Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
08. januar 2004 - 19:15 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Guide til LAN med delt WAN for dummies (mig og en kammerat ;o)

Ja, kort og godt står jeg med to computere, der er forbundet til en switch, hvorfra de har forbindelse til Nettet via et kabelmodem (Motorola SB4200)

Mit spørgsmål går så ud på, om det mon ikke kan lade sig gøre at få de to maskiner til at kommunikere, så vi kan overføre lidt filer, game og sår'n direkte mellem de to computere.
Da jeg ikke ligger inde med et krydset kabel, kan jeg ikke bruge min egen computer som router, hvilket er blevet foreslået fra anden side.

Kort sagt, jeg skal bruge en komplet guide fra A-Z omkring opsætningen af et netværk.

Begge maskiner kører med Windows XP Pro DK (SP1)

På forhånd tak til dem, der giiiiider kigge på det...

P.S. Jeg vender tilbage og kigger på spørgsmålet om et par timer, da jeg er inviteret på aftensmade andetsteds ;o)

P.P.S. Jeg HAR forsøgt mig med "Guiden Netværksinstallation", men jeg roder rundt i valgmulighederne.
Avatar billede agalion Nybegynder
08. januar 2004 - 20:00 #1
Har begge computere en global ip-adresse? I så fald kan du ændre de 2 computeres route-tabeller så de kan kommunikere uden at gå omkring Internettet - dette vil så kun virke hvis de har fast ip-adresse.
Avatar billede zenze Nybegynder
08. januar 2004 - 20:48 #2
Installer protokollen NWlink IPX/SPX netBIOS-kompatibel transportprotokol under Kontrolpanel -> Netværk -> Lanforbindelse -> højreklik -> egenskaber -> Generelt.
Del en mappe eller et drev: Højreklik på drev -> egenskaber -> deling -> ny deling -> Giv drevet et navn (bogstav).
Opret samme bruger(e) på begge maskiner under Kontrolpanel -> Brugere
Samme arbejdsgruppe på begge maskine: Højreklik Denne Computer -> egenskaber -> Computernavn -> Skift -> skriv arbejdsgruppe
Netværks-id -> kør guiden
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
14. januar 2004 - 23:40 #3
Nogle svar, evt.? :o)
Avatar billede zenze Nybegynder
15. januar 2004 - 00:02 #4
Jo da, men virker det så?
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
15. januar 2004 - 00:48 #5
Aner det ikke - har ikke forsøgt endnu *G* Men jeg har fået min nysgerrighed stillet og fundet ud af hvad min fejl var...

Det var noget med jeg havde glemt at dele drev, du ved *hosthost*
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
12. marts 2004 - 13:39 #6
Det var dog...

Det fungerer stadig ikke!

Har fulgt guiden og der er stadig ingen forbindelse mellem computerne...
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
12. marts 2004 - 14:49 #7
Ok, nu er der på begge computere oprettet delte mapper, men de "ser" stadig ikke hinanden!

Billede:

http://www.baz.frac.dk/fejl/network_shait.jpg

Det ENESTE der mangler er at få maskinerne til at FATTE de skal kommunikere! Eller har jeg misforstået noget? Skal begge computere ikke være at se under det "træ"? (den anden er markeret "Kim", som indehaveren af den anden computer hedder :o)
Avatar billede zenze Nybegynder
12. marts 2004 - 15:31 #8
Søg på "computer" - under "Start" -> "Søg"
Skriv navnet på computeren - og se hvad der sker! - Hvis I er i samme arbejdsgruppe, oprettet på begge maskiner og IP er i samme serie med samme undernetmaske, så burde I kunne komme i kontakt.
Avatar billede zenze Nybegynder
12. marts 2004 - 15:35 #9
Har du prøvet at finde IP? Gå i CMD og skriv: ipconfig /all
Prøv derefter at skrive: ping xxx.xxx.x.xxx (denanden computers IP)
Hvorfor er der Hjemme og Hjemme01 på netværket?
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
12. marts 2004 - 15:42 #10
Kan IKKE finde hans IP, men nu kan maskinerne pludselig se hinanden :-?

Vi kan nu dele filer osv., uden problemer. Men vil da godt liiiiige finde hans IP :o)

"HJEMME" er fra første forsøg, "HJEMME01" er den fungerende... Havde bare ikke fået fjernet den anden, da jeg dumpede skærmen :o)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
12. marts 2004 - 15:44 #11
Jeg får kun oplyst mine egne IP-adresser (har et netkort til netværket og det andet bruger jeg til Internettet - primært fordi jeg ikke havde et sted at lægge mit ekstra netkort, så jeg knaldede det bare i maskinene :oP
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
12. marts 2004 - 15:52 #12
"HJEMME" er fjernet :o)

Er det forresten normalt, at maskinen lige skal bruge 7-10sek på at rode rundt, før man får listen over arbejdsgrupper at se via Stifinder? (2,6Ghz P4, 512Mb RAM)
Avatar billede zenze Nybegynder
12. marts 2004 - 16:16 #13
Det tager lidt tid at tygge på netværket inden den viser oplysningerne, men du kan "mappe" netværksdrevet, så går det tjept. I WinXP er det muligt at oprette forbindelse til netværksdrev under funktioner, men jeg véd ikke om det gælder andre styresystemer.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
12. marts 2004 - 16:20 #14
Er du frisk på at fortælle nærmere om, hvordan man gør det? :o) Jeg kan snildt ryste lidt ekstra points ud af ærmet ;o)

Vil helst have skidtet til at køre så optimalt som muligt! Har en dansk XP Pro, fuldt opgraderet...