Avatar billede affeaffe Nybegynder
18. december 2003 - 11:56 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Ret funktion

Dav expEer :)

prøver at lave en rette funktion en tagwall, tror i dette virker?

text = request.form("text")
navn = request.form("navn")

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("db/dbTxt.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Insert into tblTxt Where fldID = " & Request.Querystring("id") & "("
strSQL = strSQL & "fldText, "
strSQL = strSQL & "fldAf) "

strSQL = strSQL & "values( "
strSQL = strSQL & "'"&text&"', "
strSQL = strSQL & "'"&navn&"')"
Conn.Execute(strSQL)

Conn.Close
Set Conn = Nothing

response.Redirect("default.asp")
Avatar billede medions Nybegynder
18. december 2003 - 11:59 #1
Hvad har du rettet, og hvad er det du vil tro der virker?

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
18. december 2003 - 12:00 #2
Nej, det vil ikek virke for du kan ikke bruge WHERE i en INSERT!

Vil du opdatere et felt i databasen eller vil du tilføje et nyt?

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
18. december 2003 - 12:01 #3
Tror lige du skla læse denne tutorial engang:

http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion22.asp

//>Rune
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
18. december 2003 - 12:04 #4
Nej, du skal bruge UPDATE:

strSQL = "UPDATE tblTxt SET fldText = '" & text & "', fldAf = '" & navn & "'" WHERE fldID = " & Request.Querystring("id")

(Med forbehold)
Avatar billede affeaffe Nybegynder
18. december 2003 - 12:09 #5
jeg vil opdatere et felt
Avatar billede affeaffe Nybegynder
18. december 2003 - 12:09 #6
ok update :D !! takker daniel
Avatar billede affeaffe Nybegynder
18. december 2003 - 12:11 #7
Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Handlingen skal bruge en opdaterbar forespørgsel.
/txt/default.asp, line 75
Avatar billede affeaffe Nybegynder
18. december 2003 - 12:12 #8
self. opdate, glemte det totalt :\
Avatar billede medions Nybegynder
18. december 2003 - 12:20 #9
affeaffe> Hmm det var vidst mig der skrev at du skulle lave en update istedet for en Delete!

//>Rune
Avatar billede affeaffe Nybegynder
18. december 2003 - 12:48 #10
Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Handlingen skal bruge en opdaterbar forespørgsel.
/txt/default.asp, line 75
Avatar billede medions Nybegynder
18. december 2003 - 12:50 #11
Prøv at højreklik på din database, klik på "Propperties" -> "Security" -> og tilføj IUSR_Makinenavn

//>Rune
Avatar billede affeaffe Nybegynder
18. december 2003 - 13:05 #12
rgr that
Avatar billede affeaffe Nybegynder
18. december 2003 - 13:08 #13
tak det virker nu
Avatar billede medions Nybegynder
18. december 2003 - 13:09 #14
Husk at du skal acceptere mit svar ;o)

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
18. december 2003 - 13:13 #15
Så er jeg jo så nødt til at spørge hvorfor du også gav ldanielsen points, han gentog jo egentlig blot hvad det var jeg skrev!?

//>Rune
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
19. december 2003 - 09:57 #16
Nu er jeg lidt træt af at få brok fra medeksperter, der ikke kan unde andre et par point.

medions > måske vil affeaffe blot belønne mig for faktisk at skrive et svar, i stedet for blot at sende et link?

Det er sket et par gange at andre bliver sure, fordi jeg "gentager" deres svar. Ofte er sagen at vedkommende har sendt et link, og der har jeg den holdning, at kan man give et fyldestgørende svar indenfor relativt få linier, så er det bedre end et link til en tutorial. Man kan så evt. placere linket nederst, som en uddybning.

Der er to grunde til at jeg ikke bryder mig om at man svarer med et link:

For det første bliver det meget mere vanskeligt at orientere sig om hvordan det går med et spm. og vurdere om man vil blande sig i det. De værste eksemplar er noget i stil med at sende et link til MSDE's CSS-sektion, hvis spørgeren bare vil have at vide hvordan man styrer udseendet af en knap.

For det andet bruger mange Eksperten til at søge i, svaret på et spørgsmål kan ofte findes i gamle spm. (når ellers søgefunktionen virker :o) ). Hvis svaret ligger i et link, så finder man det måske ikke, eller linket er måske dødt i mellemtiden.
Avatar billede medions Nybegynder
19. december 2003 - 10:06 #17
ldanielsen> Så nu jeg er egentlig ligeglad med hvad du er træt af, for det kaldes retfærdighed, jeg har været på eksperten i mange år, og jeg har altid antaget det (hvilket jeg bestemt ikke er ene om) at eksperten er et Først til mølle pricip.

Derfor. Den der kommer først med det rigtige svar, har fortjent pointsne! Du vil da føle det irriterende og uacceptablt hvis en bruger ligger det samme svar som dig og får points for det, det er jo det der sker i dette tilfælde!

Jeg skriver her:
svar: medions

<snip>
Nej, det vil ikkk virke for du kan ikke bruge WHERE i en INSERT!

Vil du opdatere et felt i databasen eller vil du tilføje et nyt?
</snip>

Altså jeg FORTÆLLEr ham med egne ord hvad der er galt, og 3 min. efter kommmer du med flg.:

<snip>
Nej, du skal bruge UPDATE:

strSQL = "UPDATE tblTxt SET fldText = '" & text & "', fldAf = '" & navn & "'" WHERE fldID = " & Request.Querystring("id")

(Med forbehold)
</snip>

Det kan da kun være at gentage hvad jeg lige har skrivet!
Det er da noget underligt noget at tage den slikkepind som en anden person har glædet sig til, hvis du forstår!

//>Rune
Avatar billede keysersoze Guru
19. december 2003 - 10:28 #18
normalt gider jeg ikke blande mig - for så bliver jeg upopulær hos én af parterne...

I et tilfælde som det her drejer det sig ikke om at "unde" en medekspert nogle point - i så fald skulle alle svar og kommentarer belønnes med point da de jo på en eller anden måde har gjort en indsats.

Jeg syntes at det er langt bedre at komme med et link i stedet for at skrive et "svar" - hvis jeg da jeg startede med ASP fik et svar lige til at copy/paste ind og så virkede det så havde jeg aldrig lært noget som helst. På det link medions henviser til er der en ekstrem god forklaring til hvordan update virker - og er den forvirrende burde man måske finde sig noget andet at lave en ASP/SQL. Med den guide i hånden burde enhver med interesse og lyst kunne få løst sit problem - og ikke nok med at ens problem blev løst - man lærte højst sandsynligt en masse af det til næste gang!

Når man svarer syntes jeg ikke man som det første skal tænke på en ens svar nu også er søg-bart på eksperten - det er da klar en fordel ja, men i langt de fleste tilfælde søger man jo i spørgsmål og ikke i svar. Hvis man har et problem er det i hvert fald sjældent man søger i svaret... Laver man så en søgning vil jeg da helst finde et link - på den måde kan jeg komme til en side der giver mig en vejledning til hvordan jeg kan løse mit problem i stedet for at jeg får stukket en ligegyldig linie i hovedet jeg ikke kan bruge til noget da den er tilpasset en andens behov.

I bund og grund er det trods alt affeaffe der bedømmer hvordan pointene skal deles så det kunne måske være rart at høre hans mening? måske var det ikke med vilje at pointene blev delt på den måde de gjorde?
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
19. december 2003 - 10:34 #19
Nu tager jeg jo ikke noget fra dig. Det er spørgeren der fordeler point. Og hvordan han gør det er vel hans egen sag. Faktisk fik du jo 15 point for besværet med at paste et link og klikke på en knap, mens jeg skriver en UPDATE der faktisk er klar til brug.

Og desuden; jeg havde slet ikke set dit svar, da jeg begyndte at skrive mit. Jeg har jo nok ikke brugt 3 min 36 sek på at skrive svaret, men så har jeg vel lige taget telefonen eller hentet en kop kaffe i mellemtiden. Men det tror du vel ikke på.

Hvis du vil brokke dig mere, så er du velkommen, jeg tror jeg stopper her.

Og affeaffe > vil du ha dine point tilbage?