Avatar billede gjengis Nybegynder
18. december 2003 - 00:10 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Submit knapper

Hvordan finder jeg ud af hvilken submit knap der er blevet trykket på på min side?
jeg har 2 styks
Avatar billede thesurfer Nybegynder
18. december 2003 - 00:24 #1
Er det via html form? Hvis ja, kan du så ikke bare lave et felt ("valg")af typen hidden, og i dit input bruge:
<input type="submit" name="submit1" value="Submit" onClick="document.FORMNAVN.valg.value="submit1">

<input type="submit" name="submit2" value="Submit" onClick="document.FORMNAVN.valg.value="submit2">

Så kan du nøjes med at aflæse værdien af feltet "valg".
Avatar billede thesurfer Nybegynder
18. december 2003 - 00:24 #2
glemte: <input type="hidden" name="valg" value="">
Avatar billede gjengis Nybegynder
18. december 2003 - 00:24 #3
Begge knapper skal genopfriske siden men med nye oplysninger alt efter hvilken knap der blev trykket på.
Avatar billede gjengis Nybegynder
18. december 2003 - 00:26 #4
Jeg vil kunne analysere request objektet via java kode for at finde ud af hvilken knap der er blevet trykket på! er dette muligt?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
18. december 2003 - 00:27 #5
Ja, men når siden loades, vil du gerne have at vide hvilken knap der er trykket på, ik? Og så vil du udføre noget kode, tilhører knappen?
Du aflæser bare værdien af "valg", og hvis den er "submit1", udføres noget bestemt kode.. hvis den er "submit2" udføres noget andet kode..
Hver gang siden loades, skal den fordi serveren.. og der udfører du dit check, og afvikling af kode..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
18. december 2003 - 00:28 #6
Nu kender jeg ikke noget til Java, men jeg kender til JavaScript (klientside sprog), og ASP (serverside sprog). Og hvis det var mig, ville jeg gøre det sådan der. :)
Avatar billede gjengis Nybegynder
18. december 2003 - 00:29 #7
hvordan gøres dette på request objektet?
Avatar billede gjengis Nybegynder
18. december 2003 - 00:29 #8
ohhh ok
Avatar billede thesurfer Nybegynder
18. december 2003 - 00:30 #9
Prøv: String strValg = request.getParameter("valg");
Avatar billede chrede Nybegynder
18. december 2003 - 00:36 #10
det prøver vi lige om 10min, hilsen Jespers makker :-)
Avatar billede chrede Nybegynder
18. december 2003 - 00:39 #11
jeg mener gjengis.... :-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
18. december 2003 - 00:42 #12
Avatar billede gjengis Nybegynder
26. februar 2004 - 13:42 #13
der var ingen svar jeg kunne bruge... så jeg lukker spørgsmålet!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. februar 2004 - 14:29 #14
Så er der et eller andet du ikke har forstået..
Se:
- Tutorial: http://www.gulland.com/courses/JavaServerPages/jsp_objects_workshop.jsp
- Demo http://www.gulland.com/courses/JavaServerPages/demos/survey.htm

Og min kode:
<form action="side.jsp" method="post">
<input type="hidden" name="valg">
<input type="submit" name="submit1" value="Submit" onClick="document.FORMNAVN.valg.value="submit1">

<input type="submit" name="submit2" value="Submit" onClick="document.FORMNAVN.valg.value="submit2">
</form>

Og så skulle man gerne kunne gøre sådan her:
<%
if(request.getParameter("valg")!=null) out.print "Du har valgt: " & strValg;
%>

Prøv det, og kom med noget feedback. Det var de jeg ventede på sidst..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. februar 2004 - 14:34 #15
Hvis du ikke kan bruge "&" i "Du har valgt: " & strValg, prøv "+" i stedet.
Ellers prøv:
<%
if(request.getParameter("valg")!=null) {
out.print "Du har valgt: ";
out.print request.getParameter("valg");
}
%>

Det skal lige siges, at jeg kom til at skrive strValg i stedet for request.getParameter("valg"). Det er fordi jeg lavede en test:

<%
strValg = request.getParameter("valg");
if (strValg!=Null) out.print "Du har valgt: " & strValg;
%>
Avatar billede gjengis Nybegynder
26. februar 2004 - 14:45 #16
sorry jeg har oprettet et nyt spørgsmål til dig med points...
Avatar billede gjengis Nybegynder
26. februar 2004 - 14:49 #17
Avatar billede thesurfer Nybegynder
27. februar 2004 - 12:31 #18
Nu skrev jeg godt nok "document.FORMNAVN".. det skulle ha' været "this.form".