15. december 2003 - 16:16Der er
3 kommentarer og 1 løsning
Hjælp til Director MX
Jeg er i gang med at konstruere et edutainment spil i Director MX til børn i alderen 6-7 år. Spillet er baseret på de mest basale kundskaber i dansk og regning, dvs. stavning og sammenlægning af tal.
Jeg er i gang med at konstruere en opgave i spillet, hvor der på skærmen fremkommer et antal objekter, fx 4 æbler, og det er så meningen at barnet, ud fra talrækken 0-10 skal trække det korrekte tal ind, dvs. det tal som angiver antallet af objekter der er. Udtrækningen af antallet af objekter har jeg lavet ved en random-funktion, således at det er forskelligt hver gang. Barnet skal trække et tal ind i en boks på skærmen, og det er så meningen at det skal kontrolleres om barnets svar er rigtigt.
Hvordan konstruerer jeg noget programmel, som gør at tallene i talrækken falder tilbage i deres faste loc point, når barnet fx har trukket et forkert tal ind, og hvordan konstruerer jeg denne kontrolfunktion af barnets svar?
Du må vel arbejde med midlertidige locations, indtil du har fundet ud af, dels om tallets sprite intersect'er boksen, og dels om det er det rigtige tal. Når begge dele er opfyldt, kan du bruge nye koordinater som location point. Gir det mening?
Ja, det giver mening... og har også fået det til at virke lidt, dog er kun tallet 10 der bliver i boksen, men hvis 10 har intersectet, kan de andre også intersecte. Når tallet 10 flyttes væk fra boksen igen, ryger de andre tal også tilbage i deres loc point.
Koden er:
repeat with i = 25 to 34 if sprite(i).intersects(24) then spite(i).loc=point(x,y) else sprite(25).loc=point(270,240)
sidste linie gentages for hvert tal; sprite 25 indeholder 1-tallet.
jeg tror ikke jeg forstår situationen- kan du give et overblik
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.