Avatar billede lobster Nybegynder
08. januar 2004 - 18:53 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

10 gb væk

Hejsa.

Forleden slettede jeg et par log filer på ca. 10 GB på min server.
Filerne var placeret i usr/log.

Inden jeg slettede filerne kørte jeg en df -h som så sådn ud:
mig:/usr/ df -h
Filesystem    Size  Used  Avail Capacity  Mounted on
/dev/ad0s1a  252M    71M  160M    31%    /
devfs        1.0K  1.0K    0B  100%    /dev
/dev/ad0s1e  252M  7.0M  225M    3%    /tmp
/dev/ad0s1f    27G    17G  8.4G    67%    /usr
/dev/ad0s1d  252M  101M  130M    44%    /var

Så er problemet at efter jeg slettede de filer på ca. 10 GB i alt, og kørte en df -h igen, var der ikke ændret noget i df / kommet mere plads. Men de pågældende filer er væk fra mappen.

Hvor blev mine 10 GB af ? :)

jeg prøvede også yderligere at køre en du i usr, og den tæller ca. 3.1 GB op - hvor er resten så :)

Håber der er nogen som kan hjælpe! Nu begynder det snart at blive kritisk med pladsen på min server :(

Smider gerne flere points oven i hatten, hvis det vil hjælpe.

//Lobster
Avatar billede limemedia Nybegynder
08. januar 2004 - 19:01 #1
Har du prøvet at køre en
df -h --sync

--sync invoke sync before getting usage info
Avatar billede lobster Nybegynder
08. januar 2004 - 19:03 #2
mig:/# df -h --sync
Filesystem    Size  Used  Avail Capacity  Mounted on
/dev/ad0s1a  252M    71M  160M    31%    /
devfs        1.0K  1.0K    0B  100%    /dev
/dev/ad0s1e  252M  7.0M  225M    3%    /tmp
/dev/ad0s1f    27G    17G  8.4G    67%    /usr
/dev/ad0s1d  252M  101M  130M    44%    /var

Den skriver stadig det samme :(
Avatar billede signout Nybegynder
08. januar 2004 - 20:59 #3
Jeg går ud fra det er webserver logfiler eller lignende.
Når du sletter filen har apache stadig filen åben, og bliver derfor ved med at skrive i den, selv om den ikke længere kan ses af ls.
'apachectl graceful' eller HUP løser det og lukker logfilen og åbner den igen - dvs laver en ny da den ikke eksisterer når den har sluppet den.
Det kan stadig tage nogle sekunder før pladsen bliver fri hvis du kører med softupdates.
Hvis det haster så skriv sync et par gange, så vil du tvinge den til at skrive ændringer til disken med det samme.
Avatar billede lobster Nybegynder
08. januar 2004 - 22:27 #4
Ja det er apche log filer.. jeg forsøger :)
Avatar billede lobster Nybegynder
08. januar 2004 - 22:30 #5
Hved gør 'apacheectl graceful' ? det mere fordi serveren hoster et domain, som helt ikke må ligges ned :) hvis du kan følge mig :)
Avatar billede lobster Nybegynder
08. januar 2004 - 22:34 #6
Ah, den restarter apache pænt :)
Avatar billede signout Nybegynder
08. januar 2004 - 22:36 #7
Det kan jeg godt følge :)
Det arbejder jeg selv med til daglig, så jeg er klar over at folk helst ikke ser nedetid. Man slipper aldrig helt, men man kan gøre en del for at minimere det.
Avatar billede lobster Nybegynder
08. januar 2004 - 22:39 #8
Ok.. nu har jeg genstartet med graceful og den brokkede sig ikke.
Puhh ha :)

Men lige p.t ser df stadig ud som før, men jeg gir den lige en halv time at tygge på.
Avatar billede signout Nybegynder
08. januar 2004 - 22:47 #9
Det behøver du ikke.
sync && sync && sync
vent 10 sekunder
done
Avatar billede lobster Nybegynder
08. januar 2004 - 22:53 #10
Ok, well det er gjort og der er stadig ingen ændring i df ..
Avatar billede lobster Nybegynder
12. januar 2004 - 22:52 #11
Der er måske ikke mere at hente her ? :(
Avatar billede lobster Nybegynder
14. januar 2004 - 02:02 #12
Hu huh.. nu kom de sku :)
Ca. en uge efter jeg slettede for 10 GB filer, kunne jeg se ændringen i df ... underligt..
Avatar billede signout Nybegynder
14. januar 2004 - 10:05 #13
Ja, det var jo derfor du skulle skrive sync. Så frigiver den pladsen med det samme.
Men tak for 30 point og at du selv tog 70.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. januar 2004 - 10:18 #14
Det er altså ikke særligt høfligt at nappe point selv når nu nogle faktisk har brugt tid på at hjælpe dig. Det er deres lille anerkendelse for tiden/arbejdet de har lagt i det og det koster dig absolut nul kroner at accepterer og give den goodwill.

/Nikolaj /co-admin
Avatar billede eneq Nybegynder
14. januar 2004 - 22:06 #15
LOL - snup en kiks rødder.
der er størrer og mere tragiske problemer rundt omkring i verden, end at dele point ud på eksperten.dk -

ville ellers være en skøn verden, hvis problemerne ikke var størrer end det : )
Avatar billede lobster Nybegynder
14. januar 2004 - 23:01 #16
Hmm.. så skulle der lige smides et par håndmadder over disken her :)

Well, signout jeg forsøgte mig da bestemt osse med sync men det hjalp ikke, mine 10 GB kom først "tilbage" efter 3-4 dage og ikke de 10 sec som du skrev. Derfor hjalp dine indlæg mig ikke, og mener derfor at en 30/70 point fordeling ville være på sin plads, som tak for forsøget (eller goodwill som koster mig nul kroner lol..)

Men signout jeg ønsker ikke at træde dig over tæerne, så hvis du er utilfreds får dine point - jeg deler eneq' holdning.

//Lobster
Avatar billede signout Nybegynder
14. januar 2004 - 23:45 #17
Jeg søger hverken undskyldninger, point eller at folk falder på deres grædende knæ, blot at folk tænker. Sager som den her er ærlig talt ikke værd at spilde megen tid på, og de 20 ord i min første kommentar burde have været nok. Og det får de så lov at være nu.
Avatar billede lobster Nybegynder
15. januar 2004 - 00:21 #18
Enig i at det ikke er værd at spilde tid på, men alligevel ønsker jeg da at vide hvorfor jeg skal disses.

I den tid jeg har været rundt her på eksperten, har jeg ofte set at folk tager sine point igen når de ikke får svar på deres spørgsmål/løst deres problem. Hvor er undtagelsen så for mig ?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. januar 2004 - 01:19 #19
eneg og lobster - Der er da klart større problemer i verden men de løses ikke på eksperten. Her opfører vi os efter ekspertens regelkodeks og det er hvad der tæller.

Det er selvfølgelig altid tilladt at tage point igen hvis ikke man får en tilfredsstillende løsning - Dog bør man så i det mindste kommentere hvorfor.
Avatar billede lobster Nybegynder
15. januar 2004 - 03:29 #20
Godt så...
Avatar billede smokes Nybegynder
19. maj 2004 - 02:09 #21
"ekspertens regelkodeks".. get a life..
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
19. maj 2004 - 02:13 #22
Det har jeg tak.
Avatar billede smokes Nybegynder
19. maj 2004 - 02:30 #23
hehe, sikkert spejderdreng :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
19. maj 2004 - 02:36 #24
Du er da i et vældigt humør.