Avatar billede brynil Nybegynder
18. december 2003 - 20:48 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Blandede bolcher

Jeg prøver at danne mig et indtryk af xml, xsl, xsl-fo, dtd osv. Jeg ville nu godt have nogen til at hjælpe lidt med overblikket.

Jeg har set eksempler på xsl der omdanner xml til html hhv tekst og har læst at pdf også er en mulighed. Det troede jeg egentlig skulle være xls-fo's opgave. Hvad er forskellen på disse?

Jeg anvender ie til at få vist html eksemplerne. Der kan jeg også se tekst eksemplerne, men de vises i en lang ubrudt række, altså uden linieskift ol. Hvad anvender man i praksis for at få vist tekst fra xml-kilde?

Vil css og dtd fortsat være en del af xml terminologien?

På sigt, hvordan kommer dhtml ind i billedet set i forhold til .NET?

Det er mange spørgsmål, men det er ikke detaljer jeg behøver, mere noget grundliggende.

Jeg vil forsøge at fordele points på en fornuftig måde ;-)
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2003 - 00:06 #1
Generering af PDF foregår (oftest) ved at et XSLT stylesheet omformer XML til XSL-FO, hvorefter et værktøj genererer PDF'en vha. XSL-FO dokumentet. Jeg har endnu ikke hørt om direkte XML til PDF vha. XSLT.

Visning af text (plain-) genereret fra XML bør gøres i en texteditor der honorerer linjeskift m.m. Man kan evt. - hvis det hentes via WWW - sende en Content-Type HTTP header med, med værdien "text/plain", hvorefter de fleste browsere viser indholdet med monospace font, og korrekt formatteret (dvs. som HTML <pre>).

CSS er glimrende til at formattere XML med (man kan bare ikke manipulere med dataene, som man kan med XSLT) og vil helt sikkert fortsætte som et XML "vedhæng". DTD fortsætter nok også, men måske mere på grund af bagudkompatibilitet - mange mener stadig det er nemmere at have med at gøre end XMLSchema.

DHTML og .NET ser jeg som meget forskellige størrelser, da DHTML er en client-side teknologi, og .NET er primært server-side.

Håber det hjalp lidt på overblikket :-)

/CS
Avatar billede brynil Nybegynder
20. december 2003 - 00:19 #2
Det gør det!

Det der med tekst, det jeg havde i tankerne var lidt, hvordan bruger man det hvis jeg vil have dannet en tekstfil der kan åbnes/vises i notepad (simpelt) eller word (formoder sidste er a la pdf, noget kompliceret).

Nu siger du et xslt stylesheet (1te linie). Det er vel det samme som xsl. Det undrer mig at der skal omformes fra xsl til xsl-fo. Skulle det ikke være integreret eller hvad er årsagen til at det skal ske på den måde du beskriver?
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2003 - 01:00 #3
Vi tager lige XSL først.
XSL (Extensible Stylesheet Language) er hovedbetegnelsen for tre undergrupper, nemlig "XSL Transformations" (XSLT), "XSL Formatting Objects" (XSL-FO) og "XML Path Language" (XPath). Uden at uddybe nærmere er der altså en basal forskel på disse tre - det de fleste mener når de refererer til "XSL" er altså XSLT, der benyttes til at omforme et XML dokument til et andet XML dokument - ELLER, som svar på den med tekst: XSLT har nemlig 3 forskellige output modes: "xml", "html" og "text", hvor den sidste naturligvis er den man ville benytte i sådanne tilfælde.

Rent praktisk kunne det foregå ved at du havde dataene i et XML dokument på serveren som via XSLT bev omdannet til HTML. Heri kunne man have links til en text-only version og en PDF-version, hvor det der så skete var, at man bad serveren om at køre XML igennem et XSLT stylesheet med outputmode "text", eller til PDF'en, den lidt mere kringlede vej gennem XSL-FO osv.

Det der er med XSL-FO er, at det ikke er et dokument man anvender på et andet, som man gør med XSLT, men det er nærmest et (meget) avanceret markup format der indeholder de data der skal udskrives - derfor giver det mening at anvende XSLT til at generere dette med.

/CS
Avatar billede brynil Nybegynder
20. december 2003 - 07:43 #4
Tågen letter, greystate. Sådan da! Jeg fisker lige lidt mere efter det der med tekst.

Hvis jeg har en XML fil der bl.a. indeholder en liste over et varelager, som jeg vil have ud på et stykke papir i velordnede kolonner (i praksis kunne jeg få brug for en 'ren tekst' og en csv udgave), så er det vel ikke nødvendigt at gå via html. Når du konsekvent nævner tekst via html, er det så fordi det ikke kan gøres uden? Hvis det kan, hvad anvender jeg for at få dannet en .txt fil.
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2003 - 12:59 #5
Det med HTML var kun et eksempel - det eneste du rent faktisk behøver er dataene (XML) og et XSLT stylesheet med outputmode "text" - heri kan en parameter så evt. bestemme om du vil have CSV output eller pre-formatted text.

/CS
Avatar billede brynil Nybegynder
23. december 2003 - 11:44 #6
Har ikke glemt dig.
Jeg kan se jeg har haft en forståelsesbrist. Takker for hjælpen, greystate.
God Jul!