Avatar billede janvogt Praktikant
16. december 2003 - 13:53 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

VBA Kombinationsmuligheder

Jeg har brug for en VBA-kode, som kan liste antal kombinationsmuligheder i Excel.

Der skal udvælges enten "1" eller "0" i en 9-cifret streng således, at hver streng indeholder præcis fem "1".

Eksempel:
etc.

Så vidt jeg kan regne ud må der være 9*8*7*6*5 = 15.120 kombinationsmuligheder.

Nogen som kan hjælpe?
Avatar billede softcareconsult Nybegynder
16. december 2003 - 15:14 #1
Det er rigtigt, der er 15.120 kombinations muligheder, de fleste vil dog være ens!! Uden at skulle gå for meget i detaljer med matematiken ovenstående kunne betragtes som et binært tal som maksimalt kan være 2^9-1 = 511 ud af disse opfylder 126 din betingelse. Men til koden:

Sub Permut5Bit()
  Dim s As String
  Dim i As Long
  Dim Bits As Byte
  Bits = 9
  For i = 1 To 2 ^ Bits
    s = Deci2Bin(i, Bits)
    If CountBit(s) = 5 Then Debug.Print s
  Next
End Sub

Function Deci2Bin(ByVal i As Integer, l As Byte) As String
  Dim j As Byte
  For j = 1 To l
    If i Mod 2 > 0 Then
      s = "1" & s
    Else
      s = "0" & s
    End If
    i = Int(i / 2)
  Next j
  Deci2Bin = s
End Function

Function CountBit(s As String) As Byte
  Dim j, c As Byte
  For j = 1 To Len(s)
    c = c + CInt(Mid(s, j, 1))
  Next j
  CountBit = c
End Function
Avatar billede bak Seniormester
16. december 2003 - 15:15 #2
Hej jan, er du sikker på at der er så mange kombinationsmuligheder. Du benytter jo kun 0 og 1. Jeg mener kun at det giver 2^9 altså 512.
Avatar billede bak Seniormester
16. december 2003 - 15:17 #3
Godt gået , softcareconsult :-)
Avatar billede janvogt Praktikant
16. december 2003 - 15:22 #4
Ja, jeg mener det må være rigtigt, at der er 15.120 kombinationer.

Det første ettal kan placeres på 9 forskellige positioner, det næste på 8 osv.
Deraf 9*8*7*6*5 = 15.120 muligheder.
Avatar billede janvogt Praktikant
16. december 2003 - 15:26 #5
Hvordan får jeg lige lavet en liste i mit ark?
Avatar billede softcareconsult Nybegynder
16. december 2003 - 15:29 #6
Men på dette udtryk (100101011) kan du ikke se forskel på om det er det første ettal der står på plads nr. 1, 4, 6, 8 eller 9, hvorfor du skal dividere dit resultat med antallet af kombinations muligheder de 5 ettaller kan stå på, hvilket er 5*4*3*2*1 = 120 => 15120/120 = 126 !! QED :-D
Avatar billede softcareconsult Nybegynder
16. december 2003 - 15:31 #7
Erstat eventuelt debug.print s med activesheet.cells(1,i)
Avatar billede janvogt Praktikant
16. december 2003 - 15:32 #8
Du har nok ret. 15.120 lyder af ret mange.
Hvis jeg bare kunne få en liste, kunne jeg lave en stikprøve-kontrol.

I Excel er der forresten en formel til beregning af antal permutationer:
=PERMUT(9;5) = 15.120
Avatar billede janvogt Praktikant
16. december 2003 - 15:43 #9
Det kan ikke helt få til at fungere.
Strengen skal altid indeholde 9 karakterer.
Jeg brugte:
    If CountBit(s) = 5 Then Debug.Print s
    ActiveSheet.Cells(i, 1) = s
Avatar billede softcareconsult Nybegynder
16. december 2003 - 15:50 #10
Brug

If CountBit(s) = 5 Then ActiveSheet.Cells(i, 1) = s

eller

If CountBit(s) = 5 Then
AtiveSheet.Cells(i, 1) = s
endif
Avatar billede softcareconsult Nybegynder
16. december 2003 - 15:54 #11
PS: I Excel er der forresten en formel til beregning af antal kombinationer (UK version)

=COMBIN(9;5) = 126
Avatar billede janvogt Praktikant
16. december 2003 - 16:01 #12
Listen er ikke rigtig. Den giver giver rigtig nok 511 kombinationer, men de indeholder ikke alle sammen 9 karakterer og heller ikke 5 ét-taller.
Avatar billede softcareconsult Nybegynder
16. december 2003 - 16:24 #13
Sorry, vi prøver lige igen. Behold de to funktioner, og erstat Permut5Bit med denne:

Sub Permut5Bit()
  Dim s As String
  Dim i, j As Long
  Dim Bits As Byte
  Bits = 9
  j = 2
  For i = 1 To 2 ^ Bits
    s = Deci2Bin(i, Bits)
    If CountBit(s) = 5 Then
      Cells(j, 1) = s
      Cells(j, 1).NumberFormat = "000000000"
      j = j + 1
    End If
  Next
End Sub
Avatar billede janvogt Praktikant
16. december 2003 - 16:29 #14
Fandt selv ud af det, da jeg formaterede kolonnen til tekst :-)

Da jeg derefter tog tværsummen i kolonne B og lavede et filter og fik frasorteret alle dem forskellig fra 5 var der 126 tilbage.

Tak for hjælpen.