Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
02. januar 2004 - 13:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

public/protected/private funktioner i en klasse

Hvordan laver med en funktion private eller protected i php?

<?
class test
{
  function test()
  {
    echo "test";
    $this->test2();
  }

  private function test2()
  {
        echo "test2";
  }

test.test();

?>

Sådan så test2 ikke kan klads udefra men kun indefra, lige som det kendes fra java/c/c++ osv.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. januar 2004 - 13:24 #1
Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
02. januar 2004 - 13:32 #2
@£½&%¤?=)(]±
Og en masse andre ord der ikke må bruges i det offentligerum!
Så er der jo ikke særligrmeget ved at bruge objekter, lidt pænere kode stil ok... men for @£½$£¡%¤ protected og privat er jo en temmelig vigtig del at sikker programering!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. januar 2004 - 13:34 #3
Og det er jo nok også derfor det bliver indført.
Avatar billede tefcke Nybegynder
02. januar 2004 - 14:57 #4
Men nu har php jo ikke ligefrem ry for at være det mest objekt orienterede sprog der findes, så hvad kan man forvente :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2004 - 15:03 #5
Glæd dig til PHP5, som erikjacobsen linker til. Den er i en beta 3 nu, og de har feature freeze. Dvs. du kan regne med at de funktioner, der står på siden, han linker til, bliver implementeret i den endelige udgave. Går i release mode nu, hvor de bare retter fejl. Dem er der vist så en del af. Så der går nok 1/2 års tid inden den kommer. Der er dog ingen officiel dato endnu.

Hvis du vil følge med er nyhedsgruppen php.internals på serveren news.php.net et godt sted.
Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
02. januar 2004 - 16:27 #6
Så løsningen er at installere en beta version af en script fortolker, hvilket nok skal gøre det let at debug, når man ikke ved om fejlen kommer fra fortolkeren eller den kode man har skrevet... eller droppe muligheden for private/public... Fedt!
Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
02. januar 2004 - 16:27 #7
Tak for jeres svar
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. januar 2004 - 16:31 #8
Hvis du skal bruge det i PHP4 kan du fx lade de private funktioner og variabler
starte med en underscore

  function _abc() {...}

og lade de offentlig være uden. Så er det da nemt at se om du gør forkert.
Der er ingen garanti, naturligvis, men (lidt) bedre end ingenting ...