste (ctrl+c) (ctrl+v) it after UNION 6: Paste this again (ctrl+v) 7: Now remove the last UNION
Now you need to alter the names of the tables in the last two SELECTs
This should give you an idea as to how you make a UNION query. Once that is doen use this in your report
Thank you Terry, the same to You. I'll read a good book instead of looking on a screen :o)
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.