Avatar billede lasse-b Nybegynder
29. december 2003 - 17:57 Der er 41 kommentarer og
2 løsninger

bagg-grafik bundet til tabellens bund - hvordan?

Hej alle.
Jeg er ikke super-stærk i Dreamweaver, så jeg håber en fiks sjæl kan hjælpe mig:

Kan jeg styre mit baggrundsbillede i en tabel, således at det vises i bunden af tabellen i stedet for i toppen?

Håber nogen sidder med et svar...

Takker pænt,

Lasse
Avatar billede cdc Novice
29. december 2003 - 18:02 #1
ved brug af style kan du placere det hvor som helst, se på www.html.dk under css
Avatar billede 3xm Nybegynder
29. december 2003 - 18:03 #2
i dit stylesheet, sæt tabellens 'background: bottom'.
Avatar billede cdc Novice
29. december 2003 - 18:04 #3
background: #FFCC66 url("sommerfugl.gif") no-repeat fixed bottom;
Avatar billede cdc Novice
29. december 2003 - 18:06 #4
style="background: #FFCC66 url("sommerfugl.gif") no-repeat fixed bottom;" ind i den celle hvor du skal have dit billed
Avatar billede cdc Novice
29. december 2003 - 18:06 #5
eller i dit stylesheet som 3xm skriver
Avatar billede lasse-b Nybegynder
29. december 2003 - 18:30 #6
Hvor finder jeg stylesheet’et i DW?

Hvor skal jeg smide det ind her?

<table width="750" height="494" border="0" background="bundfoto.jpg" >
Avatar billede detox Nybegynder
29. december 2003 - 19:50 #7
Du finder stylesheets i menuen window/CSS Styles.
Du kan lave dette imellem </head> og <body>

<style>
.bag {
    background: #FFCC66 url('bundfoto.jpg') no-repeat fixed center bottom;
    width: 750;
    height: 494;
    border: none;
}
</style>

og så blot lave din tabel sådan:
<table class="bag">

Men det er ganske let at tilføje og redigere forskellige styles i DW, når du lige vænner dig til det.
Avatar billede cdc Novice
29. december 2003 - 19:56 #8
<table width="750" height="494" border="0" style="background: url("bundfoto.jpg") no-repeat fixed bottom;">
Avatar billede cdc Novice
29. december 2003 - 19:58 #9
detox, du mener da ind i head mellem <head> og </head>
Avatar billede detox Nybegynder
29. december 2003 - 20:01 #10
/cdc -> Ja, undskyld. Naturligvis mellem <head> og </head>.
Jeg mener bare width, height og border kan ligeså godt komme ind i stylet osse.
Avatar billede lasse-b Nybegynder
29. december 2003 - 20:01 #11
Øhm, ja jeg er altså ikke klog udi det koderi. Burde nok lære det, men får aldrig rigtig taget tiden til det.

detox, hvad skal jeg gøre med <table class="bag">?

/Lasse
Avatar billede cdc Novice
29. december 2003 - 20:03 #12
du har denne: <table width="750" height="494" border="0" background="bundfoto.jpg" >

erstattes med denne:

<table class="bag">

eller denne:

<table width="750" height="494" border="0" style="background: url("bundfoto.jpg") no-repeat fixed bottom;">
Avatar billede detox Nybegynder
29. december 2003 - 20:03 #13
Du skal erstatte:
<table width="750" height="494" border="0" background="bundfoto.jpg" >
med:
<table class="bag">
og tilføje:
<style>
.bag {
    background: #FFCC66 url('bundfoto.jpg') no-repeat fixed center bottom;
    width: 750;
    height: 494;
    border: none;
}
</style>
i head-delen.
Avatar billede detox Nybegynder
29. december 2003 - 20:07 #14
Eller instyle css, som /cdc foreslår. Så mener jeg bare du skal sætte alle attributter ind i stylet, sådan her:

<table style="background: #FFCC66 url('bundfoto.jpg') no-repeat fixed center bottom; width: 750; height: 494; border: none;">
Avatar billede lasse-b Nybegynder
29. december 2003 - 20:11 #15
Sådan? Der sker ikke rigtig noget? :-(
Dough, jeg blir nødt til at få tid til at sætte mig ned og lære det rigtigt...

/Lasse

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>

<style>
.bag {
    background: #FFCC66 url('grafik/bundfoto1.jpg
') no-repeat fixed center bottom;
    width: 750;
    height: 494;
    border: none;
}
</style>

<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body>
<table class="bag">
</body>
</html>
Avatar billede detox Nybegynder
29. december 2003 - 20:14 #16
Du skal lige lave tabellen færdig:

<body>
<table class="bag">
<tr>
<td>Hej dav</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede lasse-b Nybegynder
29. december 2003 - 20:24 #17
Hmm, nu kan jeg jo godt fornemme, at jeg spørger dumt. Kan sgu ikke få det ind i hovedet! :-)

Anyway: Hvad blir der så af billedet?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>

<style>
.bag {
    background: #FFCC66 url('grafik/bundfoto1.jpg
') no-repeat fixed center bottom;
    width: 750;
    height: 494;
    border: none;
}
</style>

<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body>
<table class="bag">
<tr>
<td>Hej dav</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede detox Nybegynder
29. december 2003 - 20:26 #18
Hvis 'grafik/bundfoto1.jpg' er den rigtige sti, skulle det gerne være i bunden af din tabel.
Avatar billede cdc Novice
29. december 2003 - 20:26 #19
er dette den riktige sti til dit billed ? 'grafik/bundfoto1.jpg

her er stien en anden: <table width="750" height="494" border="0" background="bundfoto.jpg" >

hvis den sidste er riktig skal du skrive: url('bundfoto1.jpg
')
Avatar billede lasse-b Nybegynder
29. december 2003 - 20:35 #20
Ja. Jeg har lige flyttet den, så de ligger i samme mappe:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>

<style>
.bag {
    background: #FFCC66 url('bundfoto1.jpg') no-repeat fixed center bottom;
    width: 750;
    height: 494;
    border: none;
}
</style>

<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body>
<table class="bag">
<tr>
<td>Hej dav</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede detox Nybegynder
29. december 2003 - 20:39 #21
Jamen så skulle der, så vidt jeg kan se, ikke være nogen fejl.
Avatar billede lasse-b Nybegynder
29. december 2003 - 20:41 #22
Hm, der kommer ikke andet end "hej dav" på en hvid baggrund... :-(
Avatar billede detox Nybegynder
29. december 2003 - 20:48 #23
Hmm, mystisk. Prøv at fjerne apostrofferne her:

background: #FFCC66 url(bundfoto1.jpg) no-repeat fixed center bottom;
Avatar billede detox Nybegynder
29. december 2003 - 20:50 #24
Hvilken browser bruger du?
Avatar billede viciodk Praktikant
29. december 2003 - 20:55 #25
Det skulle virke uden '
Sådan plejer jeg at skrive det..
Avatar billede detox Nybegynder
29. december 2003 - 20:57 #26
viciodk -> Det er vidst osse mest korrekt ;o)
Avatar billede cdc Novice
29. december 2003 - 21:02 #27
den virker fint her hos mig
Avatar billede cdc Novice
29. december 2003 - 21:03 #28
med og uden ' også med " for den sags skyld
Avatar billede detox Nybegynder
29. december 2003 - 21:05 #29
Ja, osse her. Men det kræver selvfølgelig at browseren ikke er ældgammel.
IE > 4.0 eller Navigator > 6.0.
Avatar billede cdc Novice
29. december 2003 - 21:12 #30
Avatar billede viciodk Praktikant
29. december 2003 - 21:24 #31
/cdc -> Men det er vel ikke muligt at bruge " hvis det skrives som <body style="background: url("image.gif");">

Derfor ville jeg heller ikke skrive det med " i <style>...</style> :)
Avatar billede detox Nybegynder
29. december 2003 - 21:32 #32
Det virker heller ikke i min Navigator. Det gør til gengæld dette:
------------------------------------------------------------------

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>

<style>
.bag {
    background-image: url(bundfoto1.jpg);
    background-color: #FFCC66;
    background-repeat: no-repeat;
    background-attachment: scroll;
    background-position: center bottom;
    width: 750;
    height: 494;
    border: none
}
</style>

<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<body>
<table class="bag">
<tr>
<td>Hej dav</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede cdc Novice
29. december 2003 - 21:33 #33
nu tog jeg udgangspungt i det detox selv lavede og ellers riktig som du skriver
Avatar billede detox Nybegynder
29. december 2003 - 21:37 #34
Netscape er åbenbart ikke glad for den korte udgave og man kan selvfølgelig ligeså godt lave det, så det virker hos flest muligt ;o)
Avatar billede cdc Novice
29. december 2003 - 21:39 #35
her en lidt lang en :o)

<html>

<head>
<title></title>
</head>

<body>

<table style="background-image: url('bundfoto1.jpg'); background-repeat: no-repeat; background-attachment: fixed; background-position: bottom right; width: 750px; height: 494px; border: 0px;">
<tr>
<td>Hej dav</td>
</tr>
</table>

</body>

</html>
Avatar billede lasse-b Nybegynder
30. december 2003 - 00:38 #36
Hej igen.
Jeg blev lige forstyrret af en giraf.

So! Det sidst script fra cdc virker... Sådan da. Måske skyldes nogle af problemerne, at jeg sidder på mac. Men ellers har jeg nyeste IE mm.

Det sidste script: Billedet ligger i bunden af tabellen, men ser ud til at knytte sig til bunden af browser-vinduet i stedet for bunden af tabellen. Når jeg trækker vinduet ud eller ind, flytter billedet sig inde i tabellen. Trækker jeg vinduet helt i bunden af skræmen, skjules halvdelen af billedet længere nede end bunden af tabellen.
Tja, lidt svært at forklare, men altså: Kan det ikke fikses, så bunden af mit baggrundsbillede klistrer fast til bunden af tabellen - og intet andet. Så det er højde på tabellen der flytter billedet nedad, og ikke størrelsen på vinduet.

Det ville være til at græde over af glæde! :-)

/Lasse
Avatar billede detox Nybegynder
30. december 2003 - 01:04 #37
Det forstår jeg ikke noget af. Hvordan ser den her ud hos dig?
http://www.buksevand.dk/test/test.php
Avatar billede 3xm Nybegynder
30. december 2003 - 14:19 #38
forskellen er at i bruger henholdsvist "background-attachment: fixed;" og "background-attachment: scroll;".

med scroll virker det. det giver da heller ingen mening at bruge fixed på et element inde på siden (medmindre elementet fylder hele siden), gør det?

hvis du bruger scroll i stedet for fixed burde dit problem være løst.

=)
Avatar billede detox Nybegynder
30. december 2003 - 14:40 #39
3xm -> Ja, faktisk kan den vel helt udelades. Jeg mener 'scroll' er standard anyway.
;O)
Avatar billede 3xm Nybegynder
30. december 2003 - 14:59 #40
ja, scroll er standard ifølge w3. men det er jo desværre ikke altid ensbetydende med at browserne efterfølger det.

http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/colors.html#background-properties

=)
Avatar billede lasse-b Nybegynder
07. februar 2004 - 21:00 #41
Jeg droppede det. Jeg smed et gentaget baggrundsbillede ind i stedet. Havde sgu ikke så meget tid til at bøvle med det... :-)

Lægger I point ind alligevel?

/Lasse
Avatar billede cdc Novice
07. februar 2004 - 21:33 #42
:o)
Avatar billede detox Nybegynder
07. februar 2004 - 21:57 #43
c",)