Avatar billede theboogieman Nybegynder
23. december 2003 - 13:18 Der er 1 kommentar

grub-install /dev/hda1 UPS!

Jeg var ved at installere den nye 2.6.0 kerne og i kampens hede kom jeg til at skrive grub-install /dev/hda1. Død windows boot. Det skulle jo være nemt at fixe. Smider min windows XP cd i. Tager repair(r) og skriver fixmbr/fixboot... MEN af en alle anden mystisk grund påstår windows at filsystemet er fat, men jeg ved det er ntfs.
Jeg booter redhat(eller... fedora) op, og den mounter den også som fat(vfat). fdisk i linux kan godt se at den er ntfs, men det er også den eneste. mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt/hda1 virker ikke.(forkert filsystemtype, forkert tilvalg...osv) - og jeg har ntfs filsystem driver på min linux.
Jeg vil meget gerne redde min windows partition, så hvis der er nogen der har lidt råd, så må i gerne sige til :)
Den er ikke kommet rent fysisk til skade.
Avatar billede snapsbirdie Nybegynder
28. december 2003 - 01:46 #1
For det første kan man ikke bruge fdisk til at se hvilket filsystem der er på en partition, det er kun vejledende, og er noget windows satte da du installerede det.
Prøv at skrive "mount /dev/hda1 /mnt/hda1" så skulle linux gerne selve detektere filsystemet og mounte det med det rigtige. Hvis det virker kan du skrive mount for at se hvilket filsystem den valgte.
Ellers kan du jo prøve at installere grub rigtigt, og se om den er villig til at starte windows op.