Avatar billede plumo Nybegynder
21. december 2003 - 09:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

problemer med min kalender.

Hej alle sammen. Er der en klog person der kan fortælle mig hvorfor den ikke vil sætte en dato ind i min database? Jeg har fornyligt konventeret min db fra access til MySql, og samtidig flyttet til b-one....
----------------------------------------------------------------
<%
    sub calenderadmin

    restricted()

    if getmode() = "insert" then

    if request.form("mode") = "insert" then

    err = 0

    startdate = request.form("startday") & "-" & request.form("startmonth") & "-" & request.form("startyear") & " " & request.form("starthours") & ":" & request.form("startmin")
    enddate = request.form("endday") & "-" & request.form("endmonth") & "-" & request.form("endyear") & " " & request.form("endhours") & ":" & request.form("endmin")
    if len(enddate) < 14 then enddate = startdate
    eventname = replace(request.form("eventname"),"'","''")
    location = replace(request.form("location"),"'","''")
    capacity = request.form("capacity")
    price = request.form("price")
    website = request.form("website")
    eventdescription = replace(request.form("eventdescription"),"'","''")
    eventdescription = replace(eventdescription,vbcrlf,"<br>")

    if len(startdate) < 14 then
    response.write(len(startdate) & " / " & startdate)
    err = 1
    errormsg = "<br>Feltet 'Start' er ikke udfyldt korrekt"
    end if

    if eventname = "" then
    err = 1
    errormsg = errormsg + "<br>Du skal skrive et navn"
    end if

    if location = "" then
    err = 1
    errormsg = errormsg + "<br>Du skal angive et sted"
    end if

    if not capacity = "" then
    if isnumeric(capacity) = 2 then
    err = 1
    errormsg = errormsg + "<br>Feltet 'Pladser' må kun indeholde tal"
    end if

    if not price = "" then
    if isnumeric(price) = 2 then
    err = 1
    errormsg = errormsg + "<br>Feltet 'Pris' må kun indeholde tal"
    end if

    if not website = "" then
    if instr(website,"http://") = 1 or instr(website,".") = 0 then
    err = 1
    errormsg = errormsg + "<br>Feltet 'Website' er ikke udfyldt korrekt"
    end if

    if eventdescription = "" then
    err = 1
    errormsg = errormsg + "<br>Du skal skrive en beskrivelse"
    end if

    if err = 1 then errormsg = errormsg + "<br>"

    if err = 0 then

    SQL = "INSERT INTO calender(startdate, enddate, eventname, location, price, capacity, website, description) VALUES('"
    SQL = SQL & startdate & "','"
    SQL = SQL & enddate & "','"
    SQL = SQL & eventname & "','"
    SQL = SQL & location & "','"
    SQL = SQL & price & "','"
    SQL = SQL & capacity & "','"
    SQL = SQL & website & "','"
    SQL = SQL & eventdescription & "')"
    set RS = conn.execute(SQL)

    'response.write(SQL)

    noerror = "<br>Arrangementet blev gemt i databasen<br>"

    end if
%>
<form name="form1" method="post" action="default.asp?page=<%= getpage() %>&mode=insert"><input type='hidden' name='mode' value='insert'>
  <table width="540" border="0" align="center" cellpadding="2" cellspacing="0">
    <tr>
      <td colspan="2">Alle felter markeret med * skal udfyldes</td>
    </tr>
    <tr>
      <td colspan="2"><font color="#990000"><%= errormsg %> </font> <font color="#006633"><%= noerror %> <br>
        </font></td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="136">Start: *</td>
      <td width="396">d.
        <select name="startday" id="startday" class='textfield'>
        <option value='0'>Dato</option>
        <%
            for n = 1 to 31
        %>
        <option value='<%= n %>' <% if startday = n then response.write(" selected")%>><%= n %></option>
        <%
            next
        %>
        </select>
        /
        <select name="startmonth" id="startmonth" class='textfield'>
        <option value='0'>Måned</option>
        <%
            for n = 1 to 12
        %>
        <option value='<%= n %>' <% if startmonth = n then response.write(" selected")%>><%= n %></option>
        <%
            next
        %>
        </select>
        /
        <select name="startyear" id="startyear" class='textfield'>
        <option value='0'>År</option>
        <option value='2003'>2003</option>
        </select>
        kl.
        <input name="starthours" type="text" id="starthours" value="<%= starthours %>" size="3" class='textfield'>
        :
        <input name="startmin" type="text" id="startmin" value="<%= startmin %>" size="3" class='textfield'></td>
    </tr>
    <tr>
      <td>Slut:</td>
      <td>d.
        <select name="endday" id="endday" class='textfield'>
          <option value='0'>Dato</option>
          <%
            for n = 1 to 31
        %>
          <option value='<%= n %>' <% if startday = n then response.write(" selected")%>><%= n %></option>
          <%
            next
        %>
        </select>
        /
        <select name="endmonth" id="select2" class='textfield'>
          <option value='0'>Måned</option>
          <%
            for n = 1 to 12
        %>
          <option value='<%= n %>' <% if startmonth = n then response.write(" selected")%>><%= n %></option>
        <%
            next
        %>

        </select>
        /
        <select name="endyear" id="select3" class='textfield'>
          <option value='0'>År</option>
          <option value='2003'>2003</option>
        </select>
        kl.
        <input name="endhours" type="text" id="endhours" value="<%= endhours %>" size="3" class='textfield'>
        :
        <input name="endmin" type="text" id="endmin" value="<%= endmin %>" size="3" class='textfield'>
      </td>
    </tr>
    <tr>
      <td valign="top">Navn: *</td>
      <td><input name="eventname" type="text" id="eventname" value="<%= eventname %>" size="30" class='textfield'></td>
    </tr>
    <tr>
      <td valign="top">Sted: *</td>
      <td><input name="location" type="text" id="location" value="<%= location%>" size="35" class='textfield'></td>
    </tr>
    <tr>
      <td>Pladser:</td>
      <td><input name="capacity" type="text" class='textfield' id="capacity" value="<%= capacity %>" size="4" maxlength="3"></td>
    </tr>
    <tr>
      <td>Pris:</td>
      <td><input name="price" type="text" class='textfield' id="price" value="<%= price %>" size="4" maxlength="3"></td>
    </tr>
    <tr>
      <td>Website:</td>
      <td><input name="website" type="text" id="website" value="<%= website %>" size="35" class='textfield'></td>
    </tr>
    <tr>
      <td valign="top">Beskrivelse: *</td>
      <td><textarea name="eventdescription" cols="60" rows="15" id="eventdescription" class='textfield'><%= eventdescription %></textarea></td>
    </tr>
    <tr>
      <td>&nbsp;</td>
      <td><br> <br> <input type="submit" name="Submit" value="Gem arrangement" class='formbutton'></td>
    </tr>
    <tr align="center">
      <td colspan="2"><br> <br> <a href="?page=11">Tilbage til administrationen</a></td>
    </tr>
  </table>
</form>
<%
    elseif getmode() = "admin" then

    if request.querystring("action") = "delete" then

    SQL = "DELETE FROM eventmember WHERE eventid = " & request.querystring("id")
    set RS = conn.execute(SQL)

    SQL = "DELETE FROM calender WHERE id = " & request.querystring("id")
    set RS = conn.execute(SQL)

    response.redirect("?page=" & getpage() & "&mode=admin")

    end if

    SQL = "SELECT id, startdate, eventname FROM calender WHERE startdate > 0 - 60 ORDER BY startdate DESC;"
    set RS = conn.execute(SQL)

%>
<table width="540" border="0" align="center" cellpadding="2" cellspacing="0">
  <tr>
    <td width="169"><strong>Dato</strong></td>
    <td width="273"><strong>Navn</strong></td>
    <td width="86"><strong>Handling</strong></td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="3" height='1' background='gfx/gif/dot.gif'></td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="3" height='10'></td>
  </tr>
  <% if RS.EOF then %>
  <tr>
    <td colspan="3">Ingen arrangementer fundet</td>
  </tr>
  <% else
            do while not RS.EOF %>
  <tr>
    <td><% response.write(formatdatetime(RS("startdate"),2) & " kl. " & formatdatetime(RS("startdate"),4)) %></td>
    <td><%= RS("eventname") %></td>
    <td><a href="?page=<%= getpage() %>&mode=edit&id=<%= RS("id") %>">Rediger</a>
      / <a href="?page=21&mode=admin&action=delete&id=<%= RS("id") %>">Slet</a></td>
  </tr>
  <% RS.movenext
            loop
              end if %>
  <tr>
    <td colspan="3" height='10'></td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="3" height='1' background='gfx/gif/dot.gif'></td>
  </tr>
  <tr align="center">
    <td colspan="3"><br>
      <br>
      <a href="?page=11">Tilbage til administrationen</a></td>
  </tr>
</table>
<%
    elseif getmode() = "edit" then

    id = request.querystring("id")

    SQL = "SELECT startdate, enddate, eventname, location, capacity, price, website, description FROM calender WHERE id = " & id
    set RS = conn.execute(SQL)

    startday = datepart("d", RS("startdate"))
    startmonth = datepart("m", RS("startdate"))
    startyear = datepart("yyyy", RS("startdate"))
    starthours = datepart("h", RS("startdate"))
    startmin = datepart("n", RS("startdate"))

    endday = datepart("d", RS("enddate"))
    endmonth = datepart("m", RS("enddate"))
    endyear = datepart("yyyy", RS("enddate"))
    endhours = datepart("h", RS("enddate"))
    endmin = datepart("n", RS("enddate"))

    eventname = replace(RS("eventname"),"''","'")
    location = replace(RS("location"),"''","'")
    capacity = RS("capacity")
    price = RS("price")
    website = RS("website")
    eventdescription = replace(RS("description"),"''","'")
    eventdescription = replace(eventdescription,"<BR>",vbcrlf)

    if request.form("mode") = "update" then

    err = 0

    startdate = request.form("startday") & "-" & request.form("startmonth") & "-" & request.form("startyear") & " " & request.form("starthours") & ":" & request.form("startmin")
    enddate = request.form("endday") & "-" & request.form("endmonth") & "-" & request.form("endyear") & " " & request.form("endhours") & ":" & request.form("endmin")
    if len(enddate) < 14 then enddate = startdate
    eventname = replace(request.form("eventname"),"'","''")
    location = replace(request.form("location"),"'","''")
    capacity = request.form("capacity")
    price = request.form("price")
    website = request.form("website")
    eventdescription = replace(request.form("eventdescription"),"'","''")
    eventdescription = replace(eventdescription,vbcrlf,"<br>")

    if len(startdate) < 14 then
    response.write(len(startdate) & " / " & startdate)
    err = 1
    errormsg = "<br>Feltet 'Start' er ikke udfyldt korrekt"
    end if

    if eventname = "" then
    err = 1
    errormsg = errormsg + "<br>Du skal skrive et navn"
    end if

    if location = "" then
    err = 1
    errormsg = errormsg + "<br>Du skal angive et sted"
    end if

    if not capacity = "" then
    if isnumeric(capacity) = 2 then
    err = 1
    errormsg = errormsg + "<br>Feltet 'Pladser' må kun indeholde tal"
    end if

    if not price = "" then
    if isnumeric(price) = 2 then
    err = 1
    errormsg = errormsg + "<br>Feltet 'Pris' må kun indeholde tal"
    end if

    if not website = "" then
    if instr(website,"http://") = 1 or instr(website,".") = 0 then
    err = 1
    errormsg = errormsg + "<br>Feltet 'Website' er ikke udfyldt korrekt"
    end if

    if eventdescription = "" then
    err = 1
    errormsg = errormsg + "<br>Du skal skrive en beskrivelse"
    end if

    if err = 1 then errormsg = errormsg + "<br>"

    if err = 0 then

    SQL = "UPDATE calender SET startdate = '" & startdate & "', enddate = '" & enddate & "', eventname = '" & eventname & "', location = '" & location & "', capacity = '" & capacity & "', price = '" & price & "', website = '" & website & "', description = '" & eventdescription & "' WHERE id = " & id
    set RS = conn.execute(SQL)

    noerror = "<br>Ændringerne blev gemt i databasen<br>"

    end if
%>
<form name="form1" method="post" action="default.asp?page=<%= getpage() %>&mode=edit&id=<%= id %>">
  <input type='hidden' name='mode' value='update'>
  <table width="540" border="0" align="center" cellpadding="2" cellspacing="0">
    <tr>
      <td colspan="2">Alle felter markeret med * skal udfyldes</td>
    </tr>
    <tr>
      <td colspan="2"><font color="#990000"><%= errormsg %> </font> <font color="#006633"><%= noerror %>
        <br>
        </font></td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="136">Start: *</td>
      <td width="396">d.
        <select name="startday" id="select4" class='textfield'>
          <option value='0'>Dato</option>
          <%
            for n = 1 to 31
        %>
          <option value='<%= n %>' <% if startday = n then response.write(" selected")%>><%= n %></option>
          <%
            next
        %>
        </select>
        /
        <select name="startmonth" id="select5" class='textfield'>
          <option value='0'>Måned</option>
          <%
            for n = 1 to 12
        %>
          <option value='<%= n %>' <% if startmonth = n then response.write(" selected")%>><%= n %></option>
          <%
            next
        %>
        </select>
        /
        <select name="startyear" id="select6" class='textfield'>
          <option value='0'>År</option>
          <option value='2003' <% if startyear = "2003" then response.write(" selected")%>>2003</option>
        </select>
        kl.
        <input name="starthours" type="text" id="starthours3" value="<%= starthours %>" size="3" class='textfield'>
        :
        <input name="startmin" type="text" id="startmin3" value="<%= startmin %>" size="3" class='textfield'></td>
    </tr>
    <tr>
      <td>Slut:</td>
      <td>d.
        <select name="endday" id="select7" class='textfield'>
          <option value='0'>Dato</option>
          <%
            for n = 1 to 31
        %>
          <option value='<%= n %>' <% if endday = n then response.write(" selected")%>><%= n %></option>
          <%
            next
        %>
        </select>
        /
        <select name="endmonth" id="select8" class='textfield'>
          <option value='0'>Måned</option>
          <%
            for n = 1 to 12
        %>
          <option value='<%= n %>' <% if endmonth = n then response.write(" selected")%>><%= n %></option>
          <%
            next
        %>
        </select>
        /
        <select name="endyear" id="select9" class='textfield'>
          <option value='0'>År</option>
          <option value='2003' <% if endyear = "2003" then response.write(" selected")%>>2003</option>
        </select>
        kl.
        <input name="endhours" type="text" id="endhours2" value="<%= endhours %>" size="3" class='textfield'>
        :
        <input name="endmin" type="text" id="endmin2" value="<%= endmin %>" size="3" class='textfield'>
      </td>
    </tr>
    <tr>
      <td valign="top">Navn: *</td>
      <td><input name="eventname" type="text" id="eventname2" value="<%= eventname %>" size="30" class='textfield'></td>
    </tr>
    <tr>
      <td valign="top">Sted: *</td>
      <td><input name="location" type="text" id="location2" value="<%= location%>" size="35" class='textfield'></td>
    </tr>
    <tr>
      <td>Pladser:</td>
      <td><input name="capacity" type="text" class='textfield' id="capacity2" value="<%= capacity %>" size="4" maxlength="3"></td>
    </tr>
    <tr>
      <td>Pris:</td>
      <td><input name="price" type="text" class='textfield' id="price2" value="<%= price %>" size="4" maxlength="3"></td>
    </tr>
    <tr>
      <td>Website:</td>
      <td><input name="website" type="text" id="website2" value="<%= website %>" size="35" class='textfield'></td>
    </tr>
    <tr>
      <td valign="top">Beskrivelse: *</td>
      <td><textarea name="eventdescription" cols="60" rows="15" id="textarea2" class='textfield'><%= eventdescription %></textarea></td>
    </tr>
    <tr>
      <td>&nbsp;</td>
      <td><br> <br> <input type="submit" name="Submit2" value="Gem arrangement" class='formbutton'></td>
    </tr>
    <tr align="center">
      <td colspan="2"><br> <br>
        <a href="?page=21&mode=admin">Tilbage til oversigten</a></td>
    </tr>
  </table>
</form>
<%
    end if
    end sub
%>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. december 2003 - 10:17 #1
rækkefølge skal være YYYY-MM-DD i mysql
Avatar billede plumo Nybegynder
21. december 2003 - 10:57 #2
kan du evt. poste koden som du mener den skal se ud?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. december 2003 - 11:14 #3
NEJ!  Men jeg kan måske komme med det jeg først ville prøve

startdate = request.form("startyear") & "-" & request.form("startmonth") & "-" & request.form("startdate") & " " & request.form("starthours") & ":" & request.form("startmin")
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. december 2003 - 11:16 #4
nå, den hedder startday og ikke startdate
Avatar billede plumo Nybegynder
22. december 2003 - 09:14 #5
yep, nu virker den - tak for hjælpen, og lig venligst et svar!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. december 2003 - 09:17 #6
ok ;)
Avatar billede plumo Nybegynder
22. december 2003 - 09:27 #7
jeg ved godt at ´jeg har accepteret dig, men jeg tænkte på om du kunne have en anelse om hvad dette problem skyldes?

Koden som jeg havde skrevet ovenover var calender_admin.asp men når jeg så åbner arrangementet som jeg har gemt i min calender.asp, så får jeg fejl i denne linje:
if formatdatetime(RS("startdate"),2) <> formatdatetime(RS("enddate"),2) then

Fejlen ser sådan her ud:
Microsoft VBScript runtime error '800a005e'
Invalid use of Null

../calender.asp, line 97

Hvad kan der være galt?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. december 2003 - 09:38 #8
Det er fordi et af dine felter faktisk er NULL - dvs slet ikke indeholder
nogen dato. Kan det passe?
Avatar billede plumo Nybegynder
22. december 2003 - 10:57 #9
det er nok min enddate felt som bare får værdien 00000000. Så skal jeg vel bare gøre det samme som du sagde at jeg skulle gøre ved startdate, ik?!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. december 2003 - 11:05 #10
næh, det er ikke en NULL
Avatar billede plumo Nybegynder
22. december 2003 - 11:09 #11
jo, mit felt i db'en som hedder enddate får bare værdien 0000000000
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. december 2003 - 11:16 #12
Jeg mener ikke det er det samme som NULL. Men lad det ligge: du har ikke en
værdi for det felt? Er der en god grund til den ikke er udfyldt?
Avatar billede plumo Nybegynder
22. december 2003 - 11:30 #13
ok, prøver at rode lidt med det, tak for hjælpen :D