Avatar billede jumlie Nybegynder
28. december 2003 - 15:44 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

skitse af t-shirt

Hejsa

Jeg skal bruge en skitse af en t-shirt. Kender I nogen side
på nettet hvor jeg kan finde det ? Kan det laves pænt i Photoshop og i så fald hvordan ?
Min ide er at lave t-shirts med tryk i form af grafik, font og billeder. Er der nogen specielle råd til hvordan jeg forholder mig i Photoshop. Skal jeg f.eks gemme billederne på en speciel måde ligesom hvis det var billeder til brug på web osv.
Avatar billede minus Nybegynder
28. december 2003 - 15:47 #1
www.cafepress.com

denne side har 100% men jeg ved ikke helt precis hvor den ligger.
Avatar billede jumlie Nybegynder
28. december 2003 - 15:51 #2
Nej, den har jeg allerede tjekket ud
Avatar billede wilweb Nybegynder
28. december 2003 - 17:08 #3
Hvad er det egentlig du vil?
Vil du trykke på textil?
Avatar billede wilweb Nybegynder
28. december 2003 - 17:11 #4
Du skal behandle alle dine billeder som det var til tryksager.
min. 300 DPI
Tiff eller PDF format, det er altid bedst at snakke med dem der skal trykke tøjet for dig, hvad er det de vil have for de kan lave det bedste arbejde for dig.
Avatar billede jumlie Nybegynder
28. december 2003 - 19:35 #5
Ja, det skal trykkes på textil. Hvad er forskellen på Tiff ell Pdf ?
Dpi kan jeg slet ikke finde og hvad mener du med min. 300 ?
Avatar billede miss-g Seniormester
28. december 2003 - 19:46 #6
DPI er opløsningen (antal pixels i billedet), og det skal være god kvalitet til tryk. Pixels er de små firkanter med farver i billedet, som altså danner hele billdet - kan ses hvis man zoomer helt ind.

Man bruger 72 DPI til nettet, 150 til print og 300 til tryk.

Ved faktisk ikke hvilken opløsning man bruger til textil?

Tiff er et billedeformat ligesom jpeg og gif.
PDF er en fil som kan indeholde billeder, forskellige billeder osv... Åbnes med Acrobat Reader.

Du skal spørger trykkeren i hvilket format han vil have billederne. Nogle gange kan man finde oplysninger om dette på trykkerens hjemmeside, som f.eks. her:

http://www.danskerhvervsbeklaedning.dk/
(Se under service - fil-formater)
Avatar billede miss-g Seniormester
28. december 2003 - 19:50 #7
Det hedder forresten Serigrafi (tryk) til tekstil og alle andre emner som ikke er papir/pap/karton.
Avatar billede pic Nybegynder
28. december 2003 - 19:57 #8
hvis man skal trykke traditionel raster på trøjer mener jeg at man bruger 22 lpi... dvs. omkring skærmopløsning. men som regel trykker man jo i enkelte farver eller overfører et fotoprint til t-shirten.

mit endleige råd må være at du skal holde dig til illustrator - så er det sikker på at det bliver pænt på tryk! :D
Avatar billede jumlie Nybegynder
29. december 2003 - 18:21 #9
Hvorfor Illustrator frem for Photoshop ?
Avatar billede jumlie Nybegynder
29. december 2003 - 18:22 #10
Der må da være en her i forumet der kan svare på mit spg. vedr. skitsen ?
Avatar billede wilweb Nybegynder
29. december 2003 - 18:45 #11
Hvad er det for en skitse af en T-shirt du vil have Målfast eller hvad?
Avatar billede splims Nybegynder
30. december 2003 - 00:50 #12
Man bruger Illustratur til sådanne opgaver da Illustrator opererer med vectorbaseret grafik - dvs skalérbart, frem for Photoshop som oprerer med faste pixels og derfor risikoen for at printet ikke bliver i den ønskede opløsning og vil derfor pixelere ...
Avatar billede splims Nybegynder
30. december 2003 - 00:50 #13
prøv evt www.bastarda.com om en lille uges tid når den bliver launchet ... :o)
Avatar billede wilweb Nybegynder
04. januar 2004 - 15:48 #14
jumlie:> Tak for hjælpen!!!