Avatar billede blr Nybegynder
08. januar 2004 - 23:43 Der er 7 kommentarer

Komprimering af video

Hej,
Jeg står og skal lave nogle instruktions-videoklip som skal vises på en hjemmeside. Klippene bliver taget med et digitalt kamera - AVI format.
Problemet er bare at disse klip fylder omkring 2mb for 30 sek. og vi vil derfor gerne kunne lege med at forringe kvaliteten eller billed-størrelsen eller lign. Men hvilket program kan gøre dette?
Det mest optimale vil være et freeware program eller måske et shareware program da det er en lille organisation uden finanser til Adobe eller Macromedia licenser.
Det skal også være let at benytte (nærmest idiotsikker).

Kender I til sådan en applikation så skynd jer at svar!
Avatar billede norbert Nybegynder
08. januar 2004 - 23:59 #1
http://www.digitalempire.frac.dk/
Jeg er næsten sikker på, at - ihvertfald nogle af dine spørgsmål - kan besvares her.
Norbert.
Avatar billede cdc Novice
09. januar 2004 - 00:04 #2
vinows movie maker kan lave den i forskellige opløsninger, når man klikker på gem film, den ligger under tilbehør
Avatar billede cdc Novice
09. januar 2004 - 00:07 #3
windows movie maker selvfølgelig :o)
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2004 - 00:51 #4
Hvis det skal ud på en hjemmeside, så vil jeg anbefale dig at lave det som .wmv eller .asf filer.

Her er en ganske fin beskrivelse af hvad det er:
http://www.abmedia.dk/video/stream.htm

Du skal bruge Windows Media Encoder, som der også er linket til, nederst på siden.
Det er ret nemt at gå til.....
Ellers er jeg ret sikker på at Henningha, kan gi et par fifs. :o)
Avatar billede cdc Novice
09. januar 2004 - 08:47 #5
windows movie maker laver den også til en wmv fil
Avatar billede ttn.bonk Nybegynder
10. januar 2004 - 00:36 #6
Jeg ville gå efter følgende gratis programmer:

1) Panasonic DV codec (for at de andre programmer kan læse dine DV klip)
2) DivX 5.0.3 (find nyeste) video-codec -anerkendt overalt
3) Lame MP3 audio codec
4) WinDV til at overføre dine klip til PCen via firewire (brug DV AVI type 2)
5) VirtualDub til at redigere i (klippe, formindske antal linier etc)
6) VirtualDub til at indkode det færdige materiale med DivX video og MP3 lyd.

Alt er lovligt og gratis. Programmerne og guides til dem kan du finde på www.dvdrhelp.com

Mvh Torben.
Avatar billede blr Nybegynder
11. januar 2004 - 14:15 #7
hej Torben
Jeg tror helst jeg vil holde mig fra disse divx codecs da jeg vil være sikker på at alle kan se filmene. (eksempelvis måtte jeg selv ud og lede efter divx 5 for et par dage siden).
Jeg tror dog godt at jeg kan vælge .wmv filer da jeg kan se i vores stats at kun ekstremt få linux brugere besøger siden.