Avatar billede yeahdesign Nybegynder
28. december 2003 - 23:54 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

DateAdd med MySQL

Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-4.0.12-nt]You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '('n',-2,Now()) AND sted <> 'logaf' Order by Brugernavn' at line

Den er gal med DateAdd i MySQL når jeg kører en sådan her SQL-streng:
Select * from ho_brugere Where ho_brugere.online > DateAdd('n',-2,Now()) AND sted <> 'logaf' Order by ho_brugernavn

Nogen løsning?
Avatar billede medions Nybegynder
28. december 2003 - 23:56 #1
Select * from ho_brugere Where ho_brugere.online > " & DateAdd("n",-2,Now())  & " AND sted <> 'logaf' Order by ho_brugernavn

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
28. december 2003 - 23:56 #2
DateAdd() er ikke en funktion i MySQL!

//>Rune
Avatar billede eagleeye Praktikant
28. december 2003 - 23:57 #3
mySQL's dateadd er lidt anderledes en Access.:

DATE_ADD(date,INTERVAL expr type)

Så prøv:

Select * from ho_brugere Where ho_brugere.online > DATE_ADD(Now,-2 MONTH) AND sted <> 'logaf' Order by ho_brugernavn
Avatar billede eagleeye Praktikant
28. december 2003 - 23:58 #4
der skulle lige () på now:

Select * from ho_brugere Where ho_brugere.online > DATE_ADD(Now(),-2 MONTH) AND sted <> 'logaf' Order by ho_brugernavn
Avatar billede eagleeye Praktikant
28. december 2003 - 23:59 #5
doh jeg glemmer igen man skal også skriv INTERVAL:

Select * from ho_brugere Where ho_brugere.online > DATE_ADD(Now(),- INTERVAL 2 MONTH) AND sted <> 'logaf' Order by ho_brugernavn

Du kan se meget mere omkring mySQL dato funktion her:
http://www.mysql.com/doc/en/Date_and_time_functions.html
Avatar billede yeahdesign Nybegynder
29. december 2003 - 00:00 #6
Ved jeg godt, Rune. Men det er lidt sent, og jeg kan mærke jeg skal skynde mig på do. Men ellers så kigger jeg på begge jeres løsning i morgen. :)
Avatar billede medions Nybegynder
29. december 2003 - 00:01 #7
eagleeye> Jeg mener ikke du kan bruge Now() i MySQL, det hedder CURDATE()!

DATE_ADD(CURDATE(), - INTERVAL 2 MONTH)

//>Rune
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. december 2003 - 00:05 #8
Så må jeg nok rette dig lidt for now() virker ganske fint i mysql:

NOW()
Returns the current date and time as a value in 'YYYY-MM-DD HH:MM:SS' or YYYYMMDDHHMMSS format, depending on whether the function is used in a string or numeric context:
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. december 2003 - 00:08 #9
men når det er mysql er det hele jo afhængigt af hvilken version man køre, når man bruger date funktionerne :)
Avatar billede yeahdesign Nybegynder
29. december 2003 - 19:40 #10
Jeg brugte medions løsning med ikke at køre DateAdd direkte i strengen. Dog smed jeg to appostroffer på, så det virkede. :P

Men DATE_ADD virker kun med datoer, så vidt jeg har forstået. Og jeg fik problemmer ved -. Og jeg kiggede på ADD_TIME, men har jeg ikke 4.1.1 af MySQL, så det var vist lettest at følge medions eksempel.
Ga' eagleeye lidt point også, fordi han gjorde mig lidt klogere på MySQL. :P