Avatar billede thanhplay Nybegynder
05. januar 2004 - 21:10 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

problemer med Frameworks

Skal til eksamen om 2 dage men ved ikke rigtig hvad Frameworks er !!.

Er der en eller anden som kan forklare mig hvad Frameworks er ???

Jeg har prøvet at læse mig frem til det. Men har ikke forstået noget som helst.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. januar 2004 - 21:20 #1
Et framework er noget færdigt kode kombineret med nogle design
retnings linier hvor det typisk er framework koden der kalder din
kode og ikke omvendt.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. januar 2004 - 21:24 #2
Det er også et mode ord.

Det har været på mode i 5+ år.

I gamle dage talte man om et library (et bibliotek på dansk).

Forskellen på et framework og et library er:
  - framework lyder smartere end library
  - typisk har et library har dokumentation for hvordan library kode virker
    mens et framework har dokumentation for hvordan du skal skrive din kode
  - typisk kalder din kode library kode mens framework kode kalder
    din kode

Kaldes sommetider for "Hollywood princippet": do not call us we will call you.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. januar 2004 - 21:25 #3
Der findes et hav af specifikke frameworks til Java og relaterede
teknologier.
Avatar billede dsj Nybegynder
05. januar 2004 - 22:10 #4
Generelt er Frameworks til for at simplificere og skjule ting som f.eks. triviel kode, eller stille nogle generelle retningslinier for design, således at den samme tanke kun skal realiseres én gang.

Frameworks anvendes for at undgå at lave det samme mere end én gang. Hvis en virksomhed ofte udvikler en bestemt type applikationer, vil de typisk udvikle et framework der indeholder den funktionalitet der gælder generelt for alle applikationerne, og så koble de applikations-specifikke funktioner til som arne beskriver.

Frameworks har også den fordel, at fejlrettelser og optimeringer udføres ét sted, men gør sig gældende for alle applikationer der anvender frameworket.
Avatar billede thanhplay Nybegynder
05. januar 2004 - 22:17 #5
hvad jeg har læst står der også at frameworket er en samling af klasser, er det rigtigt ??

" A framework is a set of cooperating classes that implements the mechanisms that are essential for a particulaar problem domain. A Programmer can create new functionality in the problem domain by extending framework classes. "

Men jeg har stadig ikke se, hvad man skal bruge det til ??
Hvorfor er dette smart så ??
F.eks. med Design Patterns, der følger man bare et pattern for at komme frem til en løsning.

Plus, det du skriver med at frameworket kalder min kode. Er det sådan, at hvis jeg kombinerer min kode med et framework så finder frameworket selv ud af hvornår noget af min kode kaldes ??
Avatar billede arne_v Ekspert
05. januar 2004 - 22:20 #6
Et framework indeholder kode.

Det er smart fordi du kan bruge nogen andres kode i.s.f selv at skrive den.

Med patterns skal du stadig selv skrive koden. Patterns giver dig bare
en vejledning i hvordan du skriver koden.

Som sagt er framework et mode ord. Det med hvem der kalder hvem er
for at opstille en skillelinie mellem framework og library - et library
er nemlig også noget eksisterend ekode som du bruger i din applikation.
Avatar billede thanhplay Nybegynder
05. januar 2004 - 22:31 #7
hvorfor er Collections så et framework ?? det er jo også noget der står i library..
Avatar billede arne_v Ekspert
05. januar 2004 - 22:39 #8
Det er også en af de såkaldte frameworks som jeg ikke ville kalde
for et rigtigt framework, men mere klassisk library.

Hvis man skulle forsøge at forsvare det så ville man argumentere for
at AbstractCollection koden indeholder kald til specifikke
implementationer. Du kunne skrive en klasse som extendede AbstractCollection
og implementerede nogle få metoder og dermed bruge collection frameworket
fordi SUN kode ville kalde din kode.
Avatar billede thanhplay Nybegynder
05. januar 2004 - 22:44 #9
nu tror jeg, at jeg er ved at fatte det !!! Det er derfor at Swing er et Framework, man skal bare lave Subklasser af JFrame, JPanel osv. så sørger Frameworket for at ens kode bliver kladt ved diverse hændelser som f.eks. MouseClick osv.
Er dette rigtigt eller er det helt forkert ??
Avatar billede arne_v Ekspert
05. januar 2004 - 22:47 #10
Ja.