Avatar billede ibhansen Nybegynder
09. december 2003 - 18:30 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Lær php?

jeg vil gerne lære hvordan man laver en hjemmeside i php, jeg har allederede læst bogen "start på php" og alle artiklerne på webcafe.dk, men jeg kan ikke rigtigt få det ind på en side, så det jeg egentligt søger er en guide til hvordan man bare laver en simpel side i php, så man kan se hvordan man laver det, og måske nogen kildekoder fra sites der er skrevet i php.

på forhånd tak
Avatar billede arthurogolsen Nybegynder
09. december 2003 - 18:35 #1
Avatar billede ztyxx Nybegynder
09. december 2003 - 18:35 #2
Avatar billede mixeren Nybegynder
09. december 2003 - 18:35 #3
Hvad mener du med at få det ind på en side? I start på php er alt da skåret ud i pap. Har du kun læst hæftet? (Det er klart en fordel at sidde ved skærmen og prøve samtidig med)
Avatar billede googolplex Novice
09. december 2003 - 18:54 #4
Mixeren har fat i en MEGET vigtig pointe her, sørg for at lave øvelserne i stedet for bare at læse (hvis det er det du gør :)).

Jeg læste det samme hæfte og den samme side og derefter gik det slag i slag :)
Avatar billede ibhansen Nybegynder
09. december 2003 - 18:56 #5
Fatter godt alt det der står, men synes bare der mangler noget, forstår ik helt hvordan man skal bruge det i forbindelse med en side, kun noget af det, der er f. eks noget om links jeg ikke kan finden nogen steder, når man kigger på en side der er lavet i php, slutter linkene med 20%&039fju8dfn?altmuligtlort forstår kun delvist hvorfor de gør det, men der må jo være en grund til det, et eller andet der gør det nemmere, ellers kan jeg ik se hvorfor de skal hedde alt muligt sygt, det er f. eks det jeg synes der mangler.
Avatar billede arthurogolsen Nybegynder
09. december 2003 - 19:01 #6
Det har noget med databaser og forms at gøre, ved hjælp af forms kan du bla. trække funktioner ind (funktioner er jo en af de ting du kan lave i php)

Eks.

Hvis tallet i denne form er 1 hent funktion 1
hvis tallet er 2 hent funktion 2

funtion 1 skriv hej
funktion 2 skriv goddag

for at komme fra formen og til funktion skal tallet huskes, derfor de underlige koder i adresselinien...
Avatar billede googolplex Novice
09. december 2003 - 19:08 #7
Det vigtigste ved server-side programmering (fx PHP) er i mine øjne muligheden for at gemme og hente ting fra en database.

Se fx følgende to links. Den eneste forskel er at 'articleID' i enden af adressen er forskellig. Det betyder at det er den samme side der bliver vidst, men indholdet - som trækkes ud af databasen - er forskellig. Genialt, så behøver du kun at lave EN side og et udtræk fra databasen, i stedet for EN side for HVER artikel :)

http://www.dr.dk/nyheder/politik/article.jhtml?articleID=136785
http://www.dr.dk/nyheder/politik/article.jhtml?articleID=136698
Avatar billede arthurogolsen Nybegynder
09. december 2003 - 19:11 #8
godt eksempel googolplex...
Avatar billede googolplex Novice
09. december 2003 - 19:13 #9
Hvis du vil godt igang, så gør følgende:

1. Lav en side der kan lægge en artikel ind i en database (vha. en formular).
2. Lav en side som trækker artiklen ud af databasen og viser den.

Når du kan det, så er du GODT i gang :)
Avatar billede ibhansen Nybegynder
09. december 2003 - 19:33 #10
Er nogenlunde med nu, så jeg skal kun lave en side, og så gemme alle de "artikler" jeg vil have på den i en MYSQL db, og så kan jeg hente det ud derfra? altså før da jeg lavede en side havde jeg f. eks en side der indeholdt en tabel, med nogle links, osv, alt det kan jeg bare smide ind i en tabel i stedet for? eller hvad?
Avatar billede googolplex Novice
09. december 2003 - 19:39 #11
Er ikke helt sikker på hvad du mener, men det lyder rigtigt :)
Avatar billede ibhansen Nybegynder
09. december 2003 - 20:39 #12
fair nok, tror nok du har hjulpet lidt
Avatar billede googolplex Novice
09. december 2003 - 20:42 #13
Takker for point, hvis du ikke kan hitte ud af det, så skriv igen :)
Avatar billede ibhansen Nybegynder
09. december 2003 - 20:56 #14
kan ik rigtigt få det til at virke, men jeg for en ven til til at vise mig det, men du har da gjordt sådan jeg forstår hvordan det fungere, sådan nogenlunde da.