Avatar billede prajm Nybegynder
30. december 2003 - 22:44 Der er 10 kommentarer

Få noget fra flere tabeller af en gang

Jeg er ved og et gallery til nogle billeder og sådan og jeg har på min hovedside med en tabel hvor der er album navn i :) , men i en anden tabel har jeg gemt billeder med et id til forrige tabel som indeholder album navne

album_head : hoved navn på hvert album
album : sti og album navn

Hvis jeg så skal have den til og tælle alle billederne i album som har et album_navn som svarer til det jeg har i album_head hvordan gør jeg det ?!?

min index.php ligger her : http://irc.stakkel.dk/gallery/index.phps

håber i kan give mig et svar.

På forhånd tak.
Avatar billede jakoba Nybegynder
30. december 2003 - 22:55 #1
$sql_kommando = "
    SELECT *
    FROM  hovedtabel, albumtabel
    WHERE  albumtabel.id = billedtabel.albumid
";

Men det er ret meget gætteri når jeg hverken kender navnene på tabellerne eller felterne eller ved hvilken datatype felterne har.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
30. december 2003 - 22:58 #2
Bvadr. jeg skiftede navne på tabellerne midti. det skulle være:

$albumnavn = "Sgt. Peppers Lonely Harts Club Band";

$sql_kommando = "
    SELECT *
    FROM  albumtabel, billedtabel
    WHERE  albumtabel.id = billedtabel.albumid
      AND  albumtabel.albumnavn = '$albumnavn'
";
Avatar billede prajm Nybegynder
30. december 2003 - 22:58 #3
Oh

tabellen med kategorierne hedder album_head og indeholder id|album_head
tablen med stien til billeder samt album_navn hedder album og har id|path|album_name

og det jeg så gerne vil er og tælle alle de billeder i album hvor album_name er ligmed album_head

for at kan udskrive link til album og event. hvor mange billeder der er i hvert album..

hjalp det lidt ?
Avatar billede prajm Nybegynder
30. december 2003 - 23:04 #4
for problemet er som du ser på min index.phps at jeg først får album navne ud i min while men skal nemlig også gerne have noget mere med derind i :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
30. december 2003 - 23:04 #5
$sql_kommando = "
    SELECT COUNT(*), album_headT.album.head
    FROM  album_headT, album
    WHERE  album_headT.album_head = album.album_name
    GROUP BY album_headT.album.head
";

Det er ikke godt at bruge samme navn som tabelnavn og feltnavn, så ovenfor har jeg ændret tabellens navn til 'album_headT' så det er muligt at se forskel.
Avatar billede prajm Nybegynder
30. december 2003 - 23:08 #6
jeg skal nemlig gerne have udskrevet link med album id sammen med den tælling :/
Avatar billede jakoba Nybegynder
30. december 2003 - 23:11 #7
Det bliver svært. medmindre alle links er ens for et givet albumnavn. Man kan ikke gruppere rækker hvor et af de udtrukne felter der skal sættes i samme gruppe har forskellige værdier.
Avatar billede prajm Nybegynder
30. december 2003 - 23:13 #8
alle links er ens nemlig :)
Avatar billede prajm Nybegynder
30. december 2003 - 23:14 #9
men jeg takker for hjælpen ! .. du skriver bare et svar og så lukker jeg ..det prøver sq andre måder.. :) kan godt se det blir noget rod =)
Avatar billede jakoba Nybegynder
30. december 2003 - 23:17 #10
Så bliver det:

$sql_kommando = "
    SELECT COUNT(*), album_headT.album_head,
          album.id, album.path
    FROM  album_headT, album
    WHERE  album_headT.album_head = album.album_name
    GROUP BY album_headT.album.head
";

men ærlig talt, så har jeg svært ved at tro på at de er ens. men du kan da prøve.