Avatar billede jensch Nybegynder
18. januar 2001 - 23:18 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Access database i Frontpage

Jeg ønsker at kunne exportere min database til mit websted. Jeg kan ikke i Frontpage vælge indsæt database, menupunktet er lowlightet når jeg arbejder med min hjemmeside på nettet. Hvis jeg forsøger at oprette et nyt websted på min harddisk er der ingen problemer. Er der nongen der kender årsagen til dette ?
Avatar billede tgdesign Nybegynder
19. januar 2001 - 11:29 #1
Hvordan exportere ?
Du vil have diverse data fra DB indsat på en side ?
Avatar billede keysersoze Guru
19. januar 2001 - 11:45 #2
måske fordi du arbejde med html-sider i stedet for asp...

en side gemt i htm/html kan ikke bruge en database... kun asp/php
Avatar billede jensch Nybegynder
19. januar 2001 - 22:18 #3
Ja det har jeg luret, men det kræver åbenbart også at side ligger på asp server for jeg kan i hvert fald ikke se posterne i database på websiden når den ligger på min harddisk, det ville ellers være rart, så man kunne ekspermenter lidt inden man ligger det ud på nettet.
Avatar billede alizweb Nybegynder
19. januar 2001 - 22:39 #4
Du kan sagtens kører ASP på din egen comp
se: http://www.microsoft.com/msdownload/ntoptionpack/askwiz.asp

Det kaldes PWS (Hvis du kører på en Win 95 maskine skal du bare have fat i ServicePack 4.0 til NT, der ligger PWS til Win 95 i)
Når du så skal have det ud på nettet kan det nok være en fordel at ligge alt der har noget ASP i sig ud på en webserver der understøtter ASP (smart ikk?)
Du kan se nogle gratis nogle her:

http://www.activeserverpages.dk/aspdigital/forord/gratishost.asp

Og en connection til en db er ikke så svær hvis det er det du mangler:

\'Start her, der er links der fører dig videre!

http://www.activeserverpages.dk/aspdigital/kapitel2/dsn_setup.asp

Håber det kunne hjælpe dig, ellers sig til...

/^~Rasmus

Avatar billede jensch Nybegynder
20. januar 2001 - 12:01 #5
Ja jeg bliver da klogere, men hvad når man som jeg kører win 2000
Avatar billede tgdesign Nybegynder
20. januar 2001 - 12:49 #6
Så bruger du IIS (Internet Information Services). Hvis ikke den er installeret, vælger du Add/remove programs -> Add/remove Windows Components. Den ligger på Windows CD.

Hvis du har den installeret finder du den via Control Panel -> Administrative Tools -> Internet Services Manager.
Avatar billede tgdesign Nybegynder
20. januar 2001 - 12:59 #7
Er du i tvivl om hvordan du bruger den må du sige til. Du kan evt. give mig din mailadresse.
Avatar billede jensch Nybegynder
20. januar 2001 - 13:05 #8
Jeg har nu installeret det, og jeg kan også se at jeg ved at vælge engenskaber på et bibliotek kan lave webdeling, men lige meget hjælper det. Jeg kan lave websider i Frontpage og tilknytte databaser, altsammen fint nok, der vises bare ingen poster når jeg kalder siden frem i Explorer.
Min email er: jensch@email.dk
Avatar billede alizweb Nybegynder
21. januar 2001 - 12:37 #9
Hvis du fx vil have vist alle poster i en db kan du gøre det sådan! (en løkke)

Set Conn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
Conn.Open \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=\" & Server.MapPath (\"db.mdb\")
strSQL = \"Select * From users\"
Set RS = Conn.Execute(strSQL)

if rs.EOF then

Response.write \"Databasen er tom.\"
else
Do Until rs.EOF
%>
Brugerensnavn: <%=RS(\"username\")%><br>

<%
RS.MoveNext
Loop
end if

Conn.Close
Set Conn = Nothing
Set RS = Nothing
%>

Kan du forstå det?
Avatar billede jensch Nybegynder
21. januar 2001 - 13:20 #10
Nææe ! Hvor skal jeg insætte denne kode ?
Avatar billede alizweb Nybegynder
21. januar 2001 - 15:53 #11
Du skal trækker information ud af din db.
der hvor der står:

if rs.EOF then

det betyder, at HVIS databasen bliver kigget igennem uden noget resultat så: Response.write...

ELERS
Kør intil RS.End Of File
(Do Until rs.EOF)
så kan du skrive hvad du vil men skriv det kun en gang!
For løkken bliver løbet igennem lige så mange gange som der er poster i db\'en

det vil sige, at du kan udskrive alt information fra dben

udskriv data fra posten Karakter:

(skriv det efter
Do Until rs.EOF
)
Elevens karakter: <%= rs(\"karakter\") %>

På den måde kan du udskrive alle data ud fra din database.

Okay?

Skal jeg forklarer mer\'?
Avatar billede jensch Nybegynder
21. januar 2001 - 16:14 #12
Ærligt talt, jeg er total nybegynder på det her felt, og jeg troede bare jeg i Frontpage kunne indsætte en database og så virkede det bare, men suk nej.
Jeg har lavet en side i Frontpage og programmet laver så selv koden(bare det virkede !) det ser f.eks sådan ud (Bare en tilfældig linie)
s-NoRecordsFound=\"Der er ikke blevet returneret nogen poster.\"

Siden som jeg ville indsætte databasen på, blev jeg bedt om at ændre filnavn på til *.asp
Er det på den side du mener jeg skal indsætte noget mere kode ? Jeg har også fået en fil der hedder Global.asa
Avatar billede alizweb Nybegynder
23. januar 2001 - 18:00 #13
Jeg ved sq ikke hvorfor du har fået Global.asa!!
Den bruges til at hente informationer om brugerne på siden fx. hvor mange brugere der er online!

Nu ved jeg jo ikke noget om dig!
Men jeg er 14 år, og har kun arbejdet med ASP i ½ år...
Så du burde nok kunne sætte dig ind i det!
Men hvad er det du vil have der skal ske på siden\'en.? Skal den udskrive alle poster fra db\'en eller hvad?

Skriv tilbage hvad den skal og hvad dine felter i din database hedder, så generer jeg en kode til dig :)

/^~Rasmus
Avatar billede jensch Nybegynder
23. januar 2001 - 22:08 #14
Databasen er en Access database som hedder Prislister.mdb
Tabellerne hedder Kategori og Produkter.
Felterne i Produkter hedder:
Kategori, varenummer, Beskrivelse, Antal pr enhed, og Pris pr enhed.
Feltet kategori skal ikke vises. Man skal vælge en kategori fra tabellen Kategori på en liste, og så skal alle poster i den valgte kategori vises.

Hvor, hvordan og i hvilken fil skal koden indsættes, for den skal jo ikke være synlig på siden.
Avatar billede jensch Nybegynder
23. januar 2001 - 22:10 #15
Jeg glemte måske lige Tabellen Kategori. Den indeholder felterne ID og Kategori.
Avatar billede ewaade Nybegynder
23. februar 2001 - 20:38 #16
I \"Verktøy\" (norsk)må du velge \"Innstillinger for webområde\"+\"Database\". Forsikre deg om at din importerte database er registrert.Vises \"?\" foran navnet må databasenavnet merkes og klikk \"Bruk\" og OK.
Nå kan du åpne en ny side lagret som .asp og benytte \"Sett inn\" og \"Database\" og \"Resultater\".
Velg tabellen \"Kategorier\" og videre \"Tabell\" for utskrift.
Nå vil kategoriene vises på denne siden.
Nå kan du lage en ny side i .asp og sett inn databaseresultater. Her velger du tabellen produkter. Under Vilkår velger du kategori=kategori og ber den skrevet ut som tabell.Ikke merk av for sett inn søkeskjema.
Nå gå du tilbake til siden med kategorier og merker sett inn hyperkobling over kategori.
I hyperkoblingsboksen velger du siden med produkter. I tillegg trykker du på \"parameter\". Her klikker du \"legg til\". Fra nedtreksmenyen velger du \"Kategori\" og OK+OK og hyperkoblingen med parametersøk er avsluttet.
Når dette er publisert kan du klikke på en kategori og siden med produkter åpner seg og viser kun info fra den valgte kategori.
Er noe uklart kan jeg nås på e.waade@c2i.net
Avatar billede alizweb Nybegynder
09. marts 2001 - 20:42 #17
tark!