Avatar billede karga Nybegynder
04. januar 2004 - 14:56 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Funktions dokumentation til ASP

Hvor kan man finde en ordentlig dokumentation over functions til Active Server Pages?

Troede jeg havde fundet en på msdn.microsoft.com, men det var til VBScript, så nogle af de listede funktioner virkede ikke i asp dokumentet, f.eks. inputbox() og msgbox()
Avatar billede wilweb Nybegynder
04. januar 2004 - 15:38 #1
inputbox() og msgbox() er VB og ikke VBscript
Jeg kan sende dig en Vbsdoc.exe som er fra Microsoft og det du leder efter 600 kb
Avatar billede karga Nybegynder
04. januar 2004 - 16:01 #2
Ja ok så, men jeg skal bruge det til ASP og ikke Visual Basic...
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2004 - 16:03 #3
Klik og du skal finde http://www.devguru.com/
Avatar billede wilweb Nybegynder
04. januar 2004 - 16:12 #4
jamen så vidt jeg ved er VBScript til ASP og er lille broderen til VB!
Avatar billede wilweb Nybegynder
04. januar 2004 - 16:14 #5
Avatar billede wilweb Nybegynder
04. januar 2004 - 16:17 #6
ÅK har forstået det, jeg syntes også selv, at jeg var lidt langsom i dag. Sorry
Avatar billede zkiifreak Nybegynder
05. januar 2004 - 17:24 #7
Hej der!
Her er MS' officielle oversigt over funktioner i ASP.VBScript:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html/vtorifunctions.asp

ZkiiFreak
Avatar billede karga Nybegynder
31. januar 2004 - 11:05 #8
Det er en liste over VBScripts, inputbox() og msgbox() virker jo ik i asp... Kan man virkelig ik få en asp dokumentation, lyder da lidt stift af microsoft..???
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2004 - 19:23 #9
karga, kikke du overhovedet på mit link? Der er dokumentation til asp, vbscript, javascript og meget mere.
Avatar billede karga Nybegynder
05. februar 2004 - 13:48 #10
Bertie : Jeg kan ikke finde noget link til funktions oversigt, jeg har fundet metoder og sådan noget, men det er jo ikke det jeg leder efter...
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2004 - 17:23 #11
Du klikker på ASP når du kommer ind på siden og så view index for oven på siden så får du alt hvad du kan med ASP objekterne.
Avatar billede karga Nybegynder
18. februar 2004 - 16:56 #12
Mange tak Bertie, men nu var det jo ikke objekterne jeg ledte efter men funktionerne i ASP...
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2004 - 19:13 #13
Jamen der er listet alt det du kan i ASP. Hvis du leder efter noget med msgbox og input så er det VBScript du skal kigge under, da det ikke er asp funktioner. Ellers må du meget gerne forklare lidt nærmere hvad det er du mangler :-)
Avatar billede karga Nybegynder
24. februar 2004 - 08:22 #14
Jeg mangler en liste over funktioner i asp, dem der Left() Len() og alle dem man ikke kender fra starten, ikk Input eller Msgbox
Funktioner som Date() kender man når man lærer det, men Left() og Len() kender jeg f.eks. ikke variablerne til...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. februar 2004 - 18:15 #15
Avatar billede karga Nybegynder
26. februar 2004 - 09:07 #16
Thesurfer : Den er rimelig fed den der side, men jeg kan bare ikke finde en oversigt over funktionerne til ASP...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. februar 2004 - 12:45 #17
Når man scripter i ASP bruger man VBScript kommandoer.. dvs, de kommandoer du ser under "VBScript", kan du bruge til ASP.
Jeg ved ikke helt om ASP har flere kommandoer end VBScript.

Prøv at se, om urlen ikke dækker dine behov.
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2004 - 19:51 #18
Karga: På mig lyder det som om at det er VBScript funktionerne du skal bruge, de er på linket jeg gav dig og på det link thesurfer har givet, der er ikke flere til VBScript end dem du ser der :-)
Avatar billede karga Nybegynder
01. marts 2004 - 15:01 #19
Virker InputBox() og MsgBox() da i ASP?? Det er dem jeg finder hver gang, men når jeg prøver dem af, får jeg bare en fejl..

ASP er jo lavet med Visual Basic, derfor hører mange af de funktioner med i ASP, men om de alle sammen gør og jeg laver fejlen i InputBox() eller om det kun er nogen der virker i ASP, ved jeg ikk...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
01. marts 2004 - 17:31 #20
Grunden til at InputBox() og MsgBox() ikke virker i ASP, er fordi de er klientside scriptsprog, hvor ASP er serverside scriptsprog.
Dvs, ASP koden afvikles FØR koden sendes til browseren, som er den det du kan se og arbejde med.
På Internettet er InputBox() og MsgBox() en del af VBScript, som defineres med:
<script language="VBScript"> (og i fremtiden måske <script type="text/VBScript"> som med JavaScript)

Med andre ord:
- Ting/kommandoer, hvor brugeren har direkte adgang til (indflydelse på), er klientside. F.eks.: klik af knapper, indtastning af tekst, visning af objekter som billeder, osv..

- Ting/kommander, hvor brugeren IKKE har direkte adgang til (indflydelse på), er serverside. F.eks.: adgang til database, dynamisk opbyggelse af side via ASP (ikke HTML kode), inkluderinger af server filer (ikke 'JavaScript src'-metoden), osv..

Jeg håber at forklaringen har gjort det nemmere, at indse hvad der er VBScript (klientside) og ASP (serverside) kommandoer.
Ellers må du spørge.. Jeg har desværre ikke noget link, til en liste på ASP kommandoer/funktioner.

-- Har man kommentarer/rettelser til min forklaring, er man velkommen til at skrive dem.
Avatar billede karga Nybegynder
06. marts 2004 - 12:01 #21
Cool cool, smid lige et svar så deler i alle pointene!

Et sidste spg, kan man bruge den data der kommer tilbage fra inputbox() som man gør i Visual Basic (ikke vbscript, men det der programmerings-halløj) eller som i asp med request.form("Felt")
Avatar billede thesurfer Nybegynder
06. marts 2004 - 13:03 #22
Man plejer at bruger noget i denne stil:
svar = inputbox("tekst eller spørgsmål indsættes her","overskrift på dialogboksen indsættes her")

f.eks:
svar = inputbox("Hvad hedder du?", "Indtast navn")

så kan man checke hvad der er i "svar":
if svar = "Jens" then
  msgbox "Goddag Jens"
else
  msgbox "Goddag fremmede"
end if

Men det er bedre at bruge JavaScript end VBScript, da VBScript kun kan bruges i Microsoft Internet Explorer. JavaScript kan bruges i alle browsere.

Hvis du skal bruge indholdet af "svar", i forbindelse med noget ASP, skal siden reloades med "svar" parameter. Det sker typisk ved brug af JavaScript.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
06. marts 2004 - 13:04 #23
Og et svar :)