Avatar billede kmx Nybegynder
18. januar 2001 - 12:32 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

PC drev i Mac (uden formattering)

Haves: PC formatteret intern harddisk med film, software mv. samt Powermac G4.
Ønskes: bekræftelse på at det ikke er et problem at smide disken i Mac\'en og læse derfra uden at miste data.

Er der nogen, der har prøvet det før?
Avatar billede mikkel_breum Nybegynder
02. februar 2001 - 00:15 #1
ja det har jeg, det er uden problemer, men det er ikke sikkert at du kan, det afhænger af harddisk typen... (er det en SCSI eller en ATA/IDE disk ? )

Hvad er det for en harddisk (fabrikat, type, dimentioner, lagerkapasitet)

Eks: IMB ATA/100 (IDE)  1 tomme x 3,5 tomme 45MB
Avatar billede kmx Nybegynder
16. februar 2001 - 11:55 #2
Det er en 46 GB IDE disk...
Nu har jeg smidt den i, og det viser sig at man IKKE kan mounte disken.

Jeg savner løsningsforslag meget hurtigt.
Avatar billede mikkel_breum Nybegynder
16. februar 2001 - 13:22 #3
ok.. der er to ting som kan være galt.. selve disken skulle fungere ok.

for det første: IDE diske har en jumper som skal være sat korrekt. En HD skal være sat som master (det er den disk som allerede er i computeren) og alle ande diske skal være sat som SLAVE...

hvis du har styr på det, så gå videre, ellers kan du lige skrive igen så forklarer jeg hvordan dette gøres..

Det andet: disken skal være initialiseret med en driver Mac\'en kan kende og mounte..

men du skrev tidligere at du ikke kan miste dta der allerede er på diske, så derfor må du IKKE initialiserer/Formatterer disken.

Hvis disken er PC formatteret kan mac\'en også godt læse den.

Du kan evt. prøve at mounte disken med et diskværktøj der scanner IDE bussen og mounter enheder der ikke auto-mounter...
Avatar billede kmx Nybegynder
16. februar 2001 - 13:26 #4
IDE settings er korrekte.
Jeg kan se disken i FWB Harddisk Toolkit men kan IKKE mounte den.
Hvilket diskværktøj kan mounte en DOS formatteret IDE disk, for jeg kan ikke finde noget der dur.
Avatar billede mikkel_breum Nybegynder
16. februar 2001 - 13:35 #5
meget underligt.. jeg ser lige hvad jeg måske har (lover ikke noget)
Avatar billede mikkel_breum Nybegynder
16. februar 2001 - 13:41 #6
jeg fandt denne side.. måske er der noget du kan bruge.. (men nogle af programmmerne kan kun mounte op til 9GB diske)

http://www.macwindows.com/disks.html#MacDiskProducts
Avatar billede kmx Nybegynder
16. februar 2001 - 13:51 #7
No good... Jeg har også prøvet DOS Mounter, men problemet er at der er en INTERN disk. Værksøjer som FWB Hard Disk Toolkit og DOS Mounter kan kun mounte eksterne medier.
Avatar billede mikkel_breum Nybegynder
16. februar 2001 - 13:53 #8
har du OS-X den skulle være udvidet til at genkende en del flere HD formater (aner ikke om det vil fungere under OS-X men det er evt. et forsøg værd.)?

(men OSX er jo stadig beta, så det er lidt risikabelt hvis du ikke har en backup af disken)
Avatar billede kmx Nybegynder
16. februar 2001 - 13:56 #9
Tak... OSX har jeg prøvet, og jeg fik smadret min disk under et forsøg på at afinstallere, så jeg venter liiige til efter d. 24. marts.

Jeg tror bare jeg finder en alternativ måde at få data flyttet.
Avatar billede mikkel_breum Nybegynder
18. februar 2001 - 14:00 #10
ok, men hvis du finer ud af det med disken, så lad høre...
Avatar billede kmx Nybegynder
18. februar 2001 - 14:59 #11
Alternativet blev:
Prop disken i en PC som er på samme netværk
Start Hotline server på PC
Start Hotline Client på Mac
Download til Mac

Lorte metode men den virker...
Avatar billede mikkel_breum Nybegynder
18. februar 2001 - 16:54 #12
ok... men ellers fik jeg lige denne ADC nyhed fra APPLE:

  System Administration Tool News: APS PowerTools 6.4 Updater,
    InterMapper 3.0.4, IPNetSentry 1.0c6, MacSQL Monitor 1.6b1,
    MGI Plug-in 2.0fc, Netscape 6.01

APS PowerTools 6.4 Updater from APS Tech provides essential
Macintosh drive management with the most comprehensive feature set
available in Macintosh formatting software. This release is now
PowerMac G4 and Mac 0S 9.1 compliant, and it features improved
handling of ATA, SCSI, FireWire and USB drives.
http://www.apstech.com/support/powerTools.cfm
Avatar billede jomfru-skytte Nybegynder
01. juni 2004 - 16:35 #13
ØH, den ville ikke mounte (med FWB Harddisk Toolkit ) !.
HVILKEN MEDDELSES fik DU så?.

Nogle gange skal man nemlig AF-mounte og derefter MOUNTE; hvorefter tingene fungerer perfekt !. (Derfor denne bemærkning).

De beste hilsener fra
Paradis