Avatar billede Nicolai Nybegynder
03. januar 2004 - 18:35 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken database er bedst?

Hej.

Jeg kender ikke så meget til de forskellige database typer, og har derfor et lille spørgsmål. Jeg er klar over at det sikkert er ren religion, men jeg vil meget gerne høre nogle gode forslag.

Jeg skal ligge en masse data ind i en database. Det drejer sig om ca. 75.000 linjer, med hver ca. 20 kolonner data. Blandet tekst og tal.

Jeg skal søge i denne database fra en visual basic applikation, og jeg er interesseret i at finde det database system der er bedst/hurtigst.

Tak for jeres hjælp.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. januar 2004 - 18:43 #1
1 tabel med 75000 records og 20 felter er ikke nogen stor database
og de fleste databaser bør kunne opfylde dine behov.

Jeg vil dog men at du er vokset fra MS Access.

De 2 mest oplagte kandidater er:
* MySQL
* MS SQLServer

MySQL er gratis og hurtig, men ikke så microsoft'ish.

MS SQLServer er hurtig men koster penge (medmindre du kan bruge MSDE)
og er ægte microsoft.

[microsoft tæller som et plus når applikationen skal laves i et
microsoft værktøj VB]

Jeg ville nok vælge MySQL.
Avatar billede trer Nybegynder
03. januar 2004 - 19:03 #2
Jeg vil give Arne ret i, at du nok er vokset fra Access. Der er lige et par ting du skal være obs på mht valg af db.

I den billige ende er primært MySQL og MsSQL (Microsoft SQL Server), MsSQL er "låst" til Windows mens MySQL kan køre på både Windows og Linux.

I øvrigt kan MySQL (p.t.) ikke levere samme funktionalitet som fx MsSQL, Oracle, Sybase, den mangler p.t. triggere, procedurer og funktioner. Derudover over ser der ud til at være problemer med implementationen af outer joins - der er i hvertfald ret mange spørgsmål i det her forum på den konto.

I den gratis ende findes i øvrigt også Interbase - jeg har ikke rørt den de senere år, men umiddelbart har den de ting MySQL mangler.

MsSQL er væsentligt nemmere at gå til, de vanlige MS brugervenlige værktøjer findes, og database-motoren er i al væsenlighed selvkonfigurerende, så man skal ikke skrue på mange knapper for at få den til at køre.

Har man max brug for 5 samtidige brugere / forespørgsler og kan leve med en 2 GB data-begrænsning, så kan man nøjes med MSDE'en - desktop udgaven af MsSQL. Den er frit re-distribuerbar via bl.a. Visual Studio.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. januar 2004 - 19:13 #3
(MSDE kan faktisk downloades)
Avatar billede terry Ekspert
04. januar 2004 - 11:07 #4
Just a point concerning MSDE! It isnt limited to 5 users but optimized to 5 users! This means that more than 5 users can be connected but the dB will get slower!

I would also consider MSDE as your best bet, then its easier to upgrade to SQL server at a later stage.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. januar 2004 - 11:16 #5
Til gengæld er der noget bedre management interface muligheder til MySQL end
til MSDE (som savner Enterprise Manager noget så forfærdeligt).
Avatar billede terry Ekspert
04. januar 2004 - 11:23 #6
Access and VB can be used instead of EM
Avatar billede trer Nybegynder
04. januar 2004 - 11:40 #7
Der findes en webbaseret udgave af Enterprise Manager man kan benytte til MSDE'en - og de øvrige SQL Server varianter.

http://www.aspenterprisemanager.com/
Avatar billede arne_v Ekspert
04. januar 2004 - 13:35 #8
Access er efter min mening ikke en erstatning for EM.

"ASP.Net Enterprise Manager" ser meget lovende ud, men det er stadigvæk
kun "Demo Alpha Release 0.5.0" og "Do not use to modify production databases".
Avatar billede terry Ekspert
04. januar 2004 - 14:04 #9
Arne, I'm not saying that Access is a replacement for EM I'm saying it is a replacement for NOTHING :o)
Futhermore, in Access data projects you can do MANY of the things which you can do in EM!
Avatar billede trer Nybegynder
04. januar 2004 - 14:28 #10
Arne_V> Demo? Ups, det var jeg ikke obs på, jeg har ikke rigtigt kigget på den.

Arbejdsmæssigt benytter jeg/vi i øvrigt rå sql og scripts til stort set alt - bl.a. pga vore dokumentationskrav, omend det altid er via QA fremfor OSQL (som er med).

Til simple opgaver er Access Data Projects tilstrækkelige. Det man "mister" i fht EM er nemt interface til backup, maintaince plans, jobs og jobskedulering, dts-pakker etc.

Så vidt jeg husker kræves der en CAL (Client Access License) for at få Client Tools (primært Enterprise Manager og Query Analyzer), men Client Tools *kan* installeres via en evaluerings-version af SQL Server, og så har man dem legalt i 30 (120?) dage, nok til at man kan lave sine administrativescripts...
Avatar billede Nicolai Nybegynder
04. januar 2004 - 17:15 #11
Super, jeg tror at jeg går i kast med MSDE så jeg er bedst forberedt til at koble over på SQL når denne mulighed kommer.

Tak for hjælpen...