Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
02. januar 2004 - 22:57 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

variabel i mysql query

Davs du.

Jeg har et problem med at få en variabel ind i mit script. Følgende linie i min kode volder mig problemer:

$query_color = 'SELECT `hex` , `image_control` FROM `color_choose` WHERE call_name = ".$color." LIMIT 0, 30';
$result_color = mysql_query($query_color, $connection);

Den går galt ved $color variablen. Jeg har forsøgt at indsætte en værdi fra databasen og så virker det som det skal. Må man ikke indsætte variabler i mysql_query eller hvad? Det er ret vigtigt for mig at jeg kan bruge værdigen fra $color, så er der andre måder jeg kan hente den på?
Avatar billede ahv Nybegynder
02. januar 2004 - 22:59 #1
$query_color = 'SELECT `hex` , `image_control` FROM `color_choose` WHERE call_name = '.$color.' LIMIT 0, 30';
Avatar billede avlund Nybegynder
02. januar 2004 - 22:59 #2
Tjek dine apostroffer. Du skal KUN bruge apostroffer når du skriver indholdet af en teksttype.
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
02. januar 2004 - 22:59 #3
Nåå ja så kommer der et par linier hvor jeg hiver lidt info ud af queryen:
$hex = mysql_result($result_color, 0, "hex");
$box = mysql_result($result_color, 0, "image_control");

Men jeg har som sagt mere eller mindre debugget mig frem til at det er $color tingen i første sætning der er problemet.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
02. januar 2004 - 23:00 #4
Nu bruger du single apostroffer i din query så skal du bruge dobbelte til variablerne.

$query_color = 'SELECT `hex` , `image_control` FROM `color_choose` WHERE call_name = "$color" LIMIT 0, 30';

eller hvis du vil have den udpenslet :

$query_color = 'SELECT `hex` , `image_control` FROM `color_choose` WHERE call_name = "'.$color.'" LIMIT 0, 30';
Avatar billede avlund Nybegynder
02. januar 2004 - 23:00 #5
Altså: $query_color = "SELECT hex, image_control FROM color_choose WHERE call_name = '".$color."' LIMIT 0, 30";
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
02. januar 2004 - 23:01 #6
Nåja og så overså jeg alle de andre singles...
Avatar billede ahv Nybegynder
02. januar 2004 - 23:03 #7
nikolajdu, de andre single apostroffer var skam fine nok :) De gør blot at hvis MySQL udviklingsholdet vælger at reservere et ord, så vil der ikke komme en fejl når disse apostroffer er omkring.
Avatar billede avlund Nybegynder
02. januar 2004 - 23:03 #8
Hov, må hellere lægge et svar så.
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
02. januar 2004 - 23:06 #9
Mange tak for de mange hurtige svar. avlund's virkede så pointsne går til ham. Smider du et svar?
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
02. januar 2004 - 23:08 #10
@ahv
Dit virkede ikke. Den gav følgende fejl:
Warning: mysql_result(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /STORE/polygoner_dk/public_html/test2.php on line 19

Warning: mysql_result(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /STORE/polygoner_dk/public_html/test2.php on line 20
Avatar billede ahv Nybegynder
02. januar 2004 - 23:09 #11
Det var fordi jeg selv glemte nogle apostroffer:

$query_color = 'SELECT `hex` , `image_control` FROM `color_choose` WHERE call_name = "'.$color.'" LIMIT 0, 30';
Avatar billede ahv Nybegynder
02. januar 2004 - 23:12 #12
moohykler -> Jeg vil anbefale dig at du stadig bruger ` rundt om dine kolonnenavne.
Avatar billede avlund Nybegynder
03. januar 2004 - 01:31 #13
ahv: hvorfor?

moohykler: takker for points.
Avatar billede ahv Nybegynder
03. januar 2004 - 09:42 #14
avlund -> se min kommentar 02/01-2004 23:03:36