Avatar billede hillmann Nybegynder
03. januar 2004 - 12:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

søgning/udligning af poster

Hej,

Jeg søger en smart funktion om den eksiterer aner jeg ikke, men jeg tillader mig at forsøge.

Jeg sidder og skal lave en bankafstemning, hvor jeg har en masse poster i et excell ark, dels poster fra egen bogføring +Debet/-kredit og poster fra bankkontoudtoget begge er importeret til excell. Metoden jeg anvender idag er ved at søge på beløb og udligne på denne måde.

Er det ikke muligt et lave en søgning på en kolonne mod en anden, altså alle kredit poster fra bogføring mod dem fra banken og alle beløb som er identiske skal udlignes eller nulstilles, kunne forestille mig det var noget med en IF funktion.

Håber spørgsmålet er forståeligt og endnu mere håber jeg der sidder en der kan hjælpe, for det drejer sig om 700 linjer jeg ellers manuelt skal udligne.

Godt nytår

VH
Bo
Avatar billede jkrons Professor
03. januar 2004 - 13:47 #1
Nu er det vel ikke ligegyldt, hvilke posterm, der udlignes mod hvilke - heller ikke selv om beløbene er ens?
Avatar billede faithless Praktikant
04. januar 2004 - 14:38 #2
Jeg ved ikke helt hvad du mener, men måske kan du bruge denne formel. Den laver en søgning på tekst og returnere en værdi fra samme række.
=HLOOKUP(Sheet2!$C$1;Sheet2!$C:$C;MATCH(B3;Sheet2!B:B;0))
Sheet2!$C$1 --> Første celle i den kolonne, hvor data skal returneres fra.
Sheet2!$C:$C --> Hele kolonnen med de data som skal returneres
B3 --> Den tekst som skal findes
Sheet2!B:B --> Den kolonne hvor der skal ledes efter teksten
Avatar billede b_hansen Novice
05. januar 2004 - 08:41 #3
Enig med jkrons! Det er aldeles ikke ligegyldigt, hvilke poster, der udlignes med hvilke.

Min erfaring med afstemninger er, at det altid går galt, hvis man vil lave dem automatisk. På et eller andet tidspunkt vil man komme til at udligne to beløb, der ikke skulle udlignes med hinanden, og så får man nogle åbne poster, som ikke kan fjernes.

Hvis du har automatiseret importen af rådataene vil jeg tilråde, at du ikke automatiserer mere.

Og hvis det kan være nogen trøst, har jeg ca. 4500 posteringer på bankontoen....
Avatar billede jkrons Professor
05. januar 2004 - 09:24 #4
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan dit regnskab ser ud, men i mit er det i hvert fald sådan at det ikke altid er to beløb, der skal udlignes. Derimod kan fire, fem beløb skulle udlignes med et enkelt fra banken.
Avatar billede 8718 Juniormester
05. januar 2004 - 20:36 #5
Enig i, at man kan automatisere for meget til afstemninger. Sorter evt. beløbskolonnerne, så det er nemmere at finde de ens posteringer - eller benyt samlerpost i banksystemet. Jeg har samtlige af én dags udbetalinger registreret på samme samlerpost, og bogfører også kun én udbetaling på bankkontoen.Det har minimeret antallet af posteringer betydeligt.
Avatar billede hillmann Nybegynder
05. januar 2004 - 21:45 #6
Hej, Jeg er enig i at de ikke var bare lige sådan, der er jo mange beløb som er ens og man kommer hurtigt galt afsted på den forespurgte måde. Jeg var lidt for hurtig på aftrækkeren, takker for jeres opmærksomhed. Ville gerne give jer alle lidt point, men det er umuligt jo.
Avatar billede b_hansen Novice
06. januar 2004 - 08:18 #7
Det rigtigste vil vel være, at du selv opretter et svar og tager dine point igen. Vi har jo reelt ikke besvaret dit spørgsmål.
Avatar billede whyless Nybegynder
06. januar 2004 - 18:37 #8
Hej Hillmann,
Jeg forstår din frustration og er enig i de øvrige kommentarer.
Jeg har selv opgaven, som jeg lidt simpelt behandler på følgende måde:
1. Importer begge datasæt i samme sheet under hinanden. Farv det ene sæt celler en anden farve så du kan se forskel.

2. Opret en =count (tæl) funktion i en kollonne som tæller antallet af beløb. Kopier den hele vejen ned. Du har nu en indikation af hvilke beløb som findes 1, 2, eller 3 osv. antal gange.

3. Opret en "udligningskollonne" hvor du sætter et kryds eller andet tegn, når en post er udlignet. Du kan også lave en checksum et sted som kontrollerer at udligningerne gå op med hinanden.

4. Brug nu en filterfunktion (husk at der skal være unikke overskrifter på alle kolloner) til at filtrere eks de tal som er der 2 gange. Vælg herefter et tal fra talkollonen og sæt kryds i udligningskollonen efterhånden. Brug forskellige tekster i udligningskollonen (eks Primo / ultimo / opfølg / regulering) til de poster som ikke lige passer.

5. Når du har sorteret de åbenlyse fra er det lettere at få de sidste til at passe. Husk du også kan filtrere på bestemte tekster, dele af tekster og lign.

Jeg har brugt det et halvt års tid og har sparet ca. 50% af min tid.

Det findes i øvrigt færdige excel-baserede programmer som automatiserer processen, men jeg ved ikke hvor gode de er :-)

Held og lykke
Avatar billede hillmann Nybegynder
06. januar 2004 - 19:17 #9
Hej Whyless,

Takker for forståelsen :-)

Er det muligt at sende en excellfil til dig som du evt. kunne lægge nogle formler ind i, for jeg er endnu ikke så skarp endnu. hvis ikke takker jeg for dit svar.

Hillmann
Avatar billede whyless Nybegynder
08. januar 2004 - 18:27 #10
Send mig en fil på danmand@sol.dk, så kigger jeg på det :-)