Avatar billede theboogieman Nybegynder
24. december 2003 - 10:15 Der er 12 kommentarer

Windows XP ser ntfs partition som fat!

Jeg var ved at installere den nye 2.6.0 kerne til linux på min IBM thinkpad T40 og i kampens hede kom jeg til at skrive grub-install /dev/hda1(grub er en boot loader). Død windows boot. Det skulle jo være nemt at fixe. Smider min windows XP cd i. Tager repair(r) og skriver fixmbr/fixboot... MEN af en alle anden mystisk grund påstår windows XP cd'en at filsystemet er fat, men jeg ved det er ntfs. (Den har skrevet en ny boot sector, men den skriver at den ikke kan finde ntldr, hvilket forståes, da den stadig læser den som fat).

Alt går helt amok, når den mounter en ntfs som fat. Den påstår pludselig at min partition er på 522 Gb(den er på 25gb) og alle filnave er rent garbage. Men det er jo klart, når den forsøger at læse ntfs som fat.

Jeg booter redhat(linux) op, og den mounter den også som fat(vfat). fdisk i linux kan godt se at den er ntfs, men det er også den eneste. mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt/hda1 virker ikke.(forkert filsystemtype, forkert tilvalg...osv) - og jeg har ntfs filsystem driver på min linux.

Jeg vil meget gerne redde min windows partition, så hvis der er nogen der har lidt råd, så må i gerne sige til :)
Den er ikke kommet rent fysisk til skade.
Avatar billede ird Praktikant
24. december 2003 - 10:18 #1
Avatar billede theboogieman Nybegynder
24. december 2003 - 10:23 #2
"Bemærk alle data på C drevet vil gå tabt" delen er ikke helt så behagelig. Hvis jeg var helt ligeglad med informationerne på C drevet, kunne jeg godt få den tilbage. Men det er mere kompliceret, når jeg gerne vil redde den.
Der ligger en fuldstændig OK ntfs partition, bortset lige fra starten på den. (fordi jeg skrev en bootloader til den)
Avatar billede peet-49 Novice
24. december 2003 - 10:42 #3
Hvis det kun er opstarten, der er galt med, burde data kunne reddes, fra en anden ntfs indstalleret HD. Du laver en HN-sætter den som master, hænger den anden på som slave, og trækker data over, derefter kan du nyindstallere på den med defekt start.
Avatar billede theboogieman Nybegynder
24. december 2003 - 10:51 #4
"på min IBM thinkpad T40"... laptop. Har kun en HD.
Har faktisk en anden partition på 2 gb, som jeg har prøvet at lægge windows ind på, men den skriver "C: drevet er beskadigt og kan ikke reperares" og kan derfor ikke fortsætte.
Og jeg kan jo stadig ikke flytte data, så længe alle(computeren) tror at min partition er fat. Filerne er rent garbage(så skulle jeg lave en image copy af hele den partition, men... kan ikke på min laptop).

Det er ikke som sådan opstarten. Et eller andet sted på en partition må der stå hvad type den er(ext2, fat, ntfs...). Jeg vil tro det er det, der er blevet skrevet over.
Hvad sker der, hvis man med windows XP CD'en "sletter en partition". Og derefter "opretter en partition" med samme type og størrelse. Vil alle data stadig være der, eller bliver de også fjernet? I behøver ikke sige at det er risikabelt, jeg vil bare vide om det er muligt.
Avatar billede peet-49 Novice
24. december 2003 - 10:54 #5
Hvis du fjerner partitionen, og opretter den igen, vil systemet efterfølgende formatere, så det er ikke en god ide.
Ved ikke om partition maqic kan gøre det. Kender du ikke een, der har en extern HD, du kan låne.
Avatar billede avacore Nybegynder
24. december 2003 - 11:09 #6
Har du prøvet med fdisk under Linux for at se om filsystemstype-iden er blevet ændret, hvis ikke så er her en lille guide:
1) kør su -c "fdisk /dev/hda"
2) brug kommandoen p for at se partitions information
3) Hvis der udfor /dev/hda1 under Id ikke står 7, så er filsystems-iden blevet ændret.
4) brug kommandoen q for at lukke fdisk
For sætte iden rigtigt kan du gøre følgende:
1) kør su -c "fdisk /dev/hda"
2) brug kommandoen t for at ændre partitions-id.
3) tast 1 for at vælge partition 1
Avatar billede avacore Nybegynder
24. december 2003 - 11:11 #7
Blev ikke helt færdig her er resten:
4) tast 7 for at vælge HPFS/NTFS
5) tast w for at skrive oplysningerne til disken og lukke fdisk

Dette bør ikke slette nogen data fra dit drev, men jeg vil dog ikke personligt garanterer det.
Avatar billede theboogieman Nybegynder
24. december 2003 - 11:19 #8
"fdisk i linux kan godt se at den er ntfs, men det er også den eneste."
Fdisk erkender at det er en ntfs partition, dvs. 7.
Ja, jeg ved godt det virker mærkeligt. Fdisk i linux ser den som en ntfs. mount i linux og windows ser den som fat. Der i opret og slet partition når man booter på windows XP cd'en ser den også som fat. Min plan er lige nu at enten ændre typen af partition til skjult ntfs, eller bare slette den. Og så lægge windows ind og så lave partition tilbage til ntfs og håbe min data stadig er der.
Avatar billede the_email Nybegynder
24. december 2003 - 11:25 #9
Kan du ikke smide harddisken i en anden computer og trække dine data over på den. Derfra kan du så vha. f.x. Partition Magic få styr på den HD som er gået amok

TheEmail
Avatar billede Slettet bruger
24. december 2003 - 12:14 #10
grub-install /dev/hda1

æhm nogen speciel grund til at du ikke har lagt den i mbr? (/dev/hda)

grub-install /dev/hda1 ligger jo grub ned på den første partition. Så hvis det var din NTFS drev er der nok ikke så meget at gøre. Måske windows gemmer nogle informationer omkring NTFS i bootrecorden.
Avatar billede theboogieman Nybegynder
24. december 2003 - 13:07 #11
"æhm nogen speciel grund til at du ikke har lagt den i mbr?"
Ja, jeg er en komplet idiot.
Jeg har lavet samme fejl med lilo (andet bootloader).
Der kunne jeg godt fixe det.
Jeg kan stadig ikke smide den over i en anden computer, da det er en laptop. Og jeg har kun en laptop. (måske med nogle ledninger og en del hacking kunne man sætte sådan en harddisk i en stationær computer, meeen.)
Jeg er ved at lægge et nyt windows ind. Ved ikke om jeg har smadret den gamle partition i processen, men det finder jeg jo ud af ;).
Partition magic 8.0 er min gud, lad den frelse mig i nødens stund!
Avatar billede theboogieman Nybegynder
24. december 2003 - 15:48 #12
Jeg har fået Windows XP op og køre på en anden partition.
I "Denne computer" ses den som en 10 mb fat partition(med et mærkeligt navn, ca. "£{34õ!2".
I partition magic bliver den også set som en fat partition. Men her erhender den dog at den er på ca. 25 gb, men skriver at der er brugt 6,7 mb af dem og den viser det som om det skulle være ca. 67% af hele harddisken.
Det er forkert at der kun skulle være brugt 6,7 mb, og det er også forkert at der skulle være brugt ca. 67%.
Det virker til den har meget svært ved at beslutte sig til hvad partitionen er.
Teorien er pt. at grub har installeret sig på de første 10 mb af min ntfs partition, og det minder om, eller hva nu, fat. Windows kan så læse at den partition rent faktisk burde være på 25gb, men når den så rent faktisk læser den, så finder den en lille 10 mb fat partition.
Jeg er lidt i 7 sind om hvordan jeg skal gribe det her an, så hvis nogen kunne hjælpe? Måske nogle programmer der kan bruges?