Avatar billede nielsmo Nybegynder
30. december 2003 - 17:31 Der er 15 kommentarer og
4 løsninger

Barracuda 7200 80gb harddisk - kan kun se 1,9gb

HeY

En af mine venner har lige købt en 80 gb Barracuda 7200 harddisk, men den kan kun se 1,9 gb. Han har tidligere haft en 40 gb i der sagtens kunne ses, så jeg tror ikke det er fordi bundkortet ikke kan klare stor harddiske.. men det er lidt svært at hjælpe ham over telefonen, hvis der er nogle der har nogle gode forslag så er det velkommet ;)

>Niels - ja mig...
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
30. december 2003 - 17:33 #1
Har han 1 eller 2 harddiske i på nuværende tidspunkt?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
30. december 2003 - 17:42 #2
Slet partition/er opret ny/e - formater igen !
Avatar billede nielsmo Nybegynder
30. december 2003 - 17:49 #3
spiritusanta -> 1
victor-1 -> Den skal jeg nok lige have forklaret, ikke noget jeg har prøvet før... ;)
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
30. december 2003 - 17:49 #4
Hvilket OS, vil han installere?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
30. december 2003 - 17:52 #5
Skal du ha' lavet om på din HDD, - (format, partitionering) så er her et par gode adr. hvor du kan lære det -

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;313348

http://www.hcma.dk/formattering.htm

http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=247
Avatar billede nielsmo Nybegynder
30. december 2003 - 18:01 #6
men den er helt ny, burde den så være i flere partitioner??? og burde man ikke kunne se de manglende 78 gb et eller andet sted??
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
30. december 2003 - 18:30 #7
Kunne du ikke lige svare på hvilket OS han har installeret... det kan være det er der fejlen ligger ;)
Avatar billede nielsmo Nybegynder
30. december 2003 - 18:38 #8
spiritusanta -> Det er ME eller XP home
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
30. december 2003 - 18:49 #9
Har han installeret noget af betydning på computeren lige pt?
Avatar billede alstfj Nybegynder
30. december 2003 - 18:59 #10
Jeg tror ikke der er oprettet nogen patition på hardisken så mit forslag

Hvis det er xp styresystem så boot op fra cdrommen.
Acceptere at du vil installer xp (bare rolige det bliver ikke installeret)
Du burde nu kunne se alle hardiske
makere den nye hardisk vælg slet partion hefter opret en ny partion.
Genstart com'en og nu skulle du gerne kunne se hardisk i "Denne computer" Højer klik vælg formater....så skulle den være der

Efter min mening den letteste måde. hvis man ikke har helt styr på com
Held og lykke
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
30. december 2003 - 19:02 #11
alstfi=> Han har jo kun en harddisk ;)
Men hvis han bruger XP, og ikke har noget af betydning, så få ham til at installere XP forfra, han vil i dos blive spurgt om han ønsker at formatere og det vil han vel gerne, herefter burde han kunne udnytte alle 80 GB :)
Avatar billede alstfj Nybegynder
30. december 2003 - 19:05 #12
Sorry fik ikke læst at han kun havde en disk. Men enig i at han så skulle installere forfra også slette og oprette en ny partion
Avatar billede peet-49 Novice
30. december 2003 - 19:33 #13
Som jeg ser det, er der oprettet en FAT partition, uden understøttelse af store drev, altså max 2GB
Avatar billede nielsmo Nybegynder
30. december 2003 - 19:40 #14
peet49 -> og hvad skal man så gøre mod det... jeg aner ingenting om harddiske osv. så hvis du vil forklare??
Avatar billede peet-49 Novice
30. december 2003 - 19:42 #15
I ME starter du systemet op på en startdiskette, kører en fdisk, sletter partitionen, og opretter en ny, husk understøttelse af store diske, du skal derefter formatere.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
30. december 2003 - 19:43 #16
Hvis han bruger XP, vil jeg anbefale ham en ntfs formatering, der tilbyder support af store harddiske og en anden og bedre måde at håntere filer på, som XP tilbyder.
Hvis han ikke vil have en nfts formatering, bør han formatere i FAT32, da det også tillader store harddiske
Avatar billede peet-49 Novice
30. december 2003 - 19:44 #17
I XP gøres det hele under indstallationen.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
10. januar 2004 - 12:32 #18
Skal vi ikke videre her ?  :)
Avatar billede nielsmo Nybegynder
30. januar 2004 - 16:20 #19
problemet er løst ;) - den butik der havde solgt harddisken løste problemet ;)
hvis nogle mener de skal have point, og ikke har smidt et svar - så gør det lige...