Avatar billede fun22 Nybegynder
04. januar 2004 - 21:11 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

paramenter hvis det hedder det

Hej

Jeg bruger:
WinExec('fil.exe', SW_SHOW);
Til at starte et program jeg har lavet, men kan man ikke sende en oplysning med start kommandoen? Alså ligesom man i asp kan skrive fil.asp?mode=hejmeddig kan man så ikke lave noget ala:
WinExec('fil.exe?hejmeddig', SW_SHOW); ??
Og hvordan modtager jeg det i mit program?

Mvh
Jesper
Avatar billede fangel Nybegynder
04. januar 2004 - 21:15 #1
normalt hedder de så
fil.exe -hejMedDig -enAndenTing
(i linux er det så normalt --hejMedDig, men det er du nok ikke intereseret i)

og det hedder "argumenter" - ved ikke hvordan det laves i Delphi, da jeg ikke kender det...

Morten
Avatar billede arne_v Ekspert
04. januar 2004 - 21:20 #2
Du kan hente hele kommando linien som CmdLine.

Du kan hente de enkelte argumenter med ParamCount og ParamStr.
Avatar billede snowball Novice
04. januar 2004 - 21:20 #3
Mht. at se hvilke parametre dit eget program er blevet kaldt med, så prøv og kig på http://www.swissdelphicenter.com/en/showcode.php?id=112

Mht. at starte et program med nogle parametre, så prøv med nedenstående:

Uses
  ShellAPI;
var
  prog, param: String;
begin
  prog := 'notepad.exe';
  param := 'c:\log.txt';
  ShellExecute(Handle,'open',PChar(prog),pchar(param),pchar(''),SW_SHOWNORMAL);
end;

Snowball
Avatar billede arne_v Ekspert
04. januar 2004 - 21:21 #4
Online help har eksempel på ParamCount og ParamStr.
Avatar billede fun22 Nybegynder
05. januar 2004 - 10:13 #5
ja, det virker jo snowball...
Men , men men...
Det skal ligge i en dll fil, og der kan jeg ikke bruge ShellExecute, da den kommer med fejl ved handle... Og ShellAPI ER unde uses. Har du/i et forslag til hvad der kunne være galt?
Avatar billede snowball Novice
05. januar 2004 - 10:29 #6
Det ved jeg ikke lige. Har ikke arbejdet så meget med DLL'er.

Snowball
Avatar billede nilla Nybegynder
05. januar 2004 - 16:25 #7
Kan du bruge det her :
lav et par globale variabel f,eks :
program:string;
prg:array[0..255] of char;

program:=dit_program.exe+' '+første_parameter+' '+anden_parameter;
strpcopy(prg,program);
winexec(prg,sw_maximize);
Avatar billede hrc Mester
06. januar 2004 - 11:05 #8
Mht. at bruge ShellExecute i en DLL - kan du ikke sende et handle med over (som parameter)?

I øvrigt er CreateProcess nok den rigtigste at bruge, idet WinExec er lavet for bagud kompatibilitet med 16-bits programmer. Den tager en masse parametre, og syntaksen er udviklet af Gates under et syretrip der gik galt!

Here goes (http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dllproc/base/createprocess.asp):

BOOL CreateProcess(
  LPCTSTR lpApplicationName,
  LPTSTR lpCommandLine,
  LPSECURITY_ATTRIBUTES lpProcessAttributes,
  LPSECURITY_ATTRIBUTES lpThreadAttributes,
  BOOL bInheritHandles,
  DWORD dwCreationFlags,
  LPVOID lpEnvironment,
  LPCTSTR lpCurrentDirectory,
  LPSTARTUPINFO lpStartupInfo,
  LPPROCESS_INFORMATION lpProcessInformation
);

Implementeret ser det sådan her ud (http://www.delphicorner.f9.co.uk/articles/wapi4.htm):

{Supply a fully qualified path name in ProgramName}
procedure ExecNewProcess(ProgramName : String);
var
  StartInfo  : TStartupInfo;
  ProcInfo  : TProcessInformation;
  CreateOK  : Boolean;
begin

  { fill with known state }
  FillChar(StartInfo,SizeOf(TStartupInfo),#0);
  FillChar(ProcInfo,SizeOf(TProcessInformation),#0);
  StartInfo.cb := SizeOf(TStartupInfo);

  CreateOK := CreateProcess(PChar(ProgramName),nil, nil, nil,False,
              CREATE_NEW_PROCESS_GROUP+NORMAL_PRIORITY_CLASS,
              nil, nil, StartInfo, ProcInfo);

  { check to see if successful }
  if CreateOK then
    //may or may not be needed. Usually wait for child processes
    WaitForSingleObject(ProcInfo.hProcess, INFINITE);
end;
Avatar billede fun22 Nybegynder
06. januar 2004 - 13:52 #9
Nu tror jeg du tabte mig... hvor skal det lige stå henne?
Avatar billede hrc Mester
07. januar 2004 - 08:42 #10
Snakker du til mig? Hvilket skal stå hvor?
Avatar billede fun22 Nybegynder
07. januar 2004 - 09:08 #11
hrc >> ja, det du lige skrev...