Avatar billede jsoftware Nybegynder
18. december 2003 - 22:29 Der er 9 kommentarer

Lav en compiler

jeg har tænkt mig sådan et hyggeprojekt hvor jeg vil lave mig en compiler!

men! men.. men.. men..

hvad er strukturen i en windows binær exe-fil? for mig giver det INGEN mening hvis jeg åbner den i notepad...

jeg har helst ikke lyst til at røre ved linkere og asemblere! kan det da ordnes at skabe en simple compiler til mit eget mikroskopiske sprog?

det er et rent prestige projekt hvis i vil vide hvorfor jeg ikke bare laver programmer i delphi...
Avatar billede repsak Nybegynder
18. december 2003 - 22:35 #1
uden at kunne kode en linje Delphi, så kan jeg vist godt fast slå, at det er et så godt som umuligt projekt! (beklager mine 'optimistiske' ord)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2003 - 22:36 #2
Det er absolut ikke nogen simpel sag.

Prøv og kig på:
  http://www.wotsit.org/search.asp?s=EXE
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
18. december 2003 - 22:48 #3
Held og lykke...

Det lyder ret svært...

Men du kan snyde, og nøjes med at lave et IDE til en OpenSource-compiler :o)
Du kan f.eks. bruge http://www.freepascal.org/ eller http://www.gnu-pascal.de/gpc/h-index.html.

Det er så "bare" at bruge konsol-compilerne med de rigtige parametre, og så vise brugeren outputs :o)
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
18. december 2003 - 22:51 #4
Ellers et ret godt link arne_v kom med, f.eks. ser http://www.wotsit.org/download.asp?f=exe-win ved et (meget) hurtigt kig ret brugbar ud.

Men hvad med at starte med at skrive noget macro-halløj til f.eks. en teksteditor, altså med programmeringssprog og det hele?
Avatar billede zerohero Nybegynder
18. december 2003 - 22:55 #5
Ja uden assembler dutter det ikke! At kompile betyder jo at omskrive til assembler for dernæst at omskrive til maskinkode!
Avatar billede doc404 Novice
19. december 2003 - 02:32 #6
Hvis din indgang er at analysere .exe filer i notepad, så har du lang vej endnu min ven...

Men...

Tja, du kan da "sagtens" komme uden om assemblere og linkere - det kræver blot, at du ved hvordan du generer maskinkode direkte og ikke begynder, at blande object filer ind i det. Sådan startede forgængeren for Delphi jo - remember PolyPascal/TurboPascal?

At lave en minimalistisk sprog, der genererer .exe filer er en kæmpe opgave, men hvad med at starte med at lave en fortolker?
Avatar billede jsoftware Nybegynder
19. december 2003 - 08:47 #7
okay jeg har bestem mig for at lære assemblere...
Avatar billede nop Nybegynder
19. december 2003 - 13:56 #8
Det er da ikke nødvendigt med en assembler og struktur på .exe filer osv.
Man laver seimpelthen en pseudo kode fortolker og compiler der genererer p-koden. Og det kan man sagtens få et godt resultat ud af i delphi.
Avatar billede janbb Juniormester
20. december 2003 - 14:51 #9
For en hel del år siden - så jeg i AOD en compiler lavet i BASIC.Lavet af en 'knægt' på ca 14 år, men det forlød han havde fået lidt hjælp af sin far der beskæftigede sig proff. med programmering - men imponeret var jeg.Programmet fyldte ca 1½ side og fungerede upåklageligt.Nå, det var bare en 'strøtanke' ikke særlig konstruktivt.