Avatar billede hw Nybegynder
03. januar 2004 - 20:19 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Brev oprettelse

Har efterhånden nu en medlemsdatabase der fungerer, med oversigts formular, oprettelse formular, rediger formular osv....  ;0)

Men nu kunne godt tænke mig at der i "opret nyt medlem" formularen var en knap med der hed "udskriv personligt brev"

Hvordan gøres dette ?
Avatar billede mugs Novice
03. januar 2004 - 20:48 #1
Hvad skal der ske når du trykker på "udskriv personligt brev"?
Avatar billede hw Nybegynder
03. januar 2004 - 21:35 #2
...den skal sætte den nyoprettede post som modtager....
Avatar billede mugs Novice
03. januar 2004 - 21:40 #3
Postmodtager af hvad?
Ønsker du en brevfletning?
Vil du via en VBA-kode overføre formularens data til et Word-dokument?
Avatar billede hw Nybegynder
03. januar 2004 - 22:18 #4
Jeg har en oprettelses formular ....når alle data er indtastet skal der sendes et "Hej med dig brev" + en masse tekst, men kun til den ene der er oprettet..navn, adresse, postnummer, by ..så man slutter oprettelse af med en "Gem og udskriv" (et hej med dig brev)
Avatar billede mugs Novice
03. januar 2004 - 22:32 #5
Så vil jeg forelå, at du benytter brevletning. Lav en forespørgsel i access der indeholder relevante felter. Derefter en wordfil der indeholder relevant tekst og brug funktionen Brevfletning.

En forudsætning er, at formularens data er gemt i tabellen.
Avatar billede hw Nybegynder
03. januar 2004 - 23:42 #6
Vil den så ikke tage alle navnene og brevflette? Det er  ikke muligt at blot udskrive en rapport - kun med den ene persons info i toppen af rapporten samt noget brødtekst....
Avatar billede hw Nybegynder
03. januar 2004 - 23:42 #7
er det ikke muligt blot udskrive at udskrive en rapport - kun med den ene persons info i toppen af rapporten samt noget brødtekst...eller ??
Avatar billede lap Nybegynder
03. januar 2004 - 23:45 #8
På formular knappen kunne du lave noget vba-kode med Me!<recordId> - så har du referencen til det aktuelle medlem.

Alternativt har du en kolonne, hvor du registrerer, at der er sendt et brev - og knappen udskriver blot til alle de records, som ikke har registreret et brev - og opdaterer kolonnen (jeg benytter normalt selv sidste metode, da jeg så positivt har registreret, hvornår brevet er sendt).
Avatar billede hw Nybegynder
03. januar 2004 - 23:51 #9
Hej Lap ...

Din løsning kunne godt lyde som en god ide...har du noget kode eksempel ?

Arbejdsgangen vil være at der bliver indtastet (minimum) et medlem pr. gang...så hvis man fx. kunne gemme alle dagens indtastninger i en eller anden form ..evt. umarkeret - derefter trykker på en udskriv dagens medlemmer, hvorefter der bliver sat en markering i et brev sendt...det ville være stort ... ;0)
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 07:34 #10
Hvis du vil udskrive formularens aktuelle post skal det se således ud:

DoCmd.OpenReport "rapport1", acViewPreview, , "[Tabel1]![tekst] = '" & Me!tekst & "'"

Hvor feltet tekst er et tekstfelt i både tabel, formular og rapport.
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 07:38 #11
Med et numerisk kriterie:

DoCmd.OpenReport "rapport1", acViewPreview, , "[Tabel1]![tal] = " & Me!tal & ""
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 08:15 #12
Dim WordObj As Word.Application
Hvis du vil udskrive brevet direkte fra Access og flette til printer , kan du indsætte flg. i en kommandoknap:

Dim WordDoc As Word.Document
Dim docname As String
Const dir As String = "C:\brevflet\"
Const ext As String = ".doc"
docname = dir & "nytmedlem" & ext
On Error Resume Next
Set WordObj = GetObject(, "Word.Application")
Err.Clear
On Error GoTo err_open
If WordObj Is Nothing Then
Set WordObj = GetObject("", "Word.Application")
End If
WordObj.Visible = True
AppActivate "Microsoft Word"
WordObj.Documents.Open docname
Exit Sub
err_open:
MsgBox "fejlkode: " & Err.Number

Hvor dokumentet "nytmedlem" er det brev du vil udskrive, og det ligger på "C:\brevflet". Du skal have en reference til word i Access i menuen Tools > References.

Inden du gør alt dette, skal du have en felt i Access der angiver medlemmets oprettelsesdato. Derefter en forespørgsel der medtager relevante felter samt oprettelsesdatoen. I dette datofelt angiver du under kriterier:

Date()

Forespørgslen vil nu kuin medtage alle medlemmer, hvor oprettelsesdatoen er idag (Date(). I dit worddokument laver du nu en brevfletning ved hjælp af guiden (Funktioner > Brevfletning), og vælger denne forespørgsel som postkilde.
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 12:59 #13
I brevfletten til Word får jeg flg fejl 424..og referencen er oprettet....;0(
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 13:04 #14
Prøv at ændre denne linie:

MsgBox "fejlkode: " & Err.Number

Til:

MsgBox "fejlkode: " & Err.Number & Err.Description

Så får vi en nærmere beskrivelse af fejlen.
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 13:09 #15
424 object required
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 13:12 #16
Koden er afprøvet og fungerer. Kontroller at det Word-dokument du forsøger at åbne også eksisterer og på den korrekte placering.
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 13:13 #17
Hvilken linie markeres når du debugger?
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 13:17 #18
hmmm mystisk ...nu kommer den ikke med "vil du debugge"...
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 13:23 #19
hvorfor hulen spørgen den ikke om det mere....
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 13:27 #20
Det ved jeg ikke. Hvis du lægger sin e-mail, kan jeg sende filen.
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 13:28 #21
hw125@hotmail.com
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 13:34 #22
Sendt.
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 14:00 #23
så er den der næsten..;0) ...nu trækker den word ...men den indsætter alle posterne i brevfletten...og ikke kun de(n) ny oprettede...
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 14:05 #24
Er det i din eller min db?
Har afprøvet min db, og der kommer kun de 4 poster der er oprettet 2004-01-04 over i word!
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 14:06 #25
det er i min ....checker lige oprettet feltet... men "opgaven" er vist løst ;0)
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 14:08 #26
Tak for point. Vender du tilbage med fejlen, sjovt at se hvad det var.
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 14:09 #27
hmm..umiddelbart kan jeg ikke se hvad det var ...
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 14:13 #28
Hvis den stadig overfører alle poster, kan fejlen skyldes at du har brugt den forkerte forespørgsel som kilde i din brevfletning eller dit kriterie er forkert, evt. at du ikke har medlemmer der er oprettet idag.
Avatar billede hw Nybegynder
04. januar 2004 - 14:33 #29
heyy mugs.... så spiller det.. ;0)

fejlen var en fejl 40...det var den "forkerte" programkode jeg havde kopieret...men man lærer så længe man lever...Thx.
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2004 - 14:35 #30
:o)