Avatar billede lincoln Nybegynder
08. januar 2004 - 16:32 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Ingen DMA i WinXP - har virket før og virker også fint i Linux

Hej

Jeg har installeret Windows XP pro på dansk, men kan ikke få DMA til at virke på min Seagate 80GB-disk monteret som master på første kanal.
Det er samme disk som Windows er installeret på og det gør at hele systemet er EKSTREMT langsomt at arbejde med. Jeg har før kørt en engelsk XP, hvor DMA blev genkendt automatisk. I Linux-2.4 kører alle mine diske også med DMA uden problemer.

Mit motherboard er et Soltek SL-4DRV75 med VIA-bridges og jeg har ligesom sidst installeret VIA's 4in1-drivere.

Hvordan pokker får jeg WinXP DK til at fatte, at den også gerne må køre DMA?

Jeg har prøvet det klassiske med at tjekke indstillingerne og den _er_ sat op til at køre med maksimalt mulige hastighed (nu køres PIO).

Jeg har prøvet tricket med at sætte den tilbage til PIO, genstarte, sætte den til auto detect og så genstarte - men uden held.

Hvorfor skal Windows XP være så svært at sætte op?
Avatar billede zenze Nybegynder
08. januar 2004 - 16:49 #1
Gå ud og hent de nyeste drivere til dit bundkorts chipset, så er den der igen.
Avatar billede kenp Novice
08. januar 2004 - 22:40 #2
prøv at se hvad jeg har prøvet igennem, havde samme problem for 2 dage siden ;)
http://www.eksperten.dk/spm/447738
Avatar billede lincoln Nybegynder
09. januar 2004 - 17:17 #3
Hmm... Geninstallation af XP løste problemet. Måske har XP ødelagt et par filer ved et nedbrud eller noget...