Avatar billede donpedrodelavega Nybegynder
22. december 2003 - 09:49 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

FreeBSD : Skal jeg lade vaere ?

Jeg vil starte med at slaa fast at jeg indtil nu har vaeret inkarneret Windows bruger.
Flere gange har jeg forsoegt at kravle op af det hul ved at lave installationer af diverse linux systemer. Senest Mandrake som efterfulgte Redhat, Suse og Debian.

Hver eneste gang har jeg haft saa store vanskeligheder med at installere de pakker jeg oenskede saa jeg maatte smide haandklaedet i ringen efter kort tid.

Bare installationen af en MySQL og Java viste sig at tage det meste af en dag hver gang. Dependencies der ikke blev overholdt og installationer som jeg ikke kunne finde, usw...

Jeg overvejer, efter en bekendt har foreslaaet det, at lave en installation af FreeBSD.

I den forbindelse ville jeg hoere om der var nogle der mente at der er nogle gode grunde til ikke at proeve ?

/ DP
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. december 2003 - 09:54 #1
Du kan også overveje en Linux uden pakke-system. Jeg har aldrig selv haft
mod til at prøve, men henter programmer i kildetekst og laver (i en lidt
forkortet version)

  ./configure
  make
  make install

Så ved man li'som hvad man har med at gøre, og får oversat med de
options man har brug for.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. december 2003 - 09:55 #2
PS: Du kan godt tage en distribution med et pakke-system, men bare ikke bruge det.
Avatar billede ridefisken Nybegynder
22. december 2003 - 09:58 #3
Jeg har selv så sent som i går installeret freebsd, hvor jeg normalt fortrækker debian. Der var temmelig meget i freebsd der skulle ændres for at få en anstændig brugerflade, bare i konsollen, og tilmed kan jeg ikke få XFree86 eller nvidias drivere til at virke.
Rent brugsmæssigt har freebsd et meget (når det virker) effektivt pakkesystem (som alligevel ikke er et pakkesystem), ports-træet som fungerer ved at man går ind i et programs directory og kompilerer kildekoden.
Jeg foretrækker dog stadig debian, jeg har forelsket mig i apt-systemets effektivitet, og derfor har jeg igen installeret debian.
Til spørgsmålet om du skal prøve vil jeg sige: Prøv! Hvis det virker, og du er tilfreds med det, så er alt jo godt :). Du kan altid skifte til noget andet.
Avatar billede donpedrodelavega Nybegynder
22. december 2003 - 10:04 #4
mht. pakker og installation er noget af det som jeg har haeftet mig ved FreeBSD's port collection som jo, forudsat man har plads paa disken hvilket alle jo nok har nu om dage, goer installation af nye "pakker" til en transparent og brugervenlig proces ?

holder det hvad det lover ?

/ DP
Avatar billede simonvalter Praktikant
22. december 2003 - 17:34 #5
freebsd's pakkesystem er det bedste jeg er stødt på.
men læs om det først så du ved hvordan du skal bruge det.

instaler fra ports
http://www.freebsd.org/handbook/ports.html
opdater dine ports.
http://www.freebsd.org/handbook/cvsup.html
Avatar billede simonvalter Praktikant
22. december 2003 - 17:42 #6
jeg kan give dig et kort eksempel her
opdater ports:
gbit# cvsup -g -L 2 /root/ports-supfile
.....
.......
cd /usr/ports/
make search key="mysql"
...
Port:  mysql-server-4.1.0_1
Path:  /usr/ports/databases/mysql41-server
Info:  Multithreaded SQL database (server)
Maint:  sysadmin@alexdupre.com
Index:  databases
B-deps: libtool-1.3.5_1
...

cd /usr/ports/databases/mysql41-server
make install clean

så kører serveren ..

skal du så have opdateret dine instalerede programmer på et tidspunkt vil jeg anbefale dig portupgrade

her er en god artikel om det
http://www.onlamp.com/lpt/a/4111

hvis du ikke vil kompilere selv så kan du altid instalere binære pakker igennem /stand/sysinstall eller med pkg_add

men der er nu ikke noget bedre end at kompile selv og så få lidt hjælp til det fra ports hvis du spørger mig ;)
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2003 - 17:45 #7
En lille sidebemærkning:
Jeg kan ikke forstå, at du har haft så mange problemer med at installere MySQL i linux? Den er da standard med i alle distributioner.
Avatar billede skwat Praktikant
27. december 2003 - 01:01 #8
hehe, kan man ikke installere en Linux uden at få en MySQL database installeret? det lyder lidt utroligt.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2003 - 07:47 #9
skwat: Jeg sagde "med i alle distributioner", ikke "med i alle installationer". Den er med, og man skal bare vælge den for at få den installeret.
Avatar billede skwat Praktikant
29. december 2003 - 12:03 #10
ohh ok, ligesom i FreeBSD så!
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2003 - 12:40 #11
skwat: nemlig.

Debian-metoden er apt-get install mysql-server mysql-client mysql-common, på Mandrake installerer man bare med urpmi, på SuSE vælger man den i YaST, i RedHat bruger man et eller andet pakkevælgerprogram, som jeg ikke lige kender navnet på. Selve pakkenavnene ved de andre er vistnok de samme som hos Debian.

Uanset hvilken af distroerne man bruger, vil det normale pakkevælgersystem helt automatisk finde de pakker, man skal bruge derudover, hvis man ikke allerede har dem installeret.
Avatar billede donpedrodelavega Nybegynder
04. februar 2004 - 16:13 #12
bsd is not linux...

/ DP
Avatar billede donpedrodelavega Nybegynder
04. februar 2004 - 16:14 #13
jeg lukker og slukker...

/ DP