Avatar billede bronz Nybegynder
15. december 2003 - 16:16 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til Director MX

Jeg er i gang med at konstruere et edutainment spil i Director MX til børn i alderen 6-7 år. Spillet er baseret på de mest basale kundskaber i dansk og regning, dvs. stavning og sammenlægning af tal.

Jeg er i gang med at konstruere en opgave i spillet, hvor der på skærmen fremkommer et antal objekter, fx 4 æbler, og det er så meningen at barnet, ud fra talrækken 0-10 skal trække det korrekte tal ind, dvs. det tal som angiver antallet af objekter der er. Udtrækningen af antallet af objekter har jeg lavet ved en random-funktion, således at det er forskelligt hver gang.
    Barnet skal trække et tal ind i en boks på skærmen, og det er så meningen at det skal kontrolleres om barnets svar er rigtigt.

Hvordan konstruerer jeg noget programmel, som gør at tallene i talrækken falder tilbage i deres faste loc point, når barnet fx har trukket et forkert tal ind, og hvordan konstruerer jeg denne kontrolfunktion af barnets svar?

På forhånd tak
Avatar billede sbrandorff Nybegynder
15. december 2003 - 16:30 #1
Du må vel arbejde med midlertidige locations, indtil du har fundet ud af, dels om tallets sprite intersect'er boksen, og dels om det er det rigtige tal.  Når begge dele er opfyldt, kan du bruge nye koordinater som location point.
Gir det mening?
Avatar billede bronz Nybegynder
15. december 2003 - 16:45 #2
Ja, det giver mening... og har også fået det til at virke lidt, dog er kun tallet 10 der bliver i boksen, men hvis 10 har intersectet, kan de andre også intersecte. Når tallet 10 flyttes væk fra boksen igen, ryger de andre tal også tilbage i deres loc point.

Koden er:

repeat with i = 25 to 34
if sprite(i).intersects(24) then
spite(i).loc=point(x,y)
else
sprite(25).loc=point(270,240)

sidste linie gentages for hvert tal; sprite 25 indeholder 1-tallet.
Avatar billede bronz Nybegynder
15. december 2003 - 18:07 #3
Hey
Avatar billede sbrandorff Nybegynder
16. december 2003 - 09:25 #4
jeg tror ikke jeg forstår situationen- kan du give et overblik