Avatar billede ducks Nybegynder
09. december 2003 - 16:00 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

SQL fejl - Operation must use an updateable query

Hvorfor får jeg den her fejl:
Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable query.
Når jeg prøver at teste med et simpelt script:
Conn.Execute("Insert Into tbl_replies(userID) Values(1)")
Jeg har kigget op MS side men kunne ikke finde en løsning (Jeg kører det på min egen computer og er Administrator):
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;175168
Avatar billede gurvic Nybegynder
09. december 2003 - 16:01 #1
har du skriverettigheder til den mappe den db ligger i?
Avatar billede cwitt Nybegynder
09. december 2003 - 16:02 #2
Brug Conn.ExecuteUpdate() metoden istedet.

Conn.Execute() har kun læserettigheder.
Avatar billede gurvic Nybegynder
09. december 2003 - 16:02 #3
og også til db'en? jeg har nemlig været ude for samme fejl da jeg ikke lige havde tjekket om den var skrivebeskyttet
Avatar billede cwitt Nybegynder
09. december 2003 - 16:03 #4
Ellers check det der står omkring mode 3 på den side du henviser til.
Avatar billede gurvic Nybegynder
09. december 2003 - 16:04 #5
man kan da sagtens bruge Conn.Execute() til at skrive til en db
Avatar billede ducks Nybegynder
09. december 2003 - 16:07 #6
cwitt: Jeg har prøvet at skrive mode 3 under Set RS = Server.CreateObjec... men det gjorde ingen forskel

qurvic: Jeg er Administrator så har jeg vel automatisk skriverettigheder til alt?
Avatar billede ducks Nybegynder
09. december 2003 - 16:08 #7
Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E37)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] The Microsoft Jet database engine cannot find the input table or query 'ExecuteUpdate'. Make sure it exists and that its name is spelled correctly.
Avatar billede gurvic Nybegynder
09. december 2003 - 16:09 #8
nej langt fra... men du kan jo så sagtens ændre så du får skriverettigheder... du bør nok lige tjekke det, det er jo simpelt nok, højreklik, egenskaber og se om der er hak i read-only, hvis der er fjern det.
Avatar billede ducks Nybegynder
09. december 2003 - 16:12 #9
Mærkeligt (XP) der et en grøn firkant ved Read-Only som jeg ikke kan fjerne, den kommer bare igen.
Avatar billede gurvic Nybegynder
09. december 2003 - 16:13 #10
har du prøvet bare at klikke på den og så trykke anvend?
Avatar billede gurvic Nybegynder
09. december 2003 - 16:15 #11
har lige tjekket, det gør ikke noget at mappen er read-only bare din db ikke er
Avatar billede Spotgun Seniormester
09. december 2003 - 16:15 #12
Det er brugeren IUSR_computernavn der skal ha' skriverettigheder til databasen, og ikke alle mulige andre brugere. Check lige op på det...
Avatar billede Spotgun Seniormester
09. december 2003 - 16:18 #13
Hvis ikke du har fanebladet "Sikkerhed" fremme, så gå ind i Start -> Indstillinger -> Kontrolpanel -> Mappeindstillinger -> Vis og fjern hakket fra "Brug enkel fildeling", så skulle fanen gerne komme frem, når du vælger egenskaberne for filen eller mappen med din database.

Her tilføjer du så brugeren "IUSR_ditcomputernavn" og sørger for at den får skriverettigheder, så virker det...
Avatar billede ducks Nybegynder
09. december 2003 - 16:26 #14
Det var det med IUSR, troede det var ligemeget når man kun kørte det lokalt :\
Avatar billede Spotgun Seniormester
09. december 2003 - 16:32 #15
...det er det så ikke... ;)