Avatar billede jesperkollerup Nybegynder
20. december 2003 - 21:29 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

IP adresse og LAN/WAN

Jeg har en fast IP adresse til et netværk, som jeg også bruger til at gå på internettet igennem. Jeg har både en stationær og en bærbar som jeg skiftes til at bruge. Jeg plejer så bare at hive netværkskablet ud af den ene og ind i den anden når jeg skifter computer. Ikke helt optimalt. Jeg har så købt en router, så jeg kan få begge computere på netværket samtidigt. Har mulighed for at låne en IP af en anden. Jeg kom så til at se at routeren bruger en IP adresse ud til det "store" netværk og to andre til mine computere. Mit spørgsmål er så, kan min ISP se at jeg har to computere sat til, hvis jeg giver routeren min IP adresse og hvis ja, hvordan får jeg det så sat op med to IP adresser? Routeren er en Belkin Wireless Cable/DSL Gateway Router. Jeg har trådløst netværk i den ene computer og "normalt" i den anden. Håber der er nogen der kan hjælpe.
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. december 2003 - 21:37 #1
Du skal have en NAT router. NAT betyder at du præsentere en fast IP adresse ud mod verden og så har et ubegrændset antal interne IP adresser inden for. Typisk bruger 10.x.x eller 192.168.x.x som ip adresser på det interne net. Disse adresser er reserverede ikke routbare adresser beregnet til netop dette
Avatar billede jesperkollerup Nybegynder
20. december 2003 - 21:43 #2
Routeren har mulighed for NAT og den bruger også 192.168.x.x som interne IP adresser. Det vil sige at jeg bare kan indsætte min tildelte IP i WAN i routeren og min ISP ser mig så kun som en computer...
Avatar billede kenp Novice
20. december 2003 - 22:21 #3
ja det er korrekt.
Avatar billede jesperkollerup Nybegynder
20. december 2003 - 22:58 #4
OK, tak skal i have. Det var hurtigt.