Avatar billede peter_molgaard Nybegynder
05. januar 2004 - 19:40 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tasterne Alt, AltGr, PrtSc og CapsLock

Jeg udvikler et spil hvor alle taster skal bruges, incl. ovennævnte. Hvordan får jeg Lingo til at registrere tastetryk fra disse ?
hilsen Peter.
Avatar billede danny_k Nybegynder
05. januar 2004 - 19:52 #1
Her er et eksempel jeg nappede fra http://www.eksperten.dk/spm/292477
Er det noget du kan bruge?

on enterFrame me
  if keyPressed(126) then -- up piletasten
    kommando
  end if

  if keyPressed(125) then -- ned piletasten
    kommando
  end if

  if keyPressed(124) then -- højre piletast
    kommando
  end if

  if keyPressed(123) then -- venstre piletast
    kommando
  end if
end enterFrame
Avatar billede peter_molgaard Nybegynder
05. januar 2004 - 20:38 #2
Nej - dem har jeg styr på - og alle de andre, men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg registrerer tastetryk fra Alt, AltGr, PrtSc og CapsLock. |:-)
Peter
Avatar billede danny_k Nybegynder
05. januar 2004 - 21:20 #3
Her er et lille udklip fra Dictionary, som, såvidt jeg forstår det, siger at det i hvert fald ikke kan lade sig gøre med 'Alt'.

###############################
optionDown

Syntax
the optionDown

Description
System property; determines whether the user is pressing the Alt key (Windows) or the Option
key (Macintosh) (TRUE) or not (FALSE).
In Windows, optionDown doesn’t work in projectors if Alt is pressed without another
nonmodifier key. Avoid using optionDown if you intend to distribute a movie as a Windows
projector and need to detect only the modifier key press; use controlDown or shiftDown instead.
On the Macintosh, pressing the Option key changes the key value, so use keyCode instead.
For a movie playing back with the Director player for Java, this function returns TRUE only if a
second key is pressed at the same time as the Alt or Option key. If the Alt or Option key is pressed
by itself, optionDown returns FALSE.
The Director player for Java supports key combinations with the Alt or Option key. However, the
browser receives the keys before the movie plays and responds to and intercepts any key
combinations that are also browser keyboard shortcuts.

Example
This handler checks whether the user is pressing the Alt or the Option key and, if so, calls the
handler named doOptionKey:

on keyDown
if (the optionDown) then doOptionKey(key)
end keyDown

See also
controlDown, commandDown, key(), keyCode(), shiftDown
#########################################################
Det kan godt være du også godt vidste dette i forvejen, men nu står det også her :o)
Avatar billede peter_molgaard Nybegynder
05. januar 2004 - 21:53 #4
Tak for hjælpen!
Nej - du har ret i at de anbefaler ikke at bruge alt, men det virker ikke engang med det script de foreslår - og det gør ellers både ctrl og shift - og Esc har jeg også fået klaret. Jeg mangler blot de sidste 4 nævnte taster, så hvis nogen har en løsning ?
Avatar billede sbrandorff Nybegynder
07. januar 2004 - 10:27 #5
Alt-tasten er sikkert uden for anbefaling, fordi Apple og PC bruger den tast forskelligt.
Det bør være sådan, at du
1) enten har en systemvariabel såsom optionDown også for andre taster. Det lægger op til at du har sammensatte betingelser (optionDown AND controlDown)
2) alle keys har en keyboard layout code og de sender også en bestemt keyCode. Det må også gælde PrintScreen, og du kan finde ud af, hvad den er ved at lave et moviescript, som skriver keyCodes ud i message Window.
Prøv det