Avatar billede the_master Nybegynder
12. december 2003 - 18:53 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

form1.backcolor = gennemsigtig

Er det muligt at lave sin form1.backcolor = gennemsigtig
Avatar billede baxos Nybegynder
12. december 2003 - 18:56 #1
Det er muligt kan ikke huske hvordan :p
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. december 2003 - 18:56 #2
Nej, men det er muligt at forme sin form..dvs skærer noget væk..
Hvis du bruger XP, kan du gøre alle programmerne gennemsigtigt.. Det er vist en funktion i NT/2000/XP (kan ikke huske hvilke)
Avatar billede the_master Nybegynder
12. december 2003 - 19:02 #3
Ok takker
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. december 2003 - 19:05 #4
Husk at lukke spm'et hvis du ikke får svar p dit problem..
Det gør du ved at lægge et svar, og derefter acceptere det.

Jeg kan se at du er ny, så læs lige:
Ekspertens regler - http://www.eksperten.dk/regler.phtml
Vejledning til nye brugere af Eksperten.dk - http://expfaq.1go.dk/

Du kan se dine åbne spm'et her:
http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=the_master&option=22
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. december 2003 - 19:06 #5
..men vent lige en uges tid før du lukker..
.. og du behøver ikke at acceptere et svar, bare fordi du se en "accepter" knap :)
Avatar billede sjh Nybegynder
12. december 2003 - 21:31 #6
'---------------------------- Form1 ----------------------------
Option Explicit

Private Const LWA_COLORKEY  As Long = &H1
Private Const LWA_ALPHA    As Long = &H2
Private Const GWL_EXSTYLE  As Long = (-20)
Private Const WS_EX_LAYERED As Long = &H80000

Private Declare Function GetWindowLong Lib "user32" Alias "GetWindowLongA" ( _
                          ByVal hWnd As Long, ByVal nIndex As Long) As Long

Private Declare Function SetWindowLong Lib "user32" Alias "SetWindowLongA" ( _
                          ByVal hWnd As Long, ByVal nIndex As Long, _
                          ByVal dwNewLong As Long) As Long

Private Declare Function SetLayeredWindowAttributes Lib "user32" ( _
                          ByVal hWnd As Long, ByVal crKey As Long, _
                          ByVal bAlpha As Byte, ByVal dwFlags As Long) As Long

' lValue er maximun 255 og minimun 0 i vadi
' virker først fra Windows 2000 og op efter..
Public Sub Gennemsigtig(ByVal lhwnd As Long, ByVal lValue As Long)
  Call SetWindowLong(lhwnd, GWL_EXSTYLE, _
      GetWindowLong(Me.hWnd, GWL_EXSTYLE) Or WS_EX_LAYERED)
  Call SetLayeredWindowAttributes(lhwnd, 0, lValue, LWA_ALPHA)
End Sub

Private Sub Form_Load()
  With VScroll1 '<- VScrollBar
      .Max = 50
      .Min = 255
      .Value = 128
      .SmallChange = 1
      .LargeChange = 128
  End With
End Sub

Private Sub VScroll1_Change()
  With VScroll1 '<- VScrollBar
      Call Gennemsigtig(Me.hWnd, .Value)
      Me.Caption = ("lValue = " & .Value)
  End With
End Sub

Private Sub VScroll1_Scroll()
  With VScroll1 '<- VScrollBar
      Call Gennemsigtig(Me.hWnd, .Value)
      Me.Caption = ("lValue = " & .Value)
  End With
End Sub
'---------------------------- Form1 ----------------------------
Avatar billede thesurfer Nybegynder
13. december 2003 - 00:00 #7
Det er jo den funktion NT/2000/XP bruger, der kan gøre alle programmer gennemsigtige..
Som du skriver også skriver, så kræver den NT/2000/XP..
Det skal man lige huske..
Avatar billede the_master Nybegynder
13. december 2003 - 14:41 #8
Lille problem jeg har windows 98
Avatar billede thesurfer Nybegynder
14. december 2003 - 02:01 #9
Mit første indlæg:
"Nej, men det er muligt at forme sin form..dvs skærer noget væk..
Hvis du bruger XP, kan du gøre alle programmerne gennemsigtigt.. Det er vist en funktion i NT/2000/XP (kan ikke huske hvilke)"

Jeg tror ikke, at en tidligere version end NT/2000/XP kan gøre det.
Baggrunden skal have en eller anden farve, hvor gennemsigtig ikke er en mulighed.

I NT/2000/XP bliver hele programmet gennemsigtig, ikke kun formens baggrund.
Avatar billede the_master Nybegynder
14. december 2003 - 13:11 #10
Ja, jeg ved godt at Xp, NT og 2000 har denne funktion, men jeg har win 98. kan du ikke lige give mig denne kode til at skærer formen ud (så for du point)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
14. december 2003 - 13:28 #11
Avatar billede thesurfer Nybegynder
14. december 2003 - 13:28 #12
Der bruges et billede "Bitmap.bmp" til at designe formen.

- Her er et svar, hvis du kan bruge koden.
Avatar billede sion Nybegynder
16. december 2003 - 22:42 #13
Man kan GODT køre noget af formen, nærmere bestemt én enkelt farve, gennemsigtig. Faktisk er den del af formen der har den farve ikke blot gennemsigtig, men det er også muligt at "klikke igennem" formen og f.eks. markerer ikoner på skrivebordet bag formen.
Dette gøres simpelt nok ved at bruge LWA_COLORKEY i stedet for LWA_ALPHA i API-funktionen SetLayeredWindowAttributes. Dette virker, som også andre har nævnt, kun i Windows NT og frem.