Avatar billede alstfj Nybegynder
29. december 2003 - 22:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

For meget strøm??

Hej alle!

Efter min stømforsygning stod af og jeg fik en ny i genstarte min com når den skal yde meget men ikke ved normal brug. Jeg har en ide om at min com for for meget strøm men jeg er ikke sikker.

Ved normal brug er strømme således ud:

+12v.....12.95
+5v......4.919
+3.3v....3.056
Vcore....1.76

Ved stor ydeevne som spil ser det således ud:

+12......13.2-13.5
+5v......4.919
+3.3v....3.056
Vcore....1.76

og hvis den skal yde ekstrem meget genstarten den.

Så har jeg ret i at den genstarte fordi at den på en eller anden måde for for meget strøm, og hvis jeg har ret, hvordan kan jeg løse problemmet???

Bundkort asus A7V8X
CPU AMD 2000 +
Ram 512 PC 2700
Geforce 4 4200 TI

Den gamle stømforsygning var på 200 W
Den nye er på 300 W
Avatar billede golyf Nybegynder
29. december 2003 - 22:30 #1
De 12 volt bruges ikke krittiske steder, så jeg tror ikke det er der du skal søge svaret på dit problem. Også derfor at det er den eneste der svinger. Den er ikke super reguleret, som det ses med 5 og 3,3 V.
Skal jeg gætte på noget, så er det Vcore der er for lav, men jeg tror mere fejlen ligger andet sted.
Forøvrigt er det ikke strøm, men spænding du har rigelig af.
Avatar billede alstfj Nybegynder
29. december 2003 - 22:40 #2
Jeg har en mulighed til at sætte vcore til 2.05v med jumper settings men der stor i manualen at det kan ødelægge min cpu så det er ikke anbefalet.

Rettelse + tilføjelse
Min cpu er en AMD athlon 2400+ og den skiftede jeg i forbindelse med strøm forsygningen
Avatar billede alstfj Nybegynder
29. december 2003 - 23:04 #3
Skidt ide det med at sætte vcore op, temperature på cpu'en røg op 75 grader og +12v op på 13.9

Men jeg satte GHz ned fra 2000 til 1500 og så falt +12v til 12.7-.12.8

Men der må da være nogen der kan hjælpe mig?? jeg sætter gerne lidt flere point på højkant
Avatar billede lundjepsen Praktikant
29. december 2003 - 23:24 #4
Hej alstfj.
Din strømforsyning(swichmode) er ved at gå i knæ på 5 volten, derfor forsøger den at skrue op for effektiviteten. Dette bevirker at også 12 volten stiger, men alt 5 volt den kan producere forbruges, derfor stadig fald..
Jeg vil tro at din strømforsynings 5 volt´s kondensatore er reduceret - de er ved at tørre ud. Udskift dem eller letter prøv at montere en 22.000uF på 5 volten.
Ellers skal du købe en lidt kraftiger strømforsyning.

P.S. Hvis du fortsætter kan du risikere at du for alt for meget spænding på din 12 volt, som så brænder forskellige ting af (Drev, m.m.)

pøj pøj
Mogens
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. december 2003 - 23:29 #5
Enig i begragtningerne fra Mogens.

Mit råd:

Test med en ny strømforsyning i GOD kvalitet (læs: koster penge - ex. Enermax).

Hvis problemet forsvinder, så prøv at få byttet din PSU - eller smid den i skraldespanden og køb en ny i god kvalitet.
Avatar billede alstfj Nybegynder
29. december 2003 - 23:49 #6
lundjepsen:

Jeg prøver og sætte en anden stømforsygning i imorgen og vender så tilbage med point hvis det virker.
Avatar billede alstfj Nybegynder
30. december 2003 - 17:26 #7
lundjepsen:

Tak for hjælpen...nu virker den 100% igen også ved ekstrem ydelse +12v ligger du på 12.2-12.3

Det er godt nok kun en 250 W størmforsygning jeg har testede med, så jeg må ud og købe en ny.

Det bare utroligt at jeg når jeg lige har købt strømforsygningen at den så ikke virker.
Avatar billede lundjepsen Praktikant
30. december 2003 - 21:15 #8
Godt alstfj.
Og det var så lidt.

At 12 volt kommer op til 12,6 volt sker der ikke noget ved.