Avatar billede mjen000 Nybegynder
05. januar 2004 - 14:06 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

import fra dbf-fil

Hej

Jeg vil importere data automatisk fra en dbf-fil til min Access database, når databasen åbnes. Jeg har lavet flg. modul til import:

Function Nyhed()

DoCmd.TransferDatabase acImport, "dBase III", "c:\temp\stages.dbf", acTable, "stages", "stagesNY", False

End Function

Når jeg kører importen får jeg en fejl om at det er en ugyldig sti selvom filen findes og ligger som angivet.

Hvad gør jeg galt?

MVH Morten
Avatar billede terry Ekspert
05. januar 2004 - 14:32 #1
I havent imported dbase files so often, so I cant comment much on this. Does a Dbase database ONLY have a dbf file? If there is more than one file then it may be because Access cant find the other files.
You could try importing the file through the import wizard. If it fails there then you may get an indication to the problem.
Avatar billede overchord Nybegynder
05. januar 2004 - 15:30 #2
virker det hvis du importerer tabellen manuelt i Access (altsaa ikke via koden?)
Avatar billede fynbohans Nybegynder
05. januar 2004 - 17:50 #3
Som Terry er inde på er der sandsynligsvis også en indexfil (*.ndx eller *.mdx).
I Access Hjælp under "Importere eller sammenkæde dBASE-filer" kan du se hvordan man gør manuelt.
Avatar billede terry Ekspert
05. januar 2004 - 20:05 #4
but if we dont get any feedback then we cant help much :o)
Avatar billede mjen000 Nybegynder
06. januar 2004 - 09:10 #5
Jeg kan godt importere tabellen manuelt i Access.
Avatar billede terry Ekspert
06. januar 2004 - 10:08 #6
Strange! Are you 100% sure that the table name you are trying to import is correct?
I havent tried this but it may be possible to use the import wizard and save an import specification. You can then use this for importing!
Avatar billede mjen000 Nybegynder
06. januar 2004 - 10:11 #7
OK det må jeg lige prøve
Avatar billede terry Ekspert
09. januar 2004 - 11:35 #8
can we have a status please?
Avatar billede mjen000 Nybegynder
09. januar 2004 - 13:46 #9
Jeg har ikke haft held til at få mit import til at virke. Jeg har har opdateret mit Access med nyeste opdateringer fra Microsoft. Jeg er ved at være derhenne hvor jeg har opgivet. Så må jeg bare huske at importere databasen manuelt hvergang jeg starter min database.

Tak for de udmærkede forslag!
Avatar billede terry Ekspert
09. januar 2004 - 14:04 #10
I'll take a look if you send me the file (dbf) NOSPAMeksperten@santhell.dkNOSPAM

remove NOSPAM
Avatar billede dkoclni Nybegynder
29. april 2004 - 14:48 #11
Selvom denne tråd er lukket - synes jeg nu alligevel jeg vil komme med svaret.

I nedenstående eksempel er der tale om dbf filen med navnet "holdflet.dbf" som ligger i roden af c: drevet. Det er ret vigtigt at stien angives som nedenfor, og ikke som mjen000 har skrevet det. Hvis stien samt filens navn samles, så opstår den nævnte fejl. Jeg kan ikke forklare hvorfor det forholder sig sådan, for mjen000 eksempel virker fint med f.eks. access databaser - bare ikke med dbase.

EKSEMPEL:
DoCmd.TransferDatabase acImport, "dbase III", "C:\", acTable, "holdflet.dbf", "holdflet", False

Dette virker!
Avatar billede terry Ekspert
29. april 2004 - 20:06 #12
dkoclni>Thanks for your input, its never too late to help out, that way we all learn.
The only explanation I can give, not having worked with dbase files, is that each table (if I remember correctly) has its own file. So instead of giving the file name (DatabaseName parameter(3)) its only necessary to give the table name (Source  parameter(5))