Avatar billede frossen Nybegynder
10. december 2003 - 00:36 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Loops / masse ændringer? (igen)

jeg har et array på [0..6] og jeg vil lave en løkke noget i stil med dette:

for i:=0 to 6 do
array[i] := Array[i] + var*strtoint(edit[i].text);

men man kan jo ikke bare skrive edit[i].text
er der en måde hvor jeg kan gå ind og gøre dette..??
Avatar billede frossen Nybegynder
10. december 2003 - 00:40 #1
memo1.Lines.Add(L[i].Caption + inttostr((varname[i] / edit[i].text)*100));

kan man også bruge det her i en label for eksempel eller hvis man har flere variabler med navne som var1,var2,var3 osv.. håber i forstår spørgsmålet..
Avatar billede dkn Nybegynder
10. december 2003 - 03:04 #2
har du 6 edit felter eller hvad?
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2003 - 07:22 #3
Du kan bruge FindComponent:

for I:=Low(array) to High(array) do
array[I] := array[I] + StrToInt(TEdit(FindComponent('Edit'+IntToStr(I))).Text);
Avatar billede hrc Mester
11. december 2003 - 12:35 #4
Du kan også bruge Components array'en som er en del af TComponent:

var
  i : integer;
  Edit : Tedit;
begin
  MyArray[0] := 0;
  for i := 0 to Panel1.ComponentCount - 1 do
    if (Panel1.Components[i] is TEdit) then begin
      Edit := (Panel1.Components[i] as TEdit);
      MyArray[Edit.Tag] := MyArray[Edit.Tag] + aVar * StrToInt(Edit.Text);
    end; // if
end;

Jeg bruger den Tag-property, som alle komponenter har, til at angive hvilket indeks værdien skal smækkes i. I ovenstående virker det dog kun hvis komponenterne læses i rette rækkefølge.
Avatar billede hrc Mester
11. december 2003 - 12:37 #5
I eksemplet er der n komponenter på et TPanel, men løkken tager kun TEdit'erne
Avatar billede leifj Nybegynder
11. december 2003 - 20:50 #6
Du kan oprette et array of TEdit:
var
  MineEdits: Array[0..6] of TEdit;

I programkoden skal MineEdits creates:

for i:=0 to 6 do begin
  MineEdits[i]:=TEdit.Create(Self);
  etc;
end;

Jeg tror, det kan løse dit problem.
Avatar billede hrc Mester
12. december 2003 - 09:40 #7
Den med en array af TEdits kom jeg også på lidt senere. Jeg tænkte dog på en TList / TObjectList i stedet (elsker når det er dynamisk). Det minder meget om Components-listen, men rækkefølgen ville være sikker.

Jeg er blevet lidt interesseret i at høre hvad du har gang i. Umiddelbart så kunne jeg tro, at et gennemløb af tallene, placeret i en TListBox, ville være smukkere - men jeg kender som sagt ikke dit projekt...
Avatar billede leifj Nybegynder
12. december 2003 - 11:59 #8
Jeg glemte at oplyse, at du skal huske at nedlægge MineEdits[i] efter brug for at undgå memoryleaks.

Det gør du med følgende kode, der udføres når du er færdig med at bruge MineEdits:

for i:=0 to 6 do begin
  MineEdits[i].Destroy;
end;
Avatar billede hrc Mester
12. december 2003 - 12:41 #9
Ang. LeifJs' sidste kommentar. Delphi anbefaler at man bruger 'Free' i stedet for at kalde 'Destroy' direkte. Der er ikke den store forskel, men 'Free' kontrollerer om objektet der frigives, overhovedet er oprettet (self <> nil).

Brug 'Free' i stedet.
Avatar billede hrc Mester
12. december 2003 - 12:46 #10
Rettelse til mit eksempel: Man skal vist bruge Controls-listen istedet for Components. Bytter altid rundt på dem.
Avatar billede nilla Nybegynder
01. januar 2004 - 14:16 #11
Opret en textvariabel f.eks dummy:string.

dummy:=edit1.text;
for i:=0 to 6 do
array[i] := Array[i] + var*strtoint(dummy([i]);