Avatar billede nielschristiansen Nybegynder
22. december 2003 - 02:36 Der er 13 kommentarer

hvordan kan jeg søge i flere tabeller på en gang

Hej jeg har fået lavet en søgning i en tabel og det er fint nok men nu vil jeg gerne kunne søge i 2 tabeller fra den samme form hvordan gør jeg  det (php)
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2003 - 02:42 #1
Hvordan ser tabellerne ud, og hvad ønsker du at kunne søge på?

Eventuelt kan du bare lave to queries.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. december 2003 - 08:01 #2
MySQL >= 4.0:

(SELECT felt1,felt2,felt3 FROM tabel1 WHERE ...)
UNION
(SELECT felt1,felt2,felt3 FROM tabel2 WHERE ...)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. december 2003 - 08:01 #3
Hvis man skal søge i 2 tabeller er det tit et tegn på at de 2 tabeller
skulle have været 1 tabel.
Avatar billede nielschristiansen Nybegynder
22. december 2003 - 10:25 #4
i den ene tabel vil jeg søge på dato,overskrift,tekst og i den anden tabel vil jeg kun søge på sti men jeg kunne vel godt slå de 2 tabeller sammen
Avatar billede arne_v Ekspert
22. december 2003 - 10:36 #5
UNION kræver kun at de returnerede felter er kompatible man kan sagtens
have forskellige felter i WHERE betingelserne.
Avatar billede nielschristiansen Nybegynder
22. december 2003 - 10:37 #6
kan man slå 2 tabeller sammen i mysql admin eller skal man starte forfra med at putte alle data ind i dem igen
Avatar billede arne_v Ekspert
22. december 2003 - 10:37 #7
Men som sagt så kan flere tabeller med N felter ofte laves
om til 1 tabel med N+1 felter (det sidste felt angiver hvilken
tabel den hørte til før) i den slags tilfælde.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. december 2003 - 10:38 #8
Du må kunne lave en INSERT SELECT se:
  http://www.mysql.com/doc/en/INSERT_SELECT.html
Avatar billede nielschristiansen Nybegynder
22. december 2003 - 10:39 #9
jeg prøvede
$for = mysql_query("SELECT dato,overskrift,tekst FROM rdnwo_dk.nyheder WHERE tekst LIKE '%$tekst_soeg%' ORDER by dato DESC");
union
$for = mysql_query("SELECT sti FROM rdnwo_dk.link WHERE sti LIKE '%$tekst_soeg%'");

men det virkede ikke
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2003 - 13:53 #10
Nej, man kan kun lave en union, hvis der kommer et lignende reultat ud af de to SELECT.

Lav det som 2 queries.
Avatar billede mickeyboy Nybegynder
23. december 2003 - 15:01 #11
Niels.... du skriver du gerne vil søge på dato, overskrift, tekst i den ene tabel og sti i den anden.

Men hvordan skal resultatet se ud? Er der nogle oplysninger som skal være identiske i de to tabeller?

Beskriv evt hvad du skal bruge resultatet til. Så kan jeg måske lettere gennemskue hvordan SQL skal se ud.

Eksempel:
SELECT  tb001.Dato
    ,  tb001.Overskrift
    ,  tb001.Tekst
    ,  tb002.Sti
FROM    tb001
  ,    tb002
WHERE  tb002.reference_id = tb001.id
Avatar billede nielschristiansen Nybegynder
23. december 2003 - 15:17 #12
ok dato, overskrift, tekst er en nyheds tabel så der skal resultatet bare være
et echo af de data der i tabellen

men sti er et link som man kan trykke på for at påbegynde et download
Avatar billede nielschristiansen Nybegynder
23. december 2003 - 15:27 #13
det der er vigtigt i sti er at echo "<a href='map/$data[0]'>$data[0]</a><br>"; ser sådan her  hvis ikke virker det ikke med mindre der er nogle der en bedre måde at gøre det på
jeg er lutter ører